ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 7 ОТ 18 ЯНУАРИ 2012 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 7 ОТ 18 ЯНУАРИ 2012 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ

В сила от 27.01.2012 г.
Обн. ДВ. бр. от 27 Януари 2012г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В , приет с Постановление № 9 на Министерския съвет от 2010 г. (ДВ, бр. 10 от 2010 г.), се правят следните изменения и допълнения:
1. В се отменя.
2. В наименованието на думата "Организационна" се заличава.
3. В се изменя така:
"(1) Структурата на агенцията включва главен секретар, Инспекторат, служител по сигурността на информацията, финансов контрольор, обща администрация, организирана в две дирекции, и специализирана администрация, организирана в главна дирекция и четири дирекции."
4. В глава трета в наименованието на думите "на агенцията" се заличават.
5. В думите "и определя техните функции" се заменят с "и на регионалните директори".
6. В :
а) в ал. 1 се създават т. 3 и 4:
"3. Издателско експертно-консултативно звено;
4. Читателско експертно-консултативно звено.";
б) алинея 2 се изменя така:
"(2) За решаване на конкретни проблеми от дейността на агенцията председателят може да създава експертни комисии и работни групи."
7. В :
а) в т. 13 думите "Издателския съвет" се заменят с "Издателското експертно-консултативно звено, Читателското експертно-консултативно звено";
б) точка 14 се изменя така:
"14. утвърждава съставите на дирекционните съвети, експертно-проверочните и експертните оценителни комисии на дирекциите "Централен държавен архив", "Държавен военноисторически архив" и "Регионален държавен архив";
в) в т. 18 думата "издава" се заменя с "утвърждава";
г) в т. 21 след думата "правомощия" се поставя точка и запетая и текстът до края се заличава;
д) създава се нова т. 22:
"22. сключва международни договори с чуждестранни партньори и осъществява международното сътрудничество в областта на архивното дело;"
е) досегашната т. 22 става т. 23.
8. В думата "ежегодните" се заменя с "годишните".
9. В :
а) в ал. 2 накрая се добавя "съгласно чл. 46 и 46б от Закона за администрацията";
б) алинея 3 се изменя така:
"(3) Инспекторатът:
1. извършва планови проверки по утвърден годишен план, както и други проверки, възложени му с писмена заповед на председателя, за:
а) спазване на Закона за Националния архивен фонд, на методическите изисквания и на вътрешните правила и работни процедури;
б) изпълнение на стратегическите цели и оперативните планове и задачи;
в) постъпили сигнали, заявления, жалби и възражения на физически и юридически лица срещу незаконни или неправилни действия или бездействия на служители на агенцията, както и приема граждани и представители на организации и изслушва техните предложения и сигнали;
2. докладва на председателя за резултатите от извършените проверки с предложения за отстраняване на пропуски, допуснати нарушения или на предпоставки за такива в работата на администрацията;
3. осъществява проверки и контрол по Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси;
4. контролира спазването на указания, препоръки и предписания, дадени от компетентни органи при извършени проверки;
5. осъществява дейности по разкриване, превенция и противодействие на корупцията, предотвратяване конфликт на интереси и други правонарушения в администрацията;
6. участва при изготвянето на анализи на дейността на звената в общата и в специализираната администрация;
7. участва в разработването на вътрешни актове, регламентиращи организацията на дейността на агенцията;
8. осъществява и други контролни функции, произтичащи от нормативни актове или възложени със заповед на председателя.";
в) в ал. 4:
аа) в т. 2 думата "администрацията" се заменя с "общата и специализираната администрация";
бб) в т. 3 накрая се добавя "и Етичния кодекс на служителите в държавните архиви".
10. В думата "регистратури" се заменя с "регистратурата".
11. В се изменят така:
"(2) Финансовият контрольор осъществява предварителен контрол за законосъобразност съгласно чл. 13, ал. 3, т. 5 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.
(3) Финансовият контрольор осъществява своята дейност по ред, определен от председателя на агенцията, в съответствие с указанията на министъра на финансите."
12. В се изменят така:
"1. дирекция "Административно-правна дейност, управление на собствеността и информационно обслужване";
2. дирекция "Финансово управление и човешки ресурси"."
