Над 9,7 млн. лв. е поискала „Топлофикация София“ за миналата година от клиентите си за услуга, която не предоставя. Това заяви омбудсманът Мая Манолова пред bTV.
По думите й за миналата година само столичното дружество е завело 15 000 дела срещу длъжници в Софийския районен съд. При започнато производство на потребителя се начислява 300 лева такса за юрисконсулт, последвани от още 350 лева за съдебен изпълнител.
Тя беше категорична в оценката си за тази практика, заради която възрастни хора се принуждават да продадат жилището си: „Неоснователно обогатяване на гърба на бедните български граждани”.
„Топлофикация” не е дружество за юрисконсултски услуги, те утре ще започнат да предлагат на хората зарзават. Това дружество трябва да бъде озаптено”, заяви Манолова.
Според нея дружествата са си създали практика да не информират клиентите си за текущи задължения, за да може да бъде образувано производство.
Мая Манолова разказа за сигнал от гражданин, на когото „Топлофикация” дължала 113 лева. Неговата сметка била 38 лева и вместо да извърши прихващане, дружеството начислило такси за юрисконсулт и съдебен изпълнител. „Отношението на „Топлофикация” е надменно, пренебрежително и в разрез с добрите нрави”, пише гражданинът.
Относно винетките Манолова коментира, че поскъпването на стикерите ще ощети най-силно живеещите в малки населени места, на които им се налага да пътуват до областния център за различни административни услуги.
„Ако правят това 6-7 пъти годишно и се налага всеки път да купуват седмична винетка, техният разход накрая би бил равен на този за годишна“, посочи омбудсманът.
Според нея най-справедливо ще е да се въведе еднодневна винетка. За да не се оскъпява излишно, тя предложи разрешението за 24-часово ползване на пътищата в страната да се плаща с SMS.