Находчиви измамници вече предлагат закупуване на трудов стаж срещу заплащане. Това обяви вчера шефката на НОИ Христина Митрева. След отпадането на точковата система има много хора, на които не им достигат до 5 г. стаж, за да стигнат пенсия. Заради това различни фирми организирали търговия с фалшиви документи за липсващите години. Според шефката на НОИ част от тях са регистрирани в столичния квартал „Факултета" или пък на фиктивни адреси. В същото време те представяли трудови договори, срещу които НОИ е трябвало да изплаща обезщетения за болест, безработица или майчинство.
В пловдивско село например са изплатени болнични по 5 трудови договора на продавачи, без там да има изобщо магазин, съобщи в. "Монитор". Напоследък са засечени и измами с обезщетенията при фалити на фирмите, които вече са увеличени на 1000 лв.
Заради предприетите съвместни мерки на НАП, НОИ, МВР и Главна инспекция по труда, както и след гласуваните промени в различни закони и наредби са спасени от източване между 16 и 18 млн. лв., похвали се Христина Митрева. Само за първите месеци на 2011 г. договорите, представяни пред НАП със закъснение, са намалели 3,5 пъти. ,
През януари т.г. са изплатени 186 000 лв. обезщетения при 230 000 лв. за същия месец на 2010 г. След масираните проверки са заведени 39 досъдебни производства срещу фирми измамници, а съставените актове са 350. Близо 2,5 млн. лв. осигуровки също са били внесени след намесата на инспекторите. Според НОИ има цели региони, в които лекарски комисии и джипита фалшифицират диагнози, за да точат осигурителните фондове. Най-много случаи са открити в столицата, Перник, Пловдив и Враца, като в една от най-скандалните фирми от всичките й 58 служители 56 са се оказали със заболяване на вестибуларния апарат.
След двудневно заседание експерти от всички институции признаха, че обменът на информация между тях трябва да се подобри значително. Предполага се, че бизнесът за година забавя заплати за близо 1,8 млрд. лв. За да избегнат масираните проверки и актовете обаче, работодателите се изхитряват да внасят осигуровките, а да бавят само възнагражденията. Хората се страхуват да не загубят работата си и затова не винаги подават жалби, твърдят от ГИТ. Наличният софтуер на службите пък не позволявал обобщен анализ и контрол, а само резултати на парче, оплакаха се още експертите.