13. се изменя така:
"Чл. 19. Дирекция "Административно-правна дейност, управление на собствеността и информационно обслужване":
1. подпомага ръководството и административните звена на агенцията с оглед законосъобразното осъществяване на техните функции;
2. участва в разработването и дава становища по проекти на нормативни актове, свързани с дейността на агенцията;
3. изготвя и съгласува проекти на договори, актове, наказателни постановления и други документи, свързани с дейността на агенцията;
4. осъществява процесуално представителство пред съдебните власти;
5. участва в изготвянето на актове, свързани с възникване, изменяне и прекратяване на служебни и трудови правоотношения;
6. организира провеждането на процедурите по възлагане на обществени поръчки и съгласува сключените въз основа на тях договори;
7. организира съхраняването и използването на учрежденския архив, включително техническото, програмното осигуряване и поддръжката на приетите и изпратените електронни документи, подписани с универсален електронен подпис (УЕП);
8. организира транспортното обслужване на агенцията, поддръжката и ремонта на транспортните средства;
9. извършва дейностите по материално-техническото снабдяване, отговаря за санитарно-хигиенните условия и пропускателния режим на агенцията;
10. създава и поддържа главен регистър, картотека и спомагателен регистър въз основа на имотите - държавна собственост, предоставени за управление на агенцията;
11. изготвя и комплектува искания за актуване на имоти - държавна собственост, предоставени за управление на агенцията, съхранява актовете и следи за своевременното им актуализиране;
12. организира и отговаря за стопанисването на движимото и недвижимото имущество на агенцията;
13. организира и осъществява дейностите по използване и управление на предоставените на агенцията недвижими имоти;
14. организира поддържането на системите за противопожарна и аварийна безопасност и охранителните системи;
15. планира, организира и контролира извършването на капитално строителство, текущ и основен ремонт на дълготрайни материални активи;
16. организира, разработва и съставя поименни списъци на инвестиционната програма;
17. организира и поддържа комуникационната инфраструктура, хардуера, комуникационната и сканиращата техника, специализираното програмно осигуряване и системния софтуер на агенцията;
18. организира поддържането и администрирането на функциониращите в агенцията информационни системи и организира и осигурява деловодната дейност;
19. отговаря за издаването, прекратяването, инсталирането на цифровите електронни сертификати за УЕП в агенцията;
20. проучва и организира внедряването на нови информационни и комуникационни технологии в агенцията."
14. се изменя така:
"Чл. 20. Дирекция "Финансово управление и човешки ресурси":
1. организира, осъществява и контролира финансовата дейност, счетоводната отчетност, правилното осчетоводяване на приходите и разходите на агенцията, както и правилното разходване на средствата в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството, Сметкоплана на бюджетните предприятия, приложимите счетоводни стандарти и Единната бюджетна класификация;
2. съставя проекта на бюджет на агенцията;
3. отчита изпълнението на бюджета;
4. изготвя месечни, тримесечни и годишни отчети за касовото изпълнение на бюджета на агенцията и съставя годишен финансов отчет;
5. осъществява методическо ръководство и контрол на финансовата дейност спрямо дирекциите "Регионален държавен архив", дирекция "Централен държавен архив" и дирекция "Държавен военноисторически архив";
6. отговаря за спазването на финансовата и бюджетната дисциплина;
7. прилага система от правила и процедури за финансово управление, отчитане и контрол в агенцията;
8. отговаря за разходването на средствата, получени по проекти, както и от дарения и др.;
9. подпомага председателя при определяне и контролиране на разходите на държавните архиви от бюджетните кредити на агенцията на основата на система от критерии и показатели за финансиране;
10. организира и координира осъществяването на инвентаризацията на активите в агенцията съгласно Закона за счетоводството;
11. отговаря за правилното прилагане на нормативните и вътрешните актове по финансово-счетоводната дейност на държавните архиви;
12. отговаря за използването и опазването на финансово-счетоводната информация, организацията на счетоводния архив и въвеждането на контролиран достъп до него;
13. разработва и реализира стратегия за управление на човешките ресурси в съответствие с управленската стратегия на агенцията;
14. организира обучението и повишаването на квалификацията на служителите в агенцията;
15. организира и участва в процеса на назначаването, конкурентния подбор, преназначаването и освобождаването от длъжност на служителите и изготвя актовете в съответствие със законовите разпоредби;
16. изготвя, оформя и съхранява служебните и трудовите досиета на служителите в агенцията;
17. изготвя и актуализира длъжностното разписание и поименните разписания на длъжностите;
18. подпомага процеса на разработване, актуализиране и утвърждаване на длъжностните характеристики;
19. подпомага процеса на атестиране, заплащане и израстване в кариерата на служителите в агенцията;
20. организира оценката на професионалния риск на служителите в агенцията;
21. организира и координира дейността на агенцията по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
22. извършва вписванията в Административния регистър."
15. В :
а) алинея 2 се изменя така:
"(2) Специализираната администрация е организирана във:
1. Главна дирекция "Архивна политика" с шест дирекции "Регионален държавен архив";
2. дирекция "Публичност на архивите";
3. дирекция "Дигитализация, реставрация, консервация и микрофилмиране";
4. дирекция "Централен държавен архив";
5. дирекция "Държавен военноисторически архив".";
б) създава се ал. 3:
"(3) Дейността на дирекциите "Централен държавен архив" (ЦДА), "Държавен военноисторически архив" (ДВИА) и "Регионален държавен архив" (РДА) се регламентира с правилници за устройството и дейността им, утвърдени от председателя на агенцията."
