ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ДАНЪК ВЪРХУ ДОБАВЕНАТА СТОЙНОСТ
В сила от 01.01.2007 г.,
Издаден от Министерството на финансите
Издаден от Министерството на финансите
Обн. ДВ. бр. от 15 Септември 2006г.,
изм. ДВ. бр. от 15 Декември 2006г.,
изм. ДВ. бр. от 12 Януари 2007г.,
изм. ДВ. бр. от 20 Февруари 2007г.,
изм. ДВ. бр. от 15 Април 2008г.,
изм. ДВ. бр. от 12 Август 2008г.,
изм. ДВ. бр. от 9 Декември 2008г.,
изм. ДВ. бр. от 16 Януари 2009г.,
изм. ДВ. бр. от 15 Декември 2009г.,
изм. ДВ. бр. от 22 Януари 2010г.,
изм. ДВ. бр. от 1 Февруари 2011г.,
изм. ДВ. бр. от 28 Октомври 2011г.,
изм. и доп. ДВ. бр. от 21 Февруари 2012г.,
попр. ДВ. бр. от 24 Февруари 2012г.,
изм. и доп. ДВ. бр. от 28 Февруари 2013г.,
изм. и доп. ДВ. бр. от 21 Декември 2013г.,
изм. и доп. ДВ. бр. от 6 Януари 2015г.
изм. ДВ. бр. от 15 Декември 2006г.,
изм. ДВ. бр. от 12 Януари 2007г.,
изм. ДВ. бр. от 20 Февруари 2007г.,
изм. ДВ. бр. от 15 Април 2008г.,
изм. ДВ. бр. от 12 Август 2008г.,
изм. ДВ. бр. от 9 Декември 2008г.,
изм. ДВ. бр. от 16 Януари 2009г.,
изм. ДВ. бр. от 15 Декември 2009г.,
изм. ДВ. бр. от 22 Януари 2010г.,
изм. ДВ. бр. от 1 Февруари 2011г.,
изм. ДВ. бр. от 28 Октомври 2011г.,
изм. и доп. ДВ. бр. от 21 Февруари 2012г.,
попр. ДВ. бр. от 24 Февруари 2012г.,
изм. и доп. ДВ. бр. от 28 Февруари 2013г.,
изм. и доп. ДВ. бр. от 21 Декември 2013г.,
изм. и доп. ДВ. бр. от 6 Януари 2015г.
Глава първа.
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ
Предмет
Чл. 1. Този правилник урежда прилагането на .
Приложение № 1 към
(Изм. и доп. - ДВ, бр. 6 от 2010 г., в сила от 01.01.2010 г., изм. - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.)
Array
Забележка. Този формуляр се попълва задължително на машина. Стойностите се посочват в левове и стотинки.
Приложение № 2 към
(Изм. и доп. - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.)
Array
Забележка. (доп. - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.) Формулярът се попълва задължително на машина. Стойностите се посочват в левове и стотинки.
*Колоната се попълва от лица, задължени да водят счетоводна отчетност по Закона за счетоводството.
Приложение № 3 към
(Изм. и доп. - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.)
Array
Забележка. (доп. - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.) Формулярът се попълва задължително на машина. Стойностите се посочват в левове и стотинки.
*Колоната се попълва от лица, задължени да водят счетоводна отчетност по Закона за счетоводството.
Приложение № 4 към
(Доп. - ДВ, бр. 6 от 2010 г., в сила от 01.01.2010 г.)
Array
Приложение № 5 към
Array
С настоящото удостоверение потвърждавам, че горепосоченото предприятие е регистрирано по българския Закон за данък върху добавената стойност към датата на издаване на същото.
With this certificate we confirm, that the above-mentioned enterprise is registered under the Bulgarian Value Added Tax Law at the date of issuing the certificate.
Hiermit wird bestatigt, das o.g. Undernehmen zum Ausstellungsdatum dieser Bescheinigung nach des Bulgarischen Mehrwertsteuergesetzes registriert war.
