"Взех си отпуск, за да си прибера талона от КАТ"; "Ще си изкарам нов акт, защото не мога да чакам тук цял ден"; "Какво унижение – да висиш цял ден, за да дадеш пари"... Това са основните реплики,
които се чуват в столичния КАТ преди изгрев слънце до късен следобед. Тук всеки ден минават средно по 500-550 шофьори, за да платят наказателните си постановления, срещу което получават обратно
талона си. Желаещите да си платят глобите са много повече, но служителите обслужват максимум по един човек на минута-две, показва проверка на БГНЕС.
Всеки може да направи своя избор – да дойде в 5.30 часа сутринта и да чака до 8.00 часа на студа. По този начин човек може да закъснее за работа само час-два. Другият вариант е да се дойде към 9
часа, което означава чакане и следобед, защото тогава на опашката вече са се събрали повече от 200 души. Към 10.30-11.00 часа номерата свършват и човек няма друг избор, освен да се пробва друг път. В
резултат повечето клиенти на КАТ решават да си вземат свободен ден или просто прекарват работния си ден извън работното си място. Други направо застават на гишето за удължаване на срока на
постановлението. Това се налага често, тъй като не са малко случаите, когато то не е готово в рамките на определените 30 дни.
Процедурата по връщането на талоните е организирана по европейски. Специална машина, като в банков салон, пуска входни номера. В залата има 2 кафе машини и столове колкото за едно кино. На голям
видео екран провинилите се могат в продължение на часове да гледат автокатастрофи и да си припомнят правилника за движение по пътищата. Ако изпуснат реда си с повече от 10 номера обаче, те нямат
никакъв шанс да бъдат обслужени. В резултат при най-грубо пресмятане, ако 550 души изгубят минимум по 7 часа – като се има предвид, че успяват да платят най-малко след 2 визити в КАТ, при средна
надница 3 лв. на час, дневно се губят приблизително 10 000 лв., 210 000 лв. - месечно и годишно – 2,42 млн. лв.
На всеки прави впечатление, че сред чакащите няма хора с костюми и вратовръзки или пък такива с тъмни очила. Те избират четвъртия вариант – да минат по „бързата лента”, споделиха запознати с
„вътрешния ред”. Исканата сума е между 50 и 100 лв. – колкото по-нагоре е лицето-спасител в йерархията – толкова по-висока е тя. Средно по петдесетина души дневно използват този начин да бъдат
обслужени, не само за плащане на глоби, но и за регистриране на кола и всички други услуги, които се извършват в КАТ.
Така излиза, че други 2 млн. лв. годишно отиват лично в джобовете на служителите. Събрана с предишната сума, цифрата, "съдрана" от гърба само на столичните данъкоплатци – служители, работници,
бизнес, държава достига 4-5 млн. лв. Сравнена с 23-те милиона лева, които КАТ взе от глоби през 2007 г. тя не е голяма, но крие огромен корупционен потенциал.