16. се изменя така:
"Чл. 22. (1) Главна дирекция "Архивна политика":
1. разработва проекти на нормативни актове по архивно дело;
2. организира разработването на методически указания, инструкции и стандарти по архивните дейности;
3. дава становища по проекти на нормативни и административни актове на държавни органи, актове на обществени организации и други юридически лица в частта им по организацията и съхранението на документи;
4. разработва, актуализира и предлага политики, стратегически цели, планове и приоритети по архивните дейности;
5. анализира и контролира изготвянето и изпълнението на годишните планове, шестмесечните и годишните отчети на ЦДА, ДВИА и РДА в частта, отнасяща се до архивните дейности;
6. разработва методики, правила, работни процедури и други вътрешни актове, свързани с изпълнението, отчитането и оценката на архивните дейности;
7. осъществява методическо ръководство по подбора, комплектуването, регистрирането, отчитането, обработването, съхранението, опазването, използването на документите на НАФ и създаването на научно-справочен апарат към тях;
8. организира и координира научноизследователската дейност по документалистика, архивистика, история на институциите и др. сродни, свързани с архивистиката дисциплини;
9. разработва и предлага реда за подбора и критериите за експертизата на ценността на документите;
10. организира и участва в разработването на типови и примерни номенклатури и списъци на документи със срокове за съхраняване;
11. изготвя становища за промяна на сроковете за съхраняване на документи;
12. подпомага дейността на Централната експертно-проверочна комисия и на Централната експертна оценителна комисия;
13. поддържа Централната фондова картотека и води на отчет особено ценните и уникалните документи и документите в риск;
14. организира и координира използването на архивните документи, техните копия и създадените за тях научно-справочен апарат и бази данни;
15. координира издирването на документи във връзка с постъпили по кореспондентски път в агенцията запитвания и заявления;
16. координира използването на документи и обмена на копия от архивни документи между агенцията и чуждестранни потребители на архивна информация;
17. ръководи методически и контролира съответствието на въведените данни за архивните документи в Информационната система и Регистъра на НАФ с изискванията на архивната методика;
18. изготвя програми за професионалното развитие и повишаването на квалификацията на кадрите в специализираната администрация;
19. организира провеждането на курсове, семинари и други форми на обучение за работа с архивни документи;
20. изготвя и разпространява електронен информационен бюлетин, в който се публикува информация от научно-методически характер.
(2) Главната дирекция ръководи и координира дейностите на дирекциите "Регионален държавен архив" и отделите "Държавен архив" към тях по подбора, комплектуването, регистрирането, обработката, опазването, съхраняването и използването на документите от НАФ.
(3) Главна дирекция "Архивна политика" има шест дирекции с отдели към тях, както следва:
1. дирекция "Регионален държавен архив" със седалище Бургас, включваща като отдели държавните архиви в областните центрове Бургас, Сливен, Стара Загора и Ямбол;
2. дирекция "Регионален държавен архив" със седалище Варна, включваща като отдели държавните архиви в областните центрове Варна, Добрич, Търговище, Шумен;
3. дирекция "Регионален държавен архив" със седалище Велико Търново, включваща като отдели държавните архиви в областните центрове Велико Търново, Габрово, Разград, Русе и Силистра;
4. дирекция "Регионален държавен архив" със седалище Монтана, включваща като отдели държавните архиви в областните центрове Видин, Враца, Ловеч, Монтана и Плевен;
5. дирекция "Регионален държавен архив" със седалище Пловдив, включваща като отдели държавните архиви в областните центрове Кърджали, Пазарджик, Пловдив, Смолян и Хасково;
6. дирекция "Регионален държавен архив" със седалище София, включваща като отдели държавните архиви в областните центрове Благоевград, Кюстендил, Перник и София.
(4) Дирекциите по ал. 3 провеждат единната политика в областта на архивното дело в териториалния обхват на всяка от тях.
(5) Дирекциите "Регионален държавен архив" се ръководят и представляват от директор.
(6) Директорите на "РДА" организират, координират и контролират специализираната дейност на отделите "Държавен архив", както и финансово-счетоводното и административното им обслужване в рамките на предоставените им правомощия.
(7) При изпълнение на задачите по ал. 9 директорите на "РДА" се подпомагат от началниците на отделите, дирекционните съвети, експертно-проверочните комисии в отделите "Държавен архив" и регионалните експертни оценителни комисии.
(8) Отделите "Държавен архив" са пряко подчинени на директора на "РДА" и се ръководят от началници на отдели.
(9) Отделите "Държавен архив" осъществяват издирване, комплектуване, регистриране, обработване, отчитане, съхраняване, опазване и предоставяне за използване и публикуване на документите на областните и общинските администрации, на териториалните структури на държавните органи и на други държавни и общински институции и обществени организации на територията на съответните области и общини, на органи, организации и значими личности от местно значение."
17. В :
а) в т. 1 думите "стратегическите цели и оперативните планове" се заменят с "целите";
б) точка 2 се отменя;
в) точка 5 се изменя така:
"5. организира и осигурява подготовка на изданията на агенцията;"
г) в т. 6 накрая се добавя "на традиционен и електронен носител";
д) точка 8 се изменя така:
"8. организира и осъществява публичните изяви на агенцията, в т. ч. отразяването им в медиите, и организира архив на медийните изяви на председателя и на администрацията;"
е) в т. 15 думите "с оглед синхронизиране" се заменят с "в съответствие";
ж) точка 19 се изменя така:
"19. води на отчет използването на документи и обмена на копия от архивни документи между агенцията и чуждестранни институции и съдейства при използването на документите от НАФ от чуждестранни потребители на архивна информация."
