Утре се отбелязва Световният ден на потребителя. У нас началото на потребителската защита датира от 1999 г. Тогава е създаден специален Закон за защита на потребителите и за правилата за търговия (ЗЗППТ), който има за цел да установи по-добър баланс във взаимоотношенията на пазара между производители, търговци и потребители, да осигури безопасност при потреблението и по-добро качество на живот, както и ясни правила при осъществяване на търговските дейности.
Във връзка със синхронизирането на българското законодателство с европейското на 10 юни 2006г. влезе в сила Закон за защита на потребителите, като впоследствие бяха въведени допълнително още директиви, които повишиха нивото на потребителската защита в България. Контролът върху него се осъществява от Комисията за защита на потребителите, информира институцията.
През 1962г. в своя реч американският президент Кенеди за първи път поставя въпроса за необходимостта от защита на потребителските права. Той формулира тази наложителност след констатацията, че "Всички ние сме потребители!" и в същото време „сме най-голямата икономическа група, която е засегната от почти всяко обществено или частно икономическо решение.” Държавният глава отбелязва и това, че в настоящия момент на неговото говорене „потребителите все още са единствената такава важна група, чиято гледна точка често не се взема предвид.".
В тази своя реч Кенеди посочва "четирите основни права на потребителя":
- правото на безопасност;
- правото на информация;
- правото на избор;
- правото да бъдеш чут