През тази година беше регистриран първият спад в продажбите по време на т.нар "Черен петък“ от 2009 г. насам. Това увеличава шансовете продавачите на дребно да удължат периода на големи намаления, които вече сериозно влияят на техния марж на печалбата.
Покупките, както в магазините, така и в интернет сайтовете, са паднали с 2,9% до 57,4 млрд. долара по време на четирите дни, започващи от 28 ноември - Деня на благодарността, сочат данните на Националната федерация на търговците на дребно в САЩ, цитирани от „Блумбърг“. Броят на хората направили покупки се е увеличил с 2 млн. спрямо миналата година до 141 млн., но средно техните разходи са намалели с 3,9 на сто до 407, 02 долара на човек.
„Търговците не реализира това, което искаха от Черния петък и сега ще трябва да наваксат през следващите три седмици“, смята анализаторът на „Блумбърг“ Понам Гоял, допълвайки, че вероятно веригите магазини ще продължат през тази седмица с типичните за Черния петък намаления.
Според вашингтонската компания NRF продажбите през празничните ноември и декември се равняват на между 20 и 40% от годишните приходи на търговците. През тази година веригите предприеха някои нови методи, целящи да накарат населението да изхарчи повече долари за нови покупки, в това число като започне с празничните промоции по-рано. Това обаче не доведе до желания успех, а остави у хората чувството, че намаления има винаги. Много магазини дори отвориха врати на самия Ден на благодарността, но това също доведе до спад в продажбите по време на Черния петък, водещ началото си от идеята, че от този ден нататък търговците на дребно излизат на печалба.
Друга причина повече хора да си останат в къщи по време на големите намаления е все по-засилващата се електронна търговия, която достигна до размери от 20,6 млрд. долара за първите 29 дни на празничния сезон по данни на ComScore.Това е с около 3,1% повече спрямо същия период за 2012 г.
Amazon беше най-посещаваният електронен магазин по време на Черния петък, следват от Ebay и интернет версията на Wal-Mart. От Target са регистрирали двойно повече продажби в сравнение с миналата година, а основната стратегия на Amazon да предлага някакво намаление на всеки 10 минути, определено е свършила работа.
Експертите отчитат, че през тази година по-голяма част от купувачите са имали готов списък с покупки и са знаели какво точно искат. „Импулсивните покупки“ са били много по-малко, а именно те се равняват на около 20% от продажбите през други години.
Основна причина за спада в продажбите по време на празниците са много икономически затруднения, които гражданите срещат. През ноември потребителското доверие в САЩ спадна до 7-месечно дъно, а 65 на сто от американците заявяват, че живеят от заплата до заплата.