18. се изменя така:
"Чл. 24. Дирекция "Дигитализация, реставрация, консервация и микрофилмиране":
1. проучва, анализира и организира внедряването на съвременните постижения в областта на методиката за дигитализация, реставрация, консервация и микрофилмиране на архивни документи;
2. организира, контролира и координира дейностите по изграждане на дигитален архив на агенцията;
3. извършва дигитализация на архивни документи;
4. поддържа отчетност и документиране на дейностите по изграждане на дигитален архив, реставрация, консервация и микрофилмиране в агенцията;
5. организира попълването на база от дигитални копия от архивни документи на ниво архивна единица, изготвени самостоятелно от потребители на архивна информация или от служители на ДАА, която е извън дигиталния архив на агенцията;
6. оказва методическа помощ и съдейства за организиране на обучение на служители при изграждането на дигиталния архив на агенцията и в областите на дигитализация, реставрация, консервация и микрофилмиране на архивни документи;
7. планира, организира и извършва микрофилмиране на архивните документи за изграждане на застрахователен фонд и за целите на използването;
8. планира и ръководи методически дейността на ателиетата за реставрация и консервация в агенцията;
9. извършва реставрация и консервация на архивни документи."
19. се изменя така:
"Чл. 27. Архивите по чл. 22, ал. 9, чл. 25 и 26 при спазване изискванията на методиката:
1. определят източниците за комплектуване в рамките на своята компетентност;
2. осъществяват научно-методическо ръководство и контрол по организацията на работата с документите, тяхното опазване и използване в учрежденските архиви на държавните и общинските институции и опазването на документите в деловодните служби;
3. следят промените в законодателството, отнасящи се до дейността на фондообразувателите, и отговарят за своевременното им прилагане;
4. оказват експертна помощ или участват при изработването на номенклатури на делата и/или ведомствени списъци със срокове за съхранение в държавните и общинските институции;
5. организират и провеждат курсове, семинари и други форми на обучение за работещите в учрежденските архиви и за членовете на експертните комисии в държавните и общинските институции относно работата с документите;
6. регистрират и водят на отчет документите и предоставят данни за Централната фондова картотека, за Регистъра на Националния архивен фонд, както и на особено ценните документи и документите в риск;
7. извършват научно-техническа обработка на приети необработени документи от учрежденски и личен произход;
8. извършват допълнителна експертиза на архивни фондове;
9. създават научно-справочен апарат към съхраняваните документи и поддържат съответната част от автоматизираната Информационна система на архивите;
10. осигуряват достъп и предоставят за използване документите и научно-справочния апарат към тях;
11. участват в популяризацията на документите чрез подготовка на документални сборници и публикации, изложби, медийни прояви, информация за интернет страницата на агенцията и др.;
12. осигуряват опазване и съхранение на документите;
13. определят документите за изграждане на Застрахователен фонд, за реставрация и консервация;
14. извършват подбор и дигитализация на документи;
15. участват в научноизследователски разработки, в подготовката на методически указания, инструкции и други актове, свързани с архивната дейност;
16. осигуряват условия за провеждане на стажове и практически занимания при обучението по архивистика."
20. се изменя така:
"Чл. 28. (1) Към архивите по чл. 22, ал. 9, чл. 25 и 26 се създават експертно-проверочни комисии.
(2) Експертно-проверочните комисии разглеждат и предлагат за утвърждаване заключенията на постоянно действащите експертни комисии в организациите по ред, определен с Правилника за дейността на експертно-проверочните комисии, утвърден от председателя на Държавна агенция "Архиви"."
21. В глава трета, раздел VIII се създава :
"Чл. 28а. Към дирекциите "ЦДА", "ДВИА" и "РДА" се създават експертни оценителни комисии, които определят ценността на документите, предлагани на архивите от физически или юридически лица, по реда на правилниците за състава, организацията и дейността на Централната експертна оценителна комисия и експертните оценителни комисии."
22. В глава трета в наименованието на думите "в агенцията" се заличават.
23. В думите "постъпили в агенцията от граждани и организации" се заменят с "на граждани и организации, постъпили в агенцията" и думите "(ДВ, бр. 78 от 2006 г.)" се заменят с "(обн., ДВ, бр. 78 от 2006 г.; изм. и доп., бр. 47 и 64 от 2008 г., бр. 25 и 58 от 2010 г. и бр. 105 от 2011 г.)".
24. В се отменя.
25. се изменя така:
"Чл. 38. Председателят утвърждава образец на почетен знак и грамота на агенцията и правила за тяхното връчване."
