Днес бяха представени два от проектите на Министерството на държавната администрация и административната реформа (МДААР), финансирани по Оперативната програма „Административен капацитет” (ОПАК):
- Проект „Подготовка на служителите от българската държавна администрация за ефективна работа с институциите на Европейския съюз”
- Проект „Подобряване на политиката по управление на човешките ресурси в държавната администрация”.
I. Проект „Подготовка на служителите от българската държавна администрация за ефективна работа с институциите на ЕС"
Основни дейности:
1. Специализирано обучение по английски език за работа с институциите на ЕС
В рамките на тази дейност тече най-мащабното до момента обучение по английски език за служители от държавната администрация – близо 15 000 души от цялата страна са включени в интензивни чуждоезикови курсове с акцент върху изучаването на специализираната терминология на ЕС. Курсовете се провеждат децентрализирано – 1078 групи в общо 203 населени места в страната – и в тях са включени служители от централната, регионалната и местната администрация.
Обучението се провежда в две нива съгласно Европейската езикова рамка по международната учебна система за обучение на възрастни по английски език Straightforward. Всяко ниво е по 120 учебни часа, разпределени по 8 учебни часа седмично. В края на всяко от двете нива обучаемите преминават тест за оценка на придобитите знания и успешно завършилите курсисти ще получат Сертификат и Europass езиков паспорт.
След провеждане на процедура по Закона за обществените поръчки провеждането на тези курсове беше възложено на ГД „Хоризонти” (Есет – Училища „Европа”, „Евроалианс”, Център за чужди езици НБУ, Институт „Александър” и „Сигма-Фарос”).
Цената на обучението е 331.31 лв. без ДДС за един обучаем за двете нива (240 учебни часа), като тази цена включва всички разходи за организиране на обучението, в това число стойността на предлаганите оригинални учебници, учебни и помощни материали и издадените документи за завършено ниво.
Тази дейност от проекта включва и специализирано обучение по английски език за държавни служители, чиито задължения изискват участие и комуникация с институциите на ЕС.
В обучението, което се провежда през май – октомври 2008 г., се включват 75 служители. Те преминават интензивни десетдневни курсове от 55 учебни часа в една от водещите обучителни организации на Великобритания – International House London.
Целта на обучението е подобряване на познанията за специализираната терминология за работа с институциите на ЕС и развитие на уменията за делово общуване с представители на различни култури. Участниците в обучението придобиват познания за използваните специализирани термини в осъществяваните секторни политики, както и конкретни практически умения за водене на работни срещи и заседания.
2. Обучение за водене на преговори в процеса на вземане на решения в ЕС
В практическите курсове за водене на преговори в процеса на вземане на решения в ЕС ще бъдат включени до 500 служители, които са ангажирани с изготвянето и защитата пред европейските институции на българската позиция в различни сфери. Част от обученията ще се проведат в чуждестранни обучителни институции, които специализират в провеждането на обучения за изграждане на знания и практически умения за водене на преговори, посочват от МДААР.
3. Обучение за актуалното състояние на институционалната система на ЕС
До 5000 служители от администрацията ще преминат обучение за актуалното състояние на институционалната система на ЕС, което включва информация за историята, институциите и политиките на ЕС, европейското право и прилагането му, както и за механизмите за вземане на решения. В рамките на тази дейност ще бъде създадено и разпространено учебно помагало с актуална информация за ЕС.
II. Проект „Подобряване на политиката по управление на човешките ресурси в държавната администрация”
Основната цел на проекта е насочена към развитие на политиката за управление на човешките ресурси (УЧР) като фактор за провеждане на административната реформа в страната. Включените в проекта компоненти ще осигурят активно съдействие за развитие на специалистите и ръководителите на звената по УЧР в администрацията и засилване на стратегическата им роля в управлението; подобряване на политиката по привличане на млади специалисти и идентифициране на слабите места в сега действащото законодателство.
Основни дейности:
1. Разработване и въвеждане на стандарти за управление на човешките ресурси в държавната администрация
- Актуализиране и разпространение на професионални стандарти за служителите в звената по управление на човешките ресурси (УЧР)
- Разработване на „карта на процесите” в звената по УЧР (описание на ключовите процеси в управлението на човешките ресурси с ролята и отговорностите на техните изпълнители)
- Разработване на методология за въвеждащо обучение и наставничество
- Разработване на критерии и модел за оптимална численост на звената по УЧР
- Изграждане на консултативен съвет към министъра на държавната администрация и административната реформа
- Създаване и разпространение на УЧР календар с най-важните дати и срокове, свързани с управлението на човешките ресурси в администрацията (срокове за подаване на годишните декларации за конфликт на интереси, срокове за изготвяне на индивидуалните планове на служителите и за извършване на атестации и пр.)
- Разработване и разпространение на наръчник с коментари и препоръки по приложението на нормативната уредба, свързана с дейността по УЧР
В рамките на тази дейност ще бъдат извършени проучване и анализ на потребностите от обучение на служителите и ръководителите от звената по УЧР и разработване на 5 специализирани програми за обучение. По идентифицираните от проучването теми до 500 служители ще преминат обучения в България и в държави от ЕС.
3. Проучване на мнението на служителите в администрацията относно провежданите политики по УЧР в държавната администрация
- Анализ на текучеството в държавната администрация и причините за това явление
- Проучване на условията за работа и на мотивацията на служителите
- Проучване и анализ на нивата на заплащане в държавната администрация
- Проучване на качеството на предлаганите услуги в звената за административно обслужване посредством методиката „таен клиент”
4. Повишаване на информираността на младите хора относно възможностите за работа в държавната администрация
По тази дейност бяха извършени организационни работи при провеждането на форум „Кариери 2008” (март – април 2008 г.). На форума МДААР традиционно участва не само като съорганизатор, но и със собствен щанд, на който се представят възможностите за работа и стаж в държавната администрация.
С финансовата подкрепа на ЕСФ през лятото и есента на 2008 г. по проекта ще бъдат проведени и платени едномесечни стажове в структури на държавната администрация за 100 студенти от цялата страна. Предвижда се и организиране на „Ден на отворените врати” в областните администрации и МДААР, по време на които групи ученици ще могат да се запознаят с работата на администрацията.