Снимка: Econ.bg
Чешката компания „ОХЛ ЖС” ще ремонтира и електрифицира през следващите 2 години участъка от железопътната линия Свиленград – турска граница. В Министерството на транспорта официално беше подписан договорът с изпълнителя. Проектът на стойност близо 70 млн. лв. (без ДДС) е финансиран по ОП „Транспорт” и ще бъде реализиран на 3 етапа. След като бъде ремонтирана линията, се предвижда по нея да минават 70 влака на ден, със средна скорост между 160 и 200 км/час. Времето за пътуване в участъка ще бъде съкратено с 8 минути.
В присъствието на транспортния министър Петър Мутафчиев, генералният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура” Антон Гинев подписа още един договор - за внедряване на Географска информационна система (ГИС). Изпълнител по проекта е консорциум „ЕвроГео Рейл”. Системата ще позволява следенето на обекти в реално време. Стойността на договора е над 7,7 млн. лв. (без ДДС). Системата ще бъде изградена за година и половина.
След официалната церемония по подписването на договорите транспортният министър Петър Мутафчиев отдели внимание на въпроса за модернизацията на Летище Пловдив, с която се е запознал вчера. Министърът увери, че ремонтът върви с бързи темпове, като се има предвид, че „първата копка беше направена през януари тази година”. До края на юни пловдивчани трябва да имат модернизирано летище, обеща Мутафчиев. В момента се правят фасадите, положени са настилките, оформен е интериорът на вътрешните помещения, каза още той. „Ако всичко в държавата се прави както на летището за по 6 месеца, няма да имаме никакви проблеми по отношение на инфраструктурата", изтъкна още министърът.
Петър Мутафчиев отдели внимание и на проблема с товарите след последните събития в „Кремиковци”. Заводът е важен фактор за развитието на товарните ни превози. Събитията в комбината поставиха началото на кризата в сектора с товарните превози, каза още министърът. "Да се надяваме, че ще се намери решение да се запази доменното производство", изрази надежда транспортният министър и допълни, че събитията в металургичния гигант са рефлектирали и върху пристанищата в Лом и Бургас. Припомняме ви, че през миналата седмица от порта в морски град се появи информация, че се предвижда съкращение на 200 души. Мениджърските екипи са обсъдили с министъра разработени оздравителни програми, заяви той в отговор на Econ.bg, но не пожела да сподели конкретни стъпки, които се предвиждат за излизане от кризисната ситуация.
Транспортното министерство следи внимателно събитията в „Кремиковци” и поддържа ежеседмични контакти с енергийния министър Петър Димитров. Според личното мнение на Мутафчиев, „Кремиковци” трябва да работи. „България има нужда от завода” убеден е той. Министърът е песимист по отношение на изграждането на модерни квартали на мястото на комбината, като се има предвид замърсената почва в региона. Към момента е регистриран 40% спад на товарите, отчете в отговор на Econ.bg Петър Мутафчиев и изрази надежда, че ситуацията ще се нормализира през юни-юли. Министерството на транспорта съвместно с Министерството на труда и социалната политика прави всичко възможно да запази персонала в железниците, изтъкна министърът. Обмисля се преквалификация на кадрите при евентуално съкращение. За подобно съкращение в БДЖ Петър Мутафчиев съобщи още през миналата седмица.
Пълното изказване на транспортния министър за кризата и ситуацията с пристанищата Лом и Бургас може да чуете в аудио файла след статията.