26. се изменя така:
"Приложение към чл. 5, ал. 2
Обща численост на административните звена в Държавна агенция "Архиви" - 397 щатни бройки
Array
§ 2. В (ДВ, бр. 10 от 2010 г.) се изменя така:
"Приложение към чл. 2
Array
§ 3. В , приета с Постановление № 41 на Министерския съвет от 2009 г. (ДВ, бр. 17 от 2009 г.), се правят следните изменения и допълнения:
1. В думата "постояннодействащи" се заменя с "постоянно действащи".
2. се отменя.
3. се изменя така:
"Чл. 6. Наредбата не се отнася за документи, създадени в електронен формат."
4. В наименованието на глава втора думата "Постояннодействаща" се заменя с "Постоянно действаща".
5. В :
а) в ал. 2 след съюза "или" се добавя "друго";
б) алинея 5 се отменя.
6. В думата "директора" се заменя с "ръководителя".
7. се изменя така:
"Чл. 12. Ръководителят на организацията създава учрежденски архив и определя със заповед лице, изпълняващо функциите на завеждащ учрежденския архив."
8. В :
а) създава се нова ал. 1:
"(1) В организациите, които създават, съхраняват и използват научно-технически документи, се създава технически архив.";
б) досегашните ал. 1 и 2 стават съответно ал. 2 и 3.
9. В думите "по списък по образец съгласно приложение № 1" се заменят със "с приемателно-предавателен протокол по образец съгласно приложение № 1".
10. В думата "Списъците" се заменя с "Приемателно-предавателните протоколи".
11. В :
а) в ал. 2:
аа) в т. 1 след думата "носител" се добавя "и позитиви", а думите "40 до 50" се заменят с "50 ± 5";
бб) в т. 2 думите "20 до 5°С" се заменят с "6 до 12°С" и думите "25 до 40" се заменят с "50 ± 5";
б) в ал. 3 думата "ежедневно" се заменя с "ежеседмично".
12. В думите "за учрежденския" се заменят с "по отношение на учрежденския".
13. В се изменя така:
"(1) Подреждането на документите в архивохранилищата се извършва по схема, изготвена по структурно-хронологичен принцип."
14. В :
а) в ал. 3 думата "нареждане" се заменя с "разрешение";
б) в ал. 4 думата "ползване" се заменя с "използване";
в) в ал. 5 накрая се добавя "и писмено се уведомява ръководителят на организацията, а за документите - обект на Националния архивен фонд - съответният държавен архив".
15. В се създава ал. 3:
"(3) Длъжностното лице, отговарящо за учрежденския архив, проверява състава и състоянието на документите преди и след използване."
16. се отменя.
17. В :
а) алинея 2 се изменя така:
"(2) При приватизация на организация новият собственик е задължен да организира експертиза на ценността на документите и в 6-месечен срок от датата на приватизацията да предаде ценните документи в съответния държавен архив.";
б) създава се ал. 3:
"(3) При преструктуриране на организация, ликвидиране с правоприемник/ци или обявяване в несъстоятелност ръководителят на организацията е длъжен съгласувано със съответния държавен архив да предприеме мерки по съхраняването на документите."
18. В :
а) в ал. 2 думата "директора" се заменя с "ръководителя";
б) алинея 3 се изменя така:
"(3) Утвърдената номенклатура се внедрява от 1 юли на същата година или от началото на следващата календарна година."
19. В :
а) в т. 2 думите "архивната им стойност" се заменят с "историческото им значение";
б) в т. 3 думите "тяхната архивна стойност" се заменят с "тяхното историческо значение".
20. се изменя така:
"Чл. 42. Междинна експертиза се извършва в учрежденския архив при необходимост и в зависимост от утвърдените в номенклатурата срокове."
21. В се изменя така:
"(1) Неподлежащите на запазване документи се описват във:
1. акт за унищожаване на неценни документи по образец съгласно приложение № 7 след изтичане на определените срокове на съхраняване;
2. акт за унищожаване на научно-технически документи по образец съгласно приложение № 7а след изтичане на практическото им приложение."
22. се изменя така:
"Чл. 47. Критерии за определяне ценността на документите са:
1. за общоадминистративните документи:
а) съдържание (значимост на информацията, повторяемост на информацията, цялост и завършеност на текста, интензивност на документиране на събитието);
б) вид и разновидност на документа;
в) оригиналност и оформление (бележки и резолюции върху документа, външни особености при оформяне на документа, включително палеографски, художествени и др.);
г) значимост на организацията, автора и събитието;
д) време и място на създаване на документа;
е) физическо състояние;
ж) комплектност и пълнота;
2. за научно-техническите документи:
а) съдържание (степен на информативност; принципна новост; значение за развитието на науката, икономиката и промишлеността; удостоени с национални и международни награди);
б) уникалност;
в) значимост на организацията, автора;
г) физическо състояние;
д) комплектност и пълнота."
23. В :
а) в ал. 2 думите "характеристика на документите от гледна точка на" се заличават;
б) в ал. 3 думите "(изделието, технологичния процес, темата)" се заменят с "(обекта, изделието, технологичния процес, темата)".
24. се изменя така:
"Чл. 54. Когато част от документите, определени за постоянно запазване, са в електронен формат, те се прехвърлят на хартиен носител със съответната заверка."
