Застраховката "Гражданска отговорност" трябва да се повиши поне с 30 на сто, за да компенсира загубите, натрупани от дружествата от тази дейност. Това заяви заместник-председателят на
Комисията по финансов надзор Ралица Агайн по време на провеждащия се в Пловдив семинар на застрахователите за продажбата на автополици, предаде Дарик радио. Според данните за деветмесечието,
половината застрахователни компании са на загуба от близо 70 милиона лева от задължителната автозастраховка, а до края на годината се очаква отрицателният резултат да се увеличи с
още 20 на сто.
На губещите компании е наложена принудителна административна мярка и те ще бъдат задължени да вдигнат цената на застраховката „Гражданска отговорност". Останалите дружества ще могат сами да
преценяват дали да запазят досегашните премии или да ги увеличат.
Близо 300 хиляди автомобила в България никога не са били застраховани по "Гражданска отговорност" от 2005 година до сега, каза още Ралица Агайн.
От 2009 година се въвеждат три вида протоколи, съобразени с европейските стандарти, които
ще се попълват при пътно-транспортни произшествия. Първите са за ПТП с
пострадали хора, вторите – за инциденти с материални щети. Третият вид са двустранните протоколи, които ще попълват двамата участници в катастрофата, ако има само леки поражения по автомобилите и
шофьорите се разберат помежду си. Няма да е необходимо двустранният протокол да се регистрира в КАТ. С това нововъведение виновният водач, причинил катастрофата, ще избягва санкцията от органите на
реда, коментираха застрахователи. От Комисията по финансов надзор обаче са на мнение, че спестените пари от посещение на всяка катастрофа ще осигурят допълнителен ресурс на органите на реда да
засилят превантивния контрол по пътищата.
Атанас Табов, председател на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи, съобщи, че
наскоро е подписано споразумение за обмен на информация за пътно-транспортни
произшествия и сключените полици между информационните центрове на страните от Европейския съюз. България обаче не се е присъединила към него, тъй като по неговите думи българският център
няма възможност да предоставят достатъчно такива данни.
Зам.-председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Ралица Агайн обаче не се съгласи с Табов, че у нас фондът няма възможност да праща достатъчно информация. "Ние сме проучили опита в други
страни и масовата практика е Гаранционния фонд да получава такива данни от органа, регистриращ автомобилите, в България това е МВР", посочи Агайн.
Тя съобщи още, че се очаква приемането на промени в застрахователния кодекс, които са свързани с
предоставянето на информация от Министерство на вътрешните работи (МВР) към Комисията за
финансов надзор. Предвижда се МВР да предоставя на надзора в началото на всяка седмица списък с данни за регистрираните автомобили. От своя страна Комисията ще праща до Информационния център
към Гаранционния фонд информация кои от автомобилите са със сключена "Гражданска отговорност". След това фондът ще може да праща на нередовните водачи писма, с които ще се напомня, че нямат валидна
полица, съобщи Дневник.bg.
Друга промяна в Кодекса за застраховането ще е свързана с
предоставяне на средства от Гаранционния фонд за техника и инвестиционни разходи, които да се използват за подобряване на
безопасността на движението по пътищата. Средствата ще се отпускат с разрешение на Комисията за финансов надзор и на Министерство на вътрешните работи.
Отчитането на застрахователните посредници също ще бъде засегнато от предстоящите промени – предложението е те да имат задължението да се отчитат до края на работния ден, следващ
сключването на полицата.