Обн. ДВ. бр.106 от 20 Декември 1991г., попр. ДВ. бр.3 от 10 Януари 1992г., изм. ДВ. бр.35 от 16 Април 1999г., изм. ДВ. бр.8 от 26 Януари 2001г.
1. с представителен мандат;
2. със заемане на държавна или обществена длъжност;
3. с членуване в политическа партия или синдикат;
4. с упражняване на свободна, търговска или друга платена професионална дейност.
(2) Съдиите от Конституционния съд в 7-дневен срок от избирането или назначаването им са длъжни да освободят заеманите от тях длъжности и да прекратят фактически дейностите по ал. 1, което писмено декларират.
(3) Съдиите от Конституционния съд встъпват в длъжност след полагането на предвидената в закона клетва, което се удостоверява писмено.
(2) (нова - ДВ, бр. 8 от 2001 г.) Подреждането на съдиите в Конституционния съд се определя от продължителността на стажа им в същия съд. При еднаква продължителност се взима предвид възрастта им.
1. представлява съда;
2. ръководи съдебните заседания;
3. упражнява бюджета;
4. разпределя работата между съдиите;
5. назначава главния секретар и служителите на съда;
6. ръководи административно дейността на съда;
7. обнародва актовете на съда.
(2) При отсъствие председателят се замества от най-възрастния съдия.
1. с имунитета на народните представители;
2. със статута на председателя на Народното събрание.
(2) Съдиите имат право да посещават всички държавни органи, стопански и обществени организации и да получават исканите от тях сведения.
(3) Държавните органи в страната са длъжни да оказват пълно съдействие на съдиите в Конституционния съд при осъществяване на правата им.
(4) Съдиите са длъжни добросъвестно да изпълняват своите задължения, да спазват тайната на съвещанието при решаване на делата, както и държавната и служебната тайна, станала им известна при изпълнение на техните функции.
(2) Служителите в Конституционния съд не могат да участват в ръководствата на политически партии, синдикални организации и сдружения.
(3) Служителите в Конституционния съд не могат да развиват търговска или друга постоянно платена професионална дейност.
(4) Служителите в Конституционния съд не могат да правят изявления пред средствата за масова информация относно дейността на Конституционния съд.
1. "Съдебна дейност и правна информация";
2. "Международно сътрудничество";
3. "Финанси и счетоводство".
(2) Съобразно с нуждите могат да се създават и други звена.
(3) Правата и задълженията на ръководителите и служителите се определят с длъжностните им характеристики от председателя на Конституционния съд.
(2) Проектобюджетът се внася за разглеждане в Народното събрание от председателя на Конституционния съд.
(3) В рамките на утвърдения от Народното събрание бюджет може да се правят промени, когато обстоятелствата налагат това.
1. дава задължителни тълкувания на Конституцията;
2. произнася се по искане за установяване на противоконституционност на законите и другите актове на Народното събрание, както и на актовете на президента;
3. решава спорове за компетентност между Народното събрание, президента и Министерския съвет, както и между органи на местното самоуправление и централните изпълнителни органи;
4. произнася се по съответствието на сключените от Република България международни договори с Конституцията преди ратификацията им, както и за съответствието на законите с общопризнатите норми на международното право и с международните договори, по които България е страна;
5. произнася се по спорове за конституционността на политически партии и сдружения;
6. произнася се по спорове за законността на избора за президент и вицепрезидент;
7. установява обстоятелствата по чл. 97, ал. 1, точки 1 и 2 и ал. 2 от Конституцията;
8. произнася се по спорове за законността на избора за народен представител;
9. установява неизбираемост или несъвместимост на народен представител с упражняването на други функции;
10. произнася се по обвинения, повдигнати от Народното събрание, срещу президента и вицепрезидента;
11. снема имунитета и установява фактическа невъзможност и несъвместимост на съдия от Конституционния съд.
(2) Конституционният съд сам решава дали отправеният към него въпрос е от негова компетентност.
1. най-малко една пета от народните представители;
2. президента на републиката;
3. Министерския съвет;
4. Върховния касационен съд;
5. Върховния административен съд;
6. главния прокурор;
7. страните по спорове за компетентност по чл. 149, ал. 1, точка 3 от Конституцията, включително и общинските съвети.