25. В съюзът "и" се заменя със "с".
26. В думата "описа" се заменя с "описателната част".
27. В се изменя така:
"2. за научно-техническите документи:
а) пореден номер;
б) означение, шифър;
в) заглавие на архивната единица;
г) стадий, фаза, част;
д) година на създаване;
е) брой листове (текстови и графични);
ж) организация - автор; автор на разработката (при отчети по теми);
з) забележка."
28. В :
а) в ал. 2 т. 1 се отменя;
б) в ал. 3, т. 3 след думата "сведения" се добавя "и причини".
29. В думите "допълнение към историческата справка" се заменят с "Допълнение към историческата справка".
30. В думата "мотивите" се заменя с "основания".
31. В думите "експертна оценка" се заменят с "методически контрол".
32. се изменя така:
"Чл. 66. (1) Описите се утвърждават от ръководителя на съответния държавен архив.
(2) Два екземпляра от изготвените по чл. 65 документи се съхраняват в съответния държавен архив, приемащ документите за постоянно запазване, а един екземпляр се връща на организацията."
33. В :
а) алинея 1 се изменя така:
"(1) Определените за постоянно съхраняване документи се предават в съответния държавен архив с разписка за приемане/предаване в два екземпляра.";
б) в ал. 2 след думите "архивохранилище на" се добавя "съответния".
34. се изменя така:
"Чл. 68. Държавните архиви осъществяват контрол и методическо ръководство по организирането, съхраняването и опазването на документите в държавните и общинските институции, по експертизата на ценността на документите в учрежденските архиви и подготовката за предаването им за постоянно запазване."
35. В думите "организации по чл. 1, ал. 1" се заменят с "държавни и общински институции по смисъла на § 1, т. 11 от допълнителната разпоредба на ЗНАФ".
36. В :
а) в ал. 1 след думата "инцидентни" се поставя наклонена черта и се добавя "извънредни";
б) алинея 2 се изменя така:
"(2) При основните проверки се осъществява контрол по изпълнението на задълженията, произтичащи от ЗНАФ и от наредбата, и при необходимост се дават предписания със срокове за тяхното изпълнение.";
в) създава се нова ал. 4:
"(4) Извънредни проверки се извършват при структурни промени, при възникнали условия за изгубване, унищожаване или увреждане на документи в дадена организация.";
г) досегашната ал. 4 става ал. 5.
37. В след думата "протоколи" се поставя запетая и думите "и се обсъждат от представителя на съответния държавен архив и членовете на експертната комисия в присъствието на ръководителя на архива" се заменят с "които се подписват от представители на организацията и на съответния държавен архив".
38. се изменя така:
"Приложение № 1 към чл. 18, ал. 1
Array
39. се изменя така:
"Приложение № 2 към чл. 19, ал. 1
Array
"
40. се изменя така:
"Приложение № 3 към чл. 30, ал. 1
Array
"
41. се изменя така:
"Приложение № 4 към чл. 30, ал. 2
Array
42. се изменя така:
"Приложение № 5 към чл. 40
Array
43. се изменя така:
"Приложение № 6 към чл. 41
Array
44. се изменя така:
"Приложение № 7 към чл. 44, ал. 1, т. 1
Array
45. Създава се :
"Приложение № 7а към чл. 44, ал. 1, т. 2
Array
46. се изменя така:
"Приложение № 8 към чл. 45
Array
47. се изменя така:
"Приложение № 9 към чл. 45
Array
48. се изменя така:
"Приложение № 10 към чл. 52

а.е. №

....................................................................................
(наименование на организацията)
.........................................................................................
(заглавие на архивната единица по инвентарния опис)
..........................................................
(крайни дати на документите)
..........................................
(брой листове в а.е.)"
49. се изменя така:
"Приложение № 11 към чл. 52
Array
"
50. се изменя така:
"Приложение № 12 към чл. 53, т. 1, буква "а"
Array
Дата: ............................
(*) Разделите и подразделите се изписват задължително."
51. се изменя така:
"Приложение № 13 към чл. 53, т. 1, буква "б"
Array
52. се изменя така:
"Приложение № 14 към чл. 53, т. 1, буква "в"
Array
53. се изменя така:
"Приложение № 15 към чл. 53, т. 2
Array
"
54. се изменя така:
"Приложение № 16 към чл. 53, т. 2
Array
55. се изменя така:
"Приложение № 17 към чл. 53, т. 2
Array
56. се изменя така:
"Приложение № 18 към чл. 53, т. 2
Array
§ 4. В , приета с Постановление № 41 на Министерския съвет от 2009 г. (ДВ, бр. 17 от 2009 г.), се правят следните изменения и допълнения:
1. се отменя.
2. В след думите "документи от НАФ" се добавя "съгласно чл. 6, ал. 1 от Закона за Националния архивен фонд (ЗНАФ)", а думите "Закона за Националния архивен фонд" се заличават.
3. се изменя така:
"Чл. 4. (1) В съответствие с наредбата архивите по чл. 3, ал. 1 разработват правилници за реда и организацията на използването, отчитайки спецификата на архивните фондове и дейността си.
