Въпреки че анализите на ОПЕК и Exxon показват, че електромобилите ще бъдат едва 1% от всички возила на пътищата към 2040 г., техните очаквания може да се окажат прекомерно занижени. Растежът на продажбите на електромобили и на техният дял от всички возила е възможно да се превърне в още един фактор, оказващ натиск върху цените на суровия петрол на глобалните пазари, твърди анализ на Bloomberg.
Сред причините за прогнозата на изданието са корпоративните планове на някои от най-големите производители на електромобили на пазара. През следващите няколко години Tesla и Chevy планират да започнат продажбата на електромобили в ценовия клас от около 30 000 долара, които са способни да изминават повече от 320 километра. Ford инвестират милиарди долари в производството и развойната дейност, а същото правят и Volkswagen, Nissan и BMW. В надпреварата се включват дори и технологичните гиганти Apple и Google.
Освен това прогнозите на самите производители на електромобили се различават драстично от тези на производителите на петрол, като само от Tesla планират да увеличат произведените бройки от 50 000 на 500 000 към 2020 г.
Същевременно свръхпредлагането на пазара на петрол започна още през 2014 г., като производителите доставят повече от 2 милиона барела петрол дневно, отколкото се търси на пазарите. Според анализаторите от Bloomberg въпросът, на който трябва да си отговорят производителите на петрол, е колко време ще е необходимо, преди електромобилите да доведат до следващия срив на цените.
Само през миналата година продажбите на електромобили регистрират покачване от 60% в глобален мащаб. Ако този темп на растеж на продажбите продължи ще можем да очакваме допълнително свиване на търсенето на петрол в глобален мащаб с още 2 милиона барела дневно още през 2023 г. А това означава нова катастрофа за производителите, посочват от Bloomberg.