(2) Искането трябва да бъде написано на български език и да съдържа:
1. посочване на съда;
2. (изм. - ДВ, бр. 35 от 1999 г.) наименованието (името) и седалището (адреса) на органите и лицата, отправили искането. Когато искането е направено от група народни представители, първият по списъка се счита за техен представител, освен ако е посочен друг;
3. наименованието (името) и седалището (адреса) на заинтересуваните институции и лица, които според направилия искането трябва да вземат участие по делото;
4. изложение на обстоятелствата, върху които се основава искането;
5. в какво се състои искането;
6. изходящ номер и печат на органа, който го е отправил;
7. подпис на лицето, което е подало искането.
(3) В искането се посочват и представят доказателства за обстоятелствата, върху които то се основава.
(4) При спорове по чл. 149, ал. 1, точка 3 от Конституцията към искането се прилагат задължително писмени доказателства, че е спазено изискването на чл. 17, ал. 3 от Закона за Конституционния съд.
(5) Искането се представя в канцеларията на съда или по пощата с преписи от него и приложенията съобразно с посочения брой на заинтересуваните институции и лица.
(2) Ако сезиращият орган или лица не отстранят в дадения им срок недостатъците, председателят внася искането за разглеждане в Конституционния съд, който решава дали то да бъде върнато.
(3) Конституционният съд може да поиска отстраняване на недостатъците на искането през цялото конституционно производство.
(2) Съдията докладчик подготвя делото за разглеждането му в съдебно заседание и изготвя решение и определение и мотивите към тях.
(2) Върнатите уведомления и съобщения се разглеждат от съдията докладчик и ако има нередности, той разпорежда да бъдат отстранени. Ако това е невъзможно, съдията докладчик уведомява председателя на Конституционния съд.
(2) С решение съдът се произнася по съществото на делото.
(3) С определение съдът се произнася по допустимостта на искането и по други процесуални въпроси.
(4) С разпореждане се произнася председателят в определените от закона и правилника случаи, а съдията докладчик - по движението и подготовката на делото за разглеждане.
1. датата и мястото на постановяването им;
2. посочване на съда, имената на съдиите, на съдия-докладчика и секретар-протоколчика;
3. страните по делото;
4. номера на делото, по който е постановен акт;
5. какво е постановил съдът.
(2) Актовете по ал. 1 се мотивират.
(3) Актът на Конституционния съд се подписва от всички съдии, взели участие в постановяването му. Когато някой от съдиите не може да го подпише, председателят отбелязва причините за това.
1. първата фаза е по решаване на въпросите относно допустимостта на искането;
2. втората фаза е за решаване на делото по същество.
(2) Съдът може да се произнесе по допустимостта на искането във всяка фаза на конституционния процес.
(2) За този акт на съда се уведомяват писмено заинтересуваните институции и лица, на които е било съобщено за образуване на производството.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 35 от 1999 г.) Конституционният съд може да реши делото да се разгледа в открито заседание.
(2) В откритото заседание съдиите участват с тога и огърлица, носеща медальон с образа на държавния герб и надпис "Конституционен съд на Република България".
(2) В откритото заседание страните участват с кратки устни изложения. Те могат да представят писмени становища, както и писмени доказателства.
(2) В призоваването страните се уведомяват:
1. за датата и часа на заседанието;
2. за времето, предоставено им за устни изложения по чл. 27б, ал. 2;
3. че трябва да осведомят упълномощените от тях представители за данните по т. 1 и 2, както и че трябва да представят на съда своите пълномощни не по-късно от 3 дни преди заседанието.
(3) Неявяването на редовно призована страна или на неин представител, когато страната е била редовно уведомена да посочи представител, не е пречка за даване ход на делото.
(2) При влизането на съдиите, водени от председателя на съда, в залата главният секретар поканва присъстващите да станат, докато съдиите заемат местата си. Главният секретар поканва присъстващите да станат и когато съдът напуска залата.
(2) След приключване на доклада председателят дава думата на страните за устно изложение съобразно чл. 27б, ал. 2, като започва с подателя на искането.
(3) Когато устните изложения завършат, председателят обявява делото за изяснено и че Конституционният съд се оттегля на съвещание за произнасяне на решение.
(4) За заседанието за обявяване на решението страните се призовават съобразно чл. 27в.
(2) Никой не може да откаже предаването на поискана информация, писмени или веществени доказателства независимо от това, дали съставляват държавна или служебна тайна.