(2) Правилникът за реда и организацията на използването на архивни документи в Държавна агенция "Архиви" (ДАА) се утвърждава от председателя на ДАА.
(3) Правилниците за реда и организацията на използването на документи от НАФ в архивите по чл. 6, ал. 1, т. 2 - 5 ЗНАФ се утвърждават от съответния ръководител след съгласуване с председателя на ДАА."
4. В думите "определен в наредбата" се заменят с "определени с наредбата и правилниците".
5. се изменя така:
"Чл. 7. Достъпът до архивни документи не може да бъде ограничаван, когато те са били публикувани, създадени за обществена информация или предоставяни свободно за използване преди предаването им в архив."
6. В след думата "използване" се добавя съюзът "и".
7. В :
а) в ал. 1 след цифрите "1 - 4" се добавя предлогът "от", а след думата "значимостта" предлогът "на" се заменя с "и";
б) в ал. 2 думата "Искане" се заменя с "Искането".
8. В след думите "от ръководителя на" се добавя "съответния".
9. В думата "Допускът" се заменя с "Достъпът".
10. В :
а) в ал. 1 думите "на съответния архив" се заличават и накрая се добавя "(поща, факс, електронна поща)";
б) алинея 2 се изменя така:
"(2) Заявлението съдържа трите имена, ЕГН или друг личен идентификационен номер, номер на документ за самоличност, адрес за кореспонденция, телефон, електронна поща (ако разполага с такава) и подпис на потребителя, темата с нейните хронологични граници, целта на използването, исковите данни на документите, датата на подаването му. Когато е подадено по поща, факс или по електронен път, се посочва и периодът на планираното посещение."
11. В :
а) в ал. 1 думата "допуск" се заменя с "достъп", а след думата "потребителите" се добавя "на архивна информация";
б) в ал. 2 след думата "Потребителите" се добавя "на архивна информация", а думите "при поискване от архива" се заличават.
12. се изменя така:
"Чл. 16. (1) Потребителите на архивна информация имат право:
1. да бъдат информирани за реда и организацията на работата в читалнята и за предоставяните услуги и техния ценоразпис;
2. да получават експертни консултации по състава и съдържанието на архивните фондове, научно-справочния апарат към тях и по използването на наличната техника;
3. да използват научно-справочния апарат, създаден в архива;
4. да получават информация за причините за отказ или отсрочка за предоставяне на документи и изготвяне на копия, както и за сроковете на ограниченията;
5. да обжалват писмено отказ или ограничения за предоставяне на документи и копия в съответствие с установения административен ред;
6. да използват лична справочна литература и собствени технически средства по ред, определен с правилниците по чл. 4;
7. да използват наличната техника и оборудване в читалните;
8. да се съпровождат от преводач и придружител при необходимост.
(2) За потребителите на архивна информация в неравностойно положение се обособяват специализирани читателски места."
13. се изменя така:
"Чл. 17. Потребителите на архивна информация са длъжни:
1. да представят документ за самоличност или читателска карта;
2. да познават и спазват правилника по чл. 4 за работа в читалнята;
3. да попълват точно въведените отчетни форми;
4. да пазят от повреда архивните документи и техните копия;
5. да не правят бележки и корекции върху документите и научно-справочния апарат;
6. да не променят вътрешния ред на документите в архивните единици, когато не са подшити;
7. да уведомяват служителя в читалнята при установяване на липси, повреди, лошо физическо състояние, промяна на реда или други нередности по предоставените им документи;
8. да не изнасят предоставените им архивни документи и научно-справочен апарат извън читалните;
9. да не предоставят архивните документи за използване на други потребители без разрешението на служителя в читалнята;
10. да спазват техническите инструкции за работа с предоставената им техника;
11. да пазят тишина, да не използват мобилни телефони, да не внасят храна и напитки и да не пречат на останалите потребители;
12. да ползват гардероба или определените места за връхни дрехи и личен багаж."
14. В :
а) в ал. 1 накрая се поставя запетая и се добавя "когато документите са публикувани в цялост, без съкращения";
б) в ал. 2 думата "уникални" се заличава;
в) алинея 3 се изменя така:
"(3) Документите по ал. 1 и 2 по изключение се предоставят за използване с разрешение на ръководителя на архива след мотивирано писмено заявление."
15. В думите "правилника за организацията на използването в съответния архив" се заменят с "правилниците по чл. 4".
16. В :
а) в ал. 1 думата "искане" се заменя със "заявление до съответния архив";
б) алинея 2 се отменя;
в) в ал. 3 думите "за това" се заличават.
17. В :
а) алинея 1 се изменя така:
"(1) В заявлението задължително се посочват:
1. трите имена, адрес, телефон, факс, електронна поща на физическото или юридическото лице;
2. описание на исканата информация;
3. дата на подаване и подпис.";
б) алинея 3 се изменя така:
"(3) Заявлението се подава на място в архива или по кореспондентски път (поща, факс, електронна поща)."