Дата и място на | Директор на ТД на НАП |
издаване на | Head of Territorial office |
удостоверението | Leiter des teritoriale |
Place and date of | direktion |
issuing the certificate | |
Datum und ort der | Подпис, печат |
ausstellung der | Signature, |
bescheinigung | StampUnderschrift, |
Stempel | |
Приложение № 6 към
(Доп. - ДВ, бр. 101 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 4 от 2009 г., в сила от 01.01.2009 г., изм. - ДВ, бр. 6 от 2010 г., в сила от 01.01.2010 г.)
Array
Забележка. Формулярът се попълва задължително на машина. Стойностите се посочват в левове и стотинки.
Приложение № 7 към
(Изм. и доп. - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.)
Array
Забележка. (доп. - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.) Формулярът се попълва задължително на машина. Стойностите се посочват в левове и стотинки.
*Колоната се попълва от лица, задължени да водят счетоводна отчетност по Закона за счетоводството.
Приложение № 8 към
(Доп. - ДВ, бр. 6 от 2010 г., в сила от 01.01.2010 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.)
Array
Забележка. Този формуляр се попълва задължително на машина.
Приложение № 9 към
(Доп. - ДВ, бр. 101 от 2006 г., предишно Приложение № 9 към чл. 77, ал. 2, т. 4 - ДВ, бр. 16 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.)
Array
Забележка. (доп. - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.) Този формуляр се попълва задължително на машина. Стойностите се посочват в левове и стотинки.
*Колоната се попълва от лица, задължени да водят счетоводна отчетност по Закона за счетоводството.
Приложение № 10 към
(Изм. - ДВ, бр. 101 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 3 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г., изм. - ДВ, бр. 16 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г., изм. - ДВ, бр. 6 от 2010 г., в сила от 01.01.2010 г., изм. - ДВ, бр. 10 от 2011 г., в сила от 01.02.2011 г., изм. - ДВ, бр. 20 от 2013 г., в сила от 15.03.2013 г., доп. - ДВ, бр. 110 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.)
Array
______
(*1) Идентификационен номер по от закона.
(*2) Идентификационен номер по от закона, съответно идентификационен номер по смисъла на или идентификационния номер на контрагента за целите на ДДС, издаден от друга държава членка (вкл. знака на държавата членка).
(*3) Данъчни основи.
(*4) Вътреобщностни придобивания на стоки.
(*5) Вътреобщностни доставки на стоки.
Приложение № 11 към
(Изм. - ДВ, бр. 101 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 3 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г., изм. - ДВ, бр. 6 от 2010 г., в сила от 01.01.2010 г., доп. - ДВ, бр. 110 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.)
Array
_______________
(*1) Идентификационен номер на лицето по от закона.
(*2) Идентификационен номер по от закона, съответно идентификационен номер по смисъла на ППЗДДС или идентификационния номер на контрагента за целите на ДДС, издаден от друга държава членка (вкл. знака на държавата членка).
(*3) Данъчни основи.
(*4) Вътреобщностни придобивания на стоки.
(*5) ДО при придобиване на стоки от посредник в тристранна операция не участва при определянето на резултата за периода.
Приложение № 12 към
(Изм. - ДВ, бр. 101 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 3 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 6 от 2010 г., в сила от 01.01.2010 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 10 от 2011 г., в сила от 01.02.2011 г., изм. - ДВ, бр. 15 от 2012 г., попр. - ДВ, бр. 16 от 2012 г., изм. - ДВ, бр. 20 от 2013 г., в сила от 15.03.2013 г., доп. - ДВ, бр. 110 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.)
Параметри, структура и изисквания към файловете на магнитния или оптичния носител
Общи изисквания към структурата на файловете
(Доп. - ДВ, бр. 10 от 2011 г., в сила от 01.02.2011 г.) Файловете DEKLAR.TXT, POKUPKI.TXT, PRODAGBI.TXT трябва да са текстови файлове с кодиране cp-1251/windows-1251.
Между отделните полета на един запис във файловете няма разделители.
Между отделните записи (редове) се поставя стандартен разделител за край на ред на текстов файл - знак за Carriage Return с последващ знак Line Feed.
Файловете "DEKLAR.ТХТ", "POKUPKI.ТХТ" и "PRODAGBI.ТХТ" се разполагат последователно на магнитен или оптичен носител. При положение че капацитетът на носителя не е достатъчен, той се запълва до изчерпване на капацитета. Файлът, за който не е достигнал капацитетът, се разделя на цял запис, като останалата информация се разполага на следващ носител в нов файл със същото име.
