Днес министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров, който е на
тридневно работно посещение в Австрия, се срещна с ръководството на
австрийския металургичен гигант "Фьост Алпине" (Voest Alpine) в завода на компанията в град Линц.
Това съобщи специалният пратеник на телевизионното предаване "Екон" във Виена Маргарита Лозанова.
"Фьост Алпине" е един от най-големите производители и преработватели на стомана в света. България се опитва да привлече инвестицията в нов комбинат, която концернът планира да направи, на стойност 5
млрд. евро. "Фьост Алпине" оглежда терени и води преговори с четири държави - България, Турция, Румъния или Украйна. Изборът на компанията е паднал върху четирите страни заради удобното им географско
положение и връзките с река Дунав или Черно море. Предвижда се комбинатът да бъде подобен на този в Линц и в него да се разкрият около 25 хил. работни места.
При срещата си с австрийския канцлер Алфред Гузенбаум, която се проведе вчера във Виена, министър Димитров отправи официална покана металургичният концерн да инвестира своите пари именно у нас.
Припомняме ви, през януари мениджмънтът на компанията се срещна с премиера Сергей Станишев, като тогава стана ясно, че "Фьост Алпине" държи
да
получи подкрепа от държавата.
"Като се има предвид състоянието на текущата сметка у нас, е от изключително важно значение тази инвестиция да бъде в България", заяви министър Димитров пред журналисти днес. Българската страна
трябва да окаже активна подкрепа на проекта. Ние сме готови да предоставим терен от 1000 хектара, в близост до който има летище, пристанище, жп връзка и газоснабдяване", добави Димитров.
Дали този проект ще се реализира в България, зависи и от екологичната политика на ЕС и изискванията за емисиите парникови газове. В момента "Фьост Алпине" произвежда екологосъобразно, но ако
евроизискванията се завишат, то е възможно да се наложи компанията да произвежда извън съюза. Позицията на България е, че построяването на подобен завод на територията на ЕС, ще бъде много
по-целесъобразно от гледна точка на екологията, отколкото построяването му извън ЕС (в Турция или Украйна например), защото ще отговаря на определени изисквания, които не важат за страните извън ЕС.