18. се изменя така:
"Чл. 23. Справки и удостоверения се изготвят и предоставят срещу заплащане на направените разходи съгласно нормативно предвидените държавни такси и цени на услугите."
19. се изменя така:
"Чл. 24. Справки се подготвят за архивни документи, за които няма ограничение в достъпа."
20. се изменя така:
"Чл. 25. При отказ за изготвяне на справка, ако това е свързано с необосновано големи разходи, труд и време, архивът уведомява писмено заявителя."
21. В наименованието на думата "(репродуциране)" се заличава.
22. В думата "Репродуцирането" се заменя с "Копирането".
23. В :
а) в ал. 1 думата "репродуциране" се заменя с "копиране" и думите "след заплащане" се заменят със "след заплащане по утвърдените цени на услугите";
б) в ал. 2:
аа) в основния текст изречение първо се изменя така:
"Поръчката се подава чрез попълване на образец на място в архива или в свободна форма по кореспондентски път (поща, факс, електронна поща).";
бб) в т. 3 думата "необходимите" се заличава.
24. В думата "репродуцирането" се заменя с "копирането", а думите "и съобразно техническите възможности на архива" се заличават.
25. В :
а) в ал. 1 думата "Репродуцирането" се заменя с "Копиране";
б) алинея 2 се изменя така:
"(2) Дигитални копия на документи се предоставят с технически параметри, определени с правилниците по чл. 4.";
в) създава се ал. 3:
"(3) Дигитални копия извън посочените параметри се изготвят при наличието на технически възможности."
26. се изменя така:
"Чл. 31. Копиране на цял/цели фонд/фондове, на особено ценни документи, на документи, за които е необходимо разшиване на архивната единица или реставрация и консервация, се извършва след писмено разрешение от ръководителя на архива."
27. се изменя така:
"Чл. 32. (1) Подходящият вид копиране на увредени и/или застрашени при копирането документи се определя от архива.
(2) При наличието на копие на документи по ал. 1, чрез което целта на използването е възможно да бъде постигната, изработването на копие на друг носител може да бъде отказано."
28. се изменя така:
"Чл. 33. Копирането на документи от потребителите с фотоапарати и скенери се извършва при условия и по ред, определени с правилниците по чл. 4."
29. се отменя.
30. В :
а) в ал. 1 думите "предоставят информация на" се заменят с "информират";
б) в ал. 2 думите "се излагат на видно място в архивите" се заменят със "се поставят на информационните табла и се публикуват на интернет страниците на архивите".
31. В думата "момента" се заменя с "датата".
32. В :
а) в ал. 1 думата "само" се заличава, а думата "репродуциране" се заменя с "копиране";
б) в ал. 2 накрая се добавя "по определените държавни такси";
в) в ал. 3 думата "оригинала" се заменя с "архивния документ", а след думата "неговите" се добавя "пълни";
г) в ал. 4 след думите "подпис на длъжностно лице" се поставя запетая и се добавя "подпис на ръководителя".
33. В :
а) в ал. 1 думата "архиви" се заменя със "съответния архив";
б) в ал. 2 думата "публикации" се заменя с "публикуването";
в) в ал. 3 след думите "ал. 1" се добавя "и 2".
34. се изменя така:
"Чл. 40. При публикуване и популяризиране на документи от НАФ по чл. 39 потребителят е длъжен:
1. да посочва пълните искови данни на документите, използвани в публикации и изложби, а при филми, радио- и телевизионни предавания и др. - само наименованието на съответния архив, съхраняващ документите;
2. да предоставя на архива:
а) екземпляр от всяка публикация с документи от НАФ след излизането й съгласно чл. 9, т. 6 от Закона за задължителното депозиране на екземпляри от печатни и други произведения;
б) екземпляр от всяко следващо издание - независимо от вида на носителя;
в) електронния адрес на публикацията."
35. В думите "и тиража" се заличават, а думите "продължителността за публикации" се заменят с "продължителността на публикациите".
36. се изменя така:
"Чл. 42. (1) При използване на документи от НАФ за създаване на публикации в интернет от потребителя се изисква осигуряване на защита от нерегламентирано копиране, разпространение и злоупотреби.
(2) За публикуване в интернет архивите предоставят дигитални копия на документи с технически параметри съгласно правилниците по чл. 4 и утвърдените цени на услугите.
(3) След изтичането на срока за публикация на документи в интернет правото за това се подновява по установения в чл. 39 и 41 ред."
37. се изменя така:
"Чл. 43. При използването на документи по чл. 39 се съблюдават правата на личността, авторското право, интересите на трети лица и защитата на личните данни съгласно българското законодателство."
38. от допълнителната разпоредба се изменя така:
"§ 1. По смисъла на наредбата "пълни искови данни" е съкратено означение на данни за принадлежността на документа към определен архивен комплекс (архив, фонд, инвентарен опис, архивна единица, лист или други регистрационни форми)."
§ 5. В тримесечен срок от влизането в сила на постановлението ръководителите на съответните архиви утвърждават правилниците по от Наредбата за реда за използване на документите от Националния архивен фонд.
§ 6. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив