Дисциплината като ценност в училище се намира в дъното на ценностната система на учениците, но е начело при учителите. Това стана ясно при представяне на резултатите от мониторинг на качеството на общообразователните училища в София, което е било извършено от институт "Отворено общество", предаде Агенция „Фокус".
Боян Захариев, програмен директор на Институт "Отворено общество", обясни, че училищата се оценяват, за да могат родителите да правят информиран избор за образованието на децата си и за да могат училищата да планират какво да се случва в сферата на образованието. Чрез това оценяване МОН и от общините следят как се развива образованието. Целта на изследването е да се види какъв е профилът на българското училище.
Според данните от изследването няма училище, което да няма показател над средното ниво и това е знак, че системата има добра характеристика и столичното образование е на добро ниво.
Изследването е направено сред 900 родители, над 1000 ученици, 20 директори и 120 учители. Според 55% от анкетираните директори и 70% от учителите завършилата учебната година е била успешна. Според 27% от учителите учебната година е била успешна по отношение на реформите в образованието.
46% от учителите в изследваните столични училища нямат намерение да напускат училището, където работят. 40% от анкетираните директори казват, че имат намерение да напуснат училището, в което работят. Основен мотив и за учителите, и за директорите в тази посока е заплащането за полагания труд.
Около 80% от учителите смятат, че доверието между учителите и учениците е на добро ниво. Около половината от запитаните ученици също смятат, че доверието между учител и ученик е добро. 40% от учениците казват, че ако имат възможност, няма да влизат в часовете на половината си преподаватели.
2/3 от родителите казват, че ходят в училището на детето си, само ако са специално повикани. 16% от родителите казват, че са били в училището на детето си само 1-2 пъти през учебната година.