Сайтът за споделяне на съдържание YouTube се превръща в една от основните платформа за новини, в която потребителите все повече търсят видео материали, заснети от очевидци на големи събития и
природни бедствия, информира AP. Това стана ясно от направено ново проучване на мрежата.
Проучването е направено от американския изследователски център Pew. Неговите експерти са следили в продължение на 15 месеца най-популярните новинарски видео материали в притежавания от Google сайт.
Те открили, че макар гледаемостта нa телевизионни новини все още лесно да надминава това в YouTube, то потребителският интерес към сайта непрекъснато расте.
"Тази платформа ни демонстрира нов вид видео журналистика", коментира Ейми Митчел – заместник директор в Pew. ”При нея връзката между новинарските организации и гражданите е по-динамична и
многостранна отколкото сме виждали преди в повечето други платформи".
Проучването сочи, че почти една трета от най-гледаните новинарски видео материали идват от потребителите. Над половината клипове са създадени от новинарски организации, но кадрите в тях често
отново са направени от потребителите.
За изследвания период между януари 2011 и март 2012 г. японското земетресение и цунами са били сред най-гледаните събития. Сред тях най-предпочитани са били кадрите от камерите за наблюдение, от
професионалните новинарски екипи и тези, заснети от японската брегова охрана.
Сред останалите теми, грабнали вниманието на потребителите, са изборите в Русия, протестите в Близкия изток, смъртоносното падане на сцена на открито в Индиана и потъването на италианския круизен
кораб Коста Конкордия.
Резултатите от изследването описват причини за притеснения и поощряване на традиционните новинарски формати. Наред с аматьорските кадри на очевидци потребителите са не по-малко склонни да
разпространяват и професионално направено съдържание. Така в YouTube двата вида новинарско съдържание се допълват взаимно, което създава атмосфера на автентичност.
Сред най-гледаните видео материали били тези на сравнително новата руска новинарска мрежа Russia Today, както и на Fox News, като над половината от тези репортажи срещали сурова критика в мрежата,
сочат резултатите от проучването.