Когато служител на компания или администрация извърши измама, не просто се присвояват средства, а се разрушава доверието в институцията. Това заяви одиторът Джон Хол по време на конференция относно противодействието на измами, организирана от Фондация "Америка за България".
Важно е да се разберат мотивите и да се определи профилът на служителя, който е извършил измамата. На някои хора като тези в организираните престъпни групи това им е работата. Останалите обаче са предимно служители, които са израснали от ниски до високи позиции в компаниите и се ползват с доверие. „В даден момент обаче нещо в живота им се променя и те губят контрол", обясни Хол.
Има три категории измами - кражба, която се извършва чрез счетоводни документи, като например фактура за разплащане с „надута" сума; манипулиране на резултатите - финансови отчети, ефективност на програма, търговска информация, брой обучени хора и др.; корупция - тъмни сделки и рушвети.
Така наречените макро измами са толкова мащабни, че могат да заличат дадена компания - да сринат репутацията ѝ и да доведат до отнемане на лиценза ѝ. Микро измамите вредят на репутацията на компанията и носят щети, но след тях институцията съумява да оцелее. Системните измами представляват злоупотреби с фирмени средства - при отчитането на разходи от командировки например.
Има три нива на противодействие на измамите в организациите. Първото е превенцията, второто - ранното установяване и третото - разкриването. Хол даде пример със служител, който е извършвал измами седем години, преди да бъде хванат. По този начин е ощетил компанията, в която е работил, с 3,5 млн. долара. Ако е бил заловен през първите шест месеца, загубата за компанията е щяла да бъде 200 хил. лева.
Компаниите са на различно ниво на подготвеност за противодействие с измами. Служителите трябва да са обучени да ги разпознават, обясни Хол. В икономически трудни времена "изплуват" повече случаи на измами, защото компаниите по-внимателно проследяват разходите и сделките.