Изисквания към подредбата на записите във файловете
Записите във файловете "POKUPKI.ТХТ" и "PRODAGBI.ТХТ" са подредени по полето "Номер по ред на документа в дневника" в нарастващ ред.
Полето "Номер по ред на документа в дневника" се попълва с поредния номер на записа в дневника за съответния данъчен период. В първия запис във файловете "POKUPKI.ТХТ" или "PRODAGBI.ТХТ" полето има стойност "1". Стойностите в полето в следващите записи са нарастващи с 1 без пропуски и без дублиране. При положение че информацията се предава на повече от един носител, поредната номерация в полето "Номер по ред на документа в дневника" не се нарушава. Номерацията не се нарушава и в случаите, когато предаваните данни са за повече от един клон.
При обединяването на информацията от дневниците за покупки и продажби на регистрираното лице и клоновете му в един файл записите следва да са подредени във възходящ ред, по поле "Номер на клона на регистрираното лице, който е издал документа" ("Номер на клона на регистрираното лице, в който е получен документът"), като съответно се спазват изискванията за попълването на полето "Номер по ред на документа в дневника".
Полетата във файл "DEKLAR.TXT", описващи стойност, съдържат сумата на стойностите на съответните полета във файлове "POKUPKI.ТХТ" и "PRODAGBI.ТХТ".
При положение че за съответния данъчен период в дневника за покупките или в дневника за продажбите няма отразени документи, файловете "POKUPKI.ТХТ" и/или "PRODAGBI.ТХТ" няма да съдържат нито един запис.
Изисквания към съдържанието на полетата във файловете
Предвидената дължина (брой знаци) за всяко поле е задължителна. Позициите, които не се използват, следва да са запълнени със знак за интервал. При положение че полето е празно (не е попълнено), отделените му позиции са запълнени със знак за интервал.
(Изм. - ДВ, бр. 15 от 2012 г., в сила от 01.03.2012 г., попр. - ДВ, бр. 16 от 2012 г.) Полетата в условен формат "Символен" могат да съдържат символи от кодовата таблица Windows 1251 с код от 20 до FF включително. Съдържанието е ляво изравнено, като не се позволява допълване на празните позиции в полето с нули (0), за да се спази изискваната дължина на полето.
Пример: Номер на документ 250 - попълва се "250".
Пример: Номер на документ 6000ЕХ0412345 - попълва се "6000/ЕХ/04/12345".
Полетата в условен формат "Цифров" могат да съдържат само арабски цифри. Съдържанието е дясно изравнено. Когато полето описва стойност, то може да съдържа и разделител "." за стотинки и знак минус, без други знаци и разделители. Не се позволява допълване с нули (0) пред дадената сума, за да се спази изискваната дължина на полето. Попълнените стойности трябва да са в български левове.
Пример: Стойност 100,00 лв. - попълва се "100.00".
Пример: Стойност -200,00 лв. - попълва се " - 200.00".
Полетата в условен формат "Дата" съдържат само цифри и знака "/". Съдържанието на полето е в следния формат: "дд/мм/гггг", където: дд е денят, мм - номерът на месеца, гггг - годината.
Пример: Дата 3 декември 2007 г. - попълва се "03/12/2007".
Пример: Дата 25 март 2007 г. - попълва се "25/03/2007".
Пример: Полето е празно (не се попълва) - то съдържа " " или " / / ".
Изисквания към конкретни полета
Полетата "Идентификационен номер на регистрираното лице, подаващо данните", "Наименование на регистрираното лице, подаващо данните", "Лице, подаващо данните" се попълват задължително.
Полето "Отчетен период" съдържа периода, за който се отнася подаваната информация на носителя. Полето съдържа само цифри. Съдържанието на полето е в следния формат: "ггггмм", където: гггг е годината, за която се отнасят данните, мм - номерът на месеца, за който се отнасят данните. Полето се попълва задължително.
Пример: Подава се информация за периода 01 март 2007 г. - 31 март 2007 г. - попълва се "200703".
Пример: Лицето прекратява регистрацията си на 7 май и подава информация от дневниците за периода 01 май 2007 г. - 07 май 2007 г. - попълва се "200705".
