Правителството одобри проект на Закон за предучилищното и училищното образование, информират от правителствената информационна служба.
Документът предвижда възможност от 2016-2017 г. четиригодишните деца да посещават задължително детска градина.
Със законопроекта се въвежда и нова образователна структура в системата на училищното образование – основна образователна степен с два етапа: начален (І – ІV клас) и прогимназиален (V – VІІ клас), и средна степен с два етапа: първи гимназиален етап (VІІІ – Х клас) и втори гимназиален етап (ХІ и ХІІ клас). Двата етапа в средната степен на образование дават възможност за смяна на избора на младия човек. Осигуряват се възможности за предуниверститетска подготовка или за тясно профилирано и професионално образование в последните 2 години.
Създава се нов вид училище – обединено (от І до Х клас). Така учениците ще получат възможност да завършат първи гимназиален етап в родното си място или в близост до него. Тези училища могат да осигуряват и професионална подготовка – квалификация по част от професия, а за професии с І степен на професионална квалификация – и придобиване на професионална квалификация.
Преобразуването на училищата ще става с решение на общинския съвет. Освен това, към общините преминават и професионалните гимназии.
Поетапното въвеждане на целодневна организация на учебния ден от I до VІІ клас е друг инструмент за превенция на отпадането от училище, за идентифициране и развитие на таланта, за осигуряване на специализирана помощ при подготовката на учениците и максимално оползотворяване на свободното им време.
Проектът осигурява автономия на училищата да разработват учебни програми за разширена и допълнителна подготовка. В часовете, предназначени за придобиването на тази подготовка, учениците могат да изучават предмети като предприемачество, гражданско образование, здравно образование и други.
С новия нормативен акт за пръв път се уреждат обществени отношения, свързани с възможностите за валидиране на компетентности (за лица, навършили 16 години, които нямат придобито основно или средно образование), придобити чрез неформално обучение и учене. Оптимизира се самостоятелната и индивидуалната форма на обучение. Развива се дистанционната и се въвежда комбинирана форма на обучение.
Предложеният законопроект оптимизира системата на оценяването. На него се гледа не само като на процес за установяване на постигнатите резултати, но и като на инструмент за диагностика на индивидуалните постижения, напредъка и потребностите на всеки отделен ученик. Оценяването ще бъде и важен инструмент за мониторинг на образователния процес и за разработване на политики за подобряване на качеството му.
Въвежда се нов елемент в образователния процес – подкрепа за личностно развитие. Тя е представена на две нива: ниво на обща и на допълнителна подкрепа. Нивото на обща подкрепа е отговор на потребности, които не изискват допълнителен ресурс от средата и обхващат дейности, които са превантивни по отношение на някакъв вид пречка пред обучението на детето или ученика. Нивото на допълнителна подкрепа отразява специфични потребности на децата и учениците. За него е необходим допълнителен ресурс. Имат се предвид ситуации, свързани с деца и ученици със специални образователни потребности, с хронични заболявания, с изявени дарби и в риск.
Създават се центрове за подкрепа за личностно развитие. Те обхващат сега съществуващите обслужващи звена в системата. В такива центрове ще се преобразуват ресурсните центрове и помощните училища. Преобразуването ще се извършва въз основа на анализ, изготвен от регионалния екип за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците. Срокът за ресурсните центрове е 2 години от влизане в сила на закона, а за помощните училища – 5 години. Важна стъпка е преминаването на центровете към общините.
С предложения законопроект за първи път се регламентира създаването на обществен орган за подкрепа и развитие на образователната институция и за граждански контрол върху управлението – Обществен съвет; изграждането на вътрешна система за управление на качеството в училищата и детските градини; външното оценяване на качеството на предлаганото образование, което ще се извършва от Национален инспекторат по образованието на основата на обективни критерии; запазва се действащата система на делегирани бюджети за училищата, като на законово ниво се въвеждат разпоредби за прозрачност и отчетност на училищните бюджети и на разпределението на средствата в системата.
На обществените съвети се предоставят правомощия по съгласуване и контрол на делегирания бюджет; регламентира се финансирането от държавния бюджет на децата и учениците, които се обучават в частните училища и в частните детски градини.