България е на първо място по охраняеми жп прелези в ЕС, но и на едно от първите места по пострадали при инциденти на жп прелези. Това съобщи днес Бисер Минчев, главен ревизор по безопасност в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).
Данните бяха изнесени по повод 7 юни - Международният ден посветен на безопасното преминаване през жп прелезите. Идеята на компанията е да чества празника с детски рисунки, които ще бъдат изложени в Клуба на железничаря (на Централната жп гара в София).
От 788 жп прелеза в страната само 17% са неохраняеми. 654 от пътните съоръжения са охраняеми и са оборудвани с елементи и устройства, осигуряващи безопасно преминаване на возилата през прелеза. От всички прелези в България 49% са съоръжени с бариери и 34% са снабдени със сигнализация, показа статистиката на НКЖИ.
Днес стана ясно, че България е сред водещите страни с най-много инциденти на жп прелези в Европа. „Черната” статистика сочи, че у нас на всеки 100 прелеза има по 2,7 инцидента. След нас са Унгария (2,01), Германия (0,67).
Данните отчитат, че 90% от инцидентите на жп прелезите са виновни участниците в движението, пресичащи железопътните линии (водачите на МПС, ППС с животинска тяга, велосипедисти и пешеходци), информира НКЖИ.
"Годишно при инцидент на жп прелез загиват шестима души, а шестима са ранени. Това се дължи най-вече на агресивното поведение на водачите на моторни превозни средства. Досега няма случаи на убити граждани по вина на компанията", подчерта Минчев, цитиран от iNews.bg.
Междувременно стана ясно, че НКЖИ е започнала и снабдяването на прелезите с видеонаблюдение. "Това се прави с цел да стресира водачите на превозни средства. Тази мярка има психологичен ефект", обясни главният ревизор на НКЖИ.