Пример: Лицето е регистрирано на 13 май 2007 г. и подава информация от дневниците за периода 13 май 2007 г. - 31 май 2007 г. - попълва се "200705".
Полетата "Номер на клона на регистрираното лице, в който е получен документът" и "Номер на клона на регистрираното лице, в който е издаден документът" се попълват с уникален номер за всеки от клоновете. За документите, получени или издадени от централното управление, полето се оставя празно (не се попълва) или се попълва със стойност нула (0).
Пример: За документ, издаден от клон номер 1 - попълва се "1".
Пример: За документ, издаден от централното управление на регистрирано лице или от регистрирано лице, което няма клонове - попълва се " " или "0".
Полето "Вид на документа" се попълва със следните кодове:
Array
Издадените фактури и известия към фактури за доставка, за която се прилага специалният режим, в поле "Вид на документа" се отразяват с код 11, 12 или 13. Издадените фактури и известия към фактурите за извършени авансови плащания по доставка, за която се прилага специалният режим, в поле "Вид на документа" се отразяват с код 01, 02 и 03.
Лице, което прилага специалния режим за касова отчетност, отразява получените от него фактури и известия към фактури за доставка, за която не се прилага специалният режим за касова отчетност и за която не е извършено цялостно плащане, в поле "Вид на документа" на дневник за покупките с код 11, 12 или 13. Получените фактури и известия към фактурите за извършени авансови плащания по доставка, за която не се прилага специалният режим за касова отчетност и за която не е извършено цялостно плащане, се отразяват в поле "Вид на документа" на дневник за покупките с код 01, 02 или 03.
Лице, което прилага специалния режим за касова отчетност, отразява получените от него фактури и известия към фактури за доставка, която съгласно чл. 151а, ал. 2 от закона е изключена от обхвата на специалния режим, в дневник за покупките с код 01, 02 или 03;
Полето "Вид на документа" във файла "POKUPKI.ТХТ" не може да съдържа код "81" и "82".
Полето "Вид на документа" във файла "PRODAGBI.ТХТ" не може да съдържа код "92";
Полето "Вид на документа" се попълва задължително.
Полето "Номер на документ" е символен тип. Съдържанието е ляво изравнено. Полето се попълва задължително, като позициите, които не се използват, не следва да са запълнени със знак за "0".
За митническа декларация/митнически документ, удостоверяващ приключване на митническите формалности, в полето се попълва номерът, под който е издаден, съгласно митническото законодателство, без датата. Попълването на този номер включва: буквен код, кода на митническото учреждение, митническия режим, поредния номер от регистъра, както и разделители между тях "/" или " - ". Съдържанието е ляво изравнено. Полето се попълва задължително, като позициите, които не се използват, не следва да са запълнени със знак за "0".
За издадените протоколи за изискуемия данък по чл. 151в, ал. 3 и 7 от закона и за данъчния кредит по чл. 151г, ал. 8 от закона и за издадените отчети по чл. 104ж, ал. 14 в поле "Номер на документ" се попълва номерът на протокола, съответстващ на номера на фактурата, към която е издаден съответният протокол, или номерът на отчета, съответстващ на номера на издадения от доставчика протокол, към който е издаден съответният отчет.
Полето "Дата на издаване на документ" съдържа датата, на която документът е издаден. Полето се попълва задължително.
За издадените протоколи за изискуемия данък по чл. 151в, ал. 3 и 7 от закона и за данъчния кредит по чл. 151г, ал. 8 от закона и за издадените отчети по чл. 104ж, ал. 14 в поле "Дата на издаване на документ" се попълва датата на издаване на документа.
Полетата, описващи стойност, са полетата с номера от 03 - 30 до 03 - 44 във файл "POKUPKI.ТХТ" и от 02 - 10 до 02 - 25 във файл "PRODAGBI.ТХТ". Във всеки отделен запис съдържанието на полетата, описващи стойност, трябва да е с еднакъв знак.
При положение че поле, описващо стойност, е празно (не е попълнено), то може да съдържа и стойност нула (0).
Пример: Полето е празно (не се попълва) - то съдържа " " или "0.00".