(3) Съдът може да възложи на институти или лица изготвянето на експертни заключения.
(4) Съдът дава възможност на заинтересуваните институции и лица да се запознаят със събраните доказателства.
(5) Конституционният съд предупреждава участниците в конституционното производство за наказателната отговорност, която носят, ако такава се предвижда по Наказателния кодекс.
(2) Съвещанието при вземане на решение по допустимостта на искането и решаването му по същество е тайно.
(2) При снемане имунитета и установяване фактическата невъзможност на съдиите в Конституционния съд да изпълняват задълженията си решенията се вземат с мнозинство най-малко от две трети от всички съдии.
(3) Въздържане от гласуване не се допуска.
(2) Решенията на Конституционния съд по чл. 148, ал. 2 и чл. 149, ал. 1, точка 8 от Конституцията се вземат с тайно гласуване.
(3) Съдиите, които не са съгласни с взетото решение или с определението, с което искането се отклонява, могат да го подпишат с особено мнение и задължително писмено излагат своите становища.
(4) Когато решението е взето с тайно гласуване, не се допуска подписването му с особено мнение.
(5) Всеки съдия може да изложи писмено своето становище към акта на Конституционния съд.
(2) Решението влиза в сила 3 дни след обнародването му.
(3) Решенията по спорове за законността на избора на президент, вицепрезидент или народен представител, за установяване на неизбираемост или несъвместимост на народен представител, както и за фактическата невъзможност за изпълнение на задълженията и несъвместимост на съдия от Конституционния съд влизат в сила от датата на постановяването им.
(4) Актовете на съда са окончателни.
(2) Протоколът се изготвя в седемдневен срок от заседанието. Ако в този срок протоколът не може да бъде изготвен, председателят определя нов срок.
(3) Протоколът се подписва от председателя и секретар-протоколчика.
(4) Всеки съдия и участник в заседанието може да поиска поправка или допълнение на протокола в седемдневен срок от изготвянето му. Това искане се разглежда от Конституционния съд, който се произнася по него с явно гласуване.
(2) Когато Конституционният съд се е произнесъл с решение или с определение за недопустимостта на направеното искане, по същия предмет не могат да се правят нови искания.
1. входящ и изходящ регистър;
2. азбучен указател за образуваните дела;
3. описна книга за образуваните дела;
4. книга за съдебните заседания;
5. книга за секретните материали;
6. книга за глобите;
7. книга за веществените доказателства;
8. архивна книга за предаване на свършените дела от съдебното деловодство в архива;
9. библиотечна книга.
(2) Всички книги трябва да бъдат номерирани, подпечатани с печата на съда и заверени с подписа на председателя на съда.
(2) На получените по пощата книжа се запазва пликът с марките и клеймото.
(3) При кореспонденция по един и същи въпрос във входящия регистър се вписва само първото писмо, а за датата на постъпването на следващите книжа се прави отбелязване в предвидената графа на регистъра.
(2) Книжата по образуваните съдебни дела се поставят в папки, оформени по утвърден от председателя на Конституционния съд образец.
(2) Конституционните дела могат да бъдат давани само на съдиите от Конституционния съд.
(3) По разпореждане на председателя на Конституционния съд делата могат да бъдат предоставяни в канцеларията на съда за справка и на други лица.
(4) Не се допуска да се правят бележки, знаци и подчертавания в книжата по делото.
(2) В изключителни случаи те могат да бъдат предоставени на висши държавни органи с определение на Конституционния съд.
(2) След като приключи събирането на материалите и се състави протокол за възстановените книжа, Конституционният съд в открито съдебно заседание след уведомяване на страните се произнася с определение по възстановяването.
(3) Когато делото не е възстановено и съдът се е произнесъл с определение за това, може да бъде заведено ново, като се приема, че искането е подадено в срок, ако такъв се изисква съгласно закона.
(2) За делата, които не са намерени при проверката, се уведомява председателят на Конституционния съд.
(2) В описната книга се отбелязва номерът, с който е архивирано делото.
(2) Достъпът на външни лица до хранилището е забранен.
(3) Изнасянето на дела, преписки и други книжа от архива за служебно ползване се разрешава от председателя на Конституционния съд.
(2) Конституционните дела могат да бъдат предавани на Централния държавен архив само след изрично разрешение на Конституционния съд.