Полетата "Идентификационен номер на контрагента (доставчик)" и "Идентификационен номер на контрагента (получател)" съдържат идентификационния номер по ДДС на контрагента, когато същият е регистриран за целите на ДДС (в България или в държава членка), и идентификационния номер на контрагента по смисъла на §1 от допълнителната разпоредба на ППЗЗД, когато контрагентът не е регистрирано по закона лице.
Полетата задължително се попълват с код "999999999999999" в случаите, когато контрагентът е чуждестранно лице (физическо или юридическо), което няма регистрация по Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и ЗДДС или няма ДДС номер, с който лицето е регистрирано за целите на ДДС в друга държава членка.
Полетата "Име на контрагента (доставчик)" и "Име на контрагента (получател)" съдържат наименованието на контрагента. Полетата се попълват задължително, когато са попълнени полетата "Идентификационен номер на контрагента (доставчик)" и съответно "Идентификационен номер на контрагента (получател)".
Полето "Доставка по чл. 163а от ЗДДС" се попълва задължително в следните случаи:
Регистрирани лица, които са доставчици и/или получатели по доставки на стоки и/или услуги, описани в част І на приложение № 2 към глава деветнадесета "а" от закона, посочват код "01" в дневника за продажбите в колона 8а "Доставка по чл. 163а от ЗДДС". Регистрирани лица, които са доставчици и/или получатели по доставки на стоки, описани в част ІІ на приложение № 2 към глава деветнадесета "а" от закона, посочват код "02" в дневника за продажбите в колона 8а "Доставка по чл. 163а от ЗДДС".
Регистрирани лица, които са получатели по доставки на стоки и/или услуги, описани в част І на приложение № 2 към глава деветнадесета "а" от закона, посочват код "01" в дневника за покупките в колона 8а "Доставка по чл. 163а от ЗДДС". Регистрирани лица, които са получатели по доставки на стоки, описани в част ІІ на приложение № 2 към глава деветнадесета "а" от закона, посочват код "02" в дневника за покупките в колона 8а "Доставка по чл. 163а от ЗДДС".
Код | Описание |
01 | Доставка по част I на приложение 2 от ЗДДС |
02 | Доставка по част II на приложение 2 от ЗДДС |
Изисквания към записите при анулиране на документи
При положение че се анулира документ (фактура или известие към фактура) в периода, в който е издаден, той се описва във файла "PRODAGBI.ТХТ" на издателя, но полетата, описващи стойност, се оставят празни (не се попълват) или се записва стойност нула (0). Документът не се описва в дневника за покупки на получателя.
При положение че се анулира документ (протокол за начисляване на данък или протокол по чл. 117, ал. 4 от закона) в периода, в който е издаден, той се описва във файла "PRODAGBI.ТХТ" на издателя, но полетата, описващи стойност, се оставят празни (не се попълват) или се записва стойност нула (0). Документът не се описва в дневника за покупки на издателя.
При положение че се анулира документ (фактура или известие към фактура) след периода, в който е издаден, той се включва във файла "PRODAGBI.ТХТ" на издателя, като в полетата, описващи стойности, се попълват стойности, равни по размер на съдържанието на съответните полета от оригиналния запис в дневника, но с противоположен знак. Документът се описва в дневника за покупки на получателя във файл "POКUPKI.ТХТ" на получателя, касаещ данъчния период, през който е анулиран документът, като в полетата, описващи стойности, се попълват стойности, равни по размер на съдържанието на съответните полета от оригиналния запис в дневника, но с противоположен знак.
При положение че се анулира документ (протокол за начисляване на данък или протокол по чл. 117, ал. 4 от закона) след периода, в който е издаден, той се включва във файла "PRODAGBI.ТХТ" на издателя, като в полетата, описващи стойности, се попълват стойности, равни по размер на съдържанието на съответните полета от оригиналния запис в дневника, но с противоположен знак. Документът се описва и в дневника за покупки на издателя във файл "POКUPKI.ТХТ" на издателя, касаещ данъчния период, през който е анулиран документът, като в полетата, описващи стойности, се попълват стойности, равни по размер на съдържанието на съответните полета от оригиналния запис в дневника, но с противоположен знак.
В случаите на разваляне на доставка, за която е издадена фактура (известие към фактура), издаденият или полученият документ се описва във файла "PRODAGBI.ТХТ" на издателя, съответно "POКUPKI.ТХТ" на получателя, като в полетата, описващи стойности, се попълват стойности, равни по размер на съдържанието на съответните полета от оригиналния запис в дневника, но с противоположен знак.
В случаите на разваляне на доставка, за която данъкът е начислен с протокол, издаденият протокол по чл. 117, ал. 4 от закона се описва във файла "PRODAGBI.ТХТ" и "POКUPKI.ТХТ" на издателя, като в полетата, описващи стойности, се попълват стойности, равни по размер на съдържанието на съответните полета от оригиналния запис в дневника, но с противоположен знак.
Не могат да се анулират вече анулирани документи.
Не могат да се анулират записи, чрез които са анулирани документи.
Изисквания към записите при издаване на протоколи по чл. 117, ал. 4 от закона
При положение че е издаден протокол по чл. 117, ал. 4 от закона за увеличение на данъчната основа на доставката, той се описва във файла "PRODAGBI.ТХТ" на издателя, така както се описва издадено дебитно известие към фактура. Протоколът се описва и в дневника за покупки на издателя във файл "POКUPKI.ТХТ" на издателя, така както се описва получено дебитно известие към фактура.
При положение че е издаден протокол по чл. 117, ал. 4 от закона за намаление на данъчната основа на доставката, той се описва във файла "PRODAGBI.ТХТ" на издателя, така както се описва издадено кредитно известие към фактура. Протоколът се описва и в дневника за покупки на издателя във файл "POКUPKI.ТХТ" на издателя, така както се описва получено кредитно известие към фактура.
При положение, че е издаден протокол по чл. 117, ал. 2 от закона, в който получателят по доставката е начислил данък 0 или в който не е начислен данък, протоколът се отразява в "PRODAGBI.ТХТ" и "POКUPKI.ТХТ" на издателя, но полето, описващо стойност за данъка, се оставя празно (не се попълва) или се записва стойност нула (0).
Изисквания към записите при издаване на фактури, известия към фактури и протоколи по специалния режим на касова отчетност на данък върху добавената стойност
Изисквания за попълване на данни в дневник за продажбите
При положение че е издадена фактура - касова отчетност (код 11), дебитно известие - касова отчетност (код 12), кредитно известие - касова отчетност (код 13), издаденият документ се отразява от доставчика в дневник за продажбите, като се попълват колони 9, 10, 11, 12, 17 или 18.
Попълнените стойности в дневник за продажбите за документите с код на вида документ 11, 12 или 13 не се включват при изчисляването на сумарните стойности от СД по ЗДДС.
При положение че е издаден протокол за изискуемия данък по чл. 151в, ал. 3 от закона (код 91), протокол за изискуемия данък по чл. 151в, ал. 7 от закона с получател по доставката лице, което не прилага специалния режим за касова отчетност (код 93), и протокол за изискуемия данък по чл. 151в, ал. 7 от закона с получател по доставката лице, което прилага специалния режим (код 94), издаденият документ се отразява от доставчика в дневник за продажбите, като се попълват колони 9, 10, 11, 12, 17 или 18.
Попълнените стойности в дневник за продажбите за документите с код на вида документ 91, 93 или 94 се включват при изчисляването на сумарните стойности на клетки 01, 11, 13, 20, 21 или 24 от СД по ЗДДС.
Изисквания за попълване на данни в дневник за покупките
При положение че е издадена фактура - касова отчетност (код 11), дебитно известие - касова отчетност (код 12), кредитно известие - касова отчетност (код 13), същите се отразяват в дневник за покупките, като се попълват съответните колони 9, 10, 11, 12 или 13.
Попълнените стойности в дневник за покупките за документите с код на вида документ 11, 12 или 13 не се включват при изчисляването на сумарните стойности от СД по ЗДДС.
При положение че е издаден протокол за изискуемия данък по чл. 151в, ал. 3 от закона (код 91) или протокол за изискуемия данък по чл. 151в, ал. 7 от закона с получател по доставката лице, което не прилага специалния режим (код 93) или протокол за данъчния кредит по чл. 151г, ал. 8 от закона или отчет по чл. 104ж, ал. 14 от правилника (код 92), същият се отразява, като се попълват съответните колони (9, 10, 11, 12, 13) на дневник за покупките.
Попълнените стойности в дневник за покупките за документите с код на вида документ 91, 92 или 93 се включват в изчисляване на сумарните стойности на клетки 30, 31, 32, 41 или 42 от СД по ЗДДС.
При положение че е издаден протокол за изискуемия данък по чл. 151в, ал. 7 от закона с получател по доставката лице, което прилага специалния режим за касова отчетност (код 94), същият се отразява в дневник за покупките, като се попълват съответните колони (9, 10, 11, 12, 13).
Попълнените стойности в дневник за покупки за документите с код на вида документ 94 не се включват при изчисляването на сумарните стойности от СД по ЗДДС.
Основания за отказ на приемането на носителя
Носителят не се приема от териториалната дирекция на Националната агенция за приходите, когато някой от файловете:
- липсва или не може да се прочете;
- е с нарушена дължина или структура на записа;
- е с нарушена структура - във файла липсват или има допълнителни записи;
- е с непопълнени полета - във файла поле, което задължително трябва да бъде попълнено, е празно.
Носителят не се приема от териториалната дирекция на Националната агенция за приходите и когато във файла "DEKLAR.ТХТ":
- полетата "Идентификационен номер по ДДС на лицето", "Наименование на регистрираното лице, подаващо данните" са с невярно съдържание;
- съдържанието на полето "Отчетен период" се отнася за бъдещ период, период, когато лицето не е било регистрирано или когато за посочения отчетен период вече са били подадени данни.
Носителят не се приема от териториалната дирекция на Националната агенция за приходите и когато във файловете "POKUPKI.ТХТ" или "PRODAGBI.ТХТ":
- полето " Идентификационен номер по ДДС на лицето" е с невярно съдържание;
- в един и същи запис полетата, описващи стойност, съдържат стойности с различен знак;
- съдържанието на полетата, описващи стойност, във файла "DEKLAR.ТХТ" не отговарят на сумата на съответните полета от файловете "POKUPKI.ТХТ" или "PRODAGBI.ТХТ", изключвайки от файл "POKUPKI.ТХТ" записите с код за вид документ 11, 12, 13 и 94 и от файл "PRODAGBI.ТХТ" записите с код за вид документ 11, 12 и 13;
- съдържанието на полетата във файла "DEKLAR.ТХТ" не отговаря на съдържанието на справка-декларацията за периода.
- във файл "PRODAGBI.ТХТ" полето "Вид на документа" съдържа кодове 11, 12 или 13 и лицето няма право да прилага специалния режим за касова отчетност на данъка върху добавената стойност за данъчния период от файл "DEKLAR.ТХТ".
(Изм. - ДВ, бр. 15 от 2012 г., в сила от 01.06.2012 г., попр. - ДВ, бр. 16 от 2012 г., изм. - ДВ, бр. 20 от 2013 г., в сила от 15.03.2013 г.) Файлът "DEKLAR.ТХТ" съдържа информация за регистрираното лице, периода, за който се подават данните, и сумарни стойности от дневник продажби и дневник покупки (за номера, отбелязани със "*"). Файлът съдържа единствен запис (ред) със следната структура:
Номер | Описание на полето | Формат | Формула, | Контроли/правила | Задължи- |
(брой знаци) | допустими | при приемане | телно по- | ||
стойности | пълнено | ||||
(стойност, | |||||
различна | |||||
от nil) | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
00 - 01 | Идентификационен но- | символен | стандарт за | допустимо лице от регистъра | да |
мер по ДДС на лицето | (15) | (валиден) ИН | |||
00 - 02 | Наименование на лицето | символен | от оператор, при представяне | да | |
(50) | на данните на технически но- | ||||
сител, иначе при html-upload | |||||
се зарежда директно името | |||||
от регистъра | |||||
00 - 03 | Данъчен период | символен | >= 200701 <= | допустим период - не е пода- | да |
ГГГГММ | текуща дата | ден; минал; подаден в срок | |||
за корекция | |||||
00 - 04 | Лице, подаващо данните | символен | допустимо лице от регистъра | да | |
(ЕГН/име) | (50) | ||||
00 - 05 | Брой документи в днев- | цифров | брой документи | контрол за коректност | да |
ника за продажби | (15) | от дневника | |||
00 - 06 | Брой документи в днев- | цифров | брой документи | контрол за коректност | да |
ника за покупки | (15) | от дневника | |||
Продажби | |||||
*01 - 01 | Общ размер на данъчните основи | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
за облагане с ДДС | (15) | (02 - 10 от дневник продажби) | |||
без документи с код за вид документ 11, 12 или 13 | |||||
*01 - 20 | Всичко начислен ДДС | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
(15) | (02 - 20 от дневник продажби) | ||||
без документи с код за вид документ 11, 12 или 13 | |||||
*01 - 11 | Данъчна основа на облагаемите | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
доставки със ставка 20 %, вкл. | (15) | (02 - 11 от дневник продажби) | |||
доставките при условията на дистанционни продажби, с място на изпълнение на територията на страната | без документи с код за вид документ 11, 12 или 13 | ||||
*01 - 21 | Начислен ДДС 20 % | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
(15) | (02 - 21 от дневник продажби) без документи с код за вид документ 11, 12 или 13 | ||||
*01 - 12 | Данъчна основа на ВОП и данъч- | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
на основа на получени доставки по чл. 82, ал. 2 - 5 ЗДДС | (15) | ([02 - 12]+[02 - 26] от дневник продажби) без документи с код за вид документ 11, 12 или 13 | |||
*01 - 22 | Начислен данък за ВОП и за по- | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
лучени доставки по чл. 82, | (15) | (02 - 22 от дневник | |||
ал. 2 - 5 ЗДДС | продажби) без документи с код за вид документ 11, 12 или 13 | ||||
*01 - 23 | Начислен данък (20 %) в други | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
случаи, предвидени в ЗДДС | (15) | (02 - 23 от дневник | |||
продажби) без документи с код за вид документ 11, 12 или 13 | |||||
*01 - 13 | Данъчна основа на облагаемите | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
доставки със ставка 9 % | (15) | (02 - 13 от дневник продажби) без документи с код за вид документ 11, 12 или 13 | |||
*01 - 24 | Начислен ДДС 9 % | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
(15) | (02 - 24 от дневник продажби) без документи с код за вид документ 11, 12 или 13 | ||||
*01 - 14 | Данъчна основа, подлежаща на | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
облагане със ставка 0 % по глава | (15) | (02 - 14 от дневник | |||
трета от ЗДДС | продажби) без документи с код за вид документ 11, 12 или 13 | ||||
*01 - 15 | Данъчна основа на доставките | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
със ставка 0 % за ВОД на стоки | (15) | (02 - 15 от дневник | |||
продажби) без документи с код за вид документ 11, 12 или 13 | |||||
*01 - 16 | Данъчна основа на доставки, под- | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
лежаща на облагане с 0 % по | (15) | (02 - 16 от дневник | |||
чл. 140, 146 и чл. 173 ЗДДС | продажби) без документи с код за вид документ 11, 12 или 13 | ||||
*01 - 17 | Данъчна основа на доставки на | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
услуги по чл. 21, ал. 2 ЗДДС | (15) | (02 - 17 от дневник | |||
с място на изпълнение на територията на друга държава членка | продажби) без документи с код за вид документ 11, 12 или 13 | ||||
*01 - 18 | Данъчна основа на доставки по | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
чл. 69, ал. 2 ЗДДС, вкл. доставките при условията на дистанционни продажби, с място на изпълнение на територията на друга държава членка | (15) | (02-18) + (02-25) от дневник продажби без документи с код за вид документ 11, 12 или 13 | |||
*01 - 19 | Данъчна основа на освободени | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
доставки и освободените ВОП | (15) | (02 - 19 от дневник | |||
продажби) без документи с код за вид документ 11, 12 или 13 | |||||
Покупки | |||||
*01 - 30 | Данъчна основа и данък на полу- | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
чените доставки, ВОП, получени- | (15) | (03-30) + (03-44) от дневник | |||
те доставки по чл. 82, ал. 2 - 5 ЗДДС и вносът без право на данъчен кредит или без данък | покупки без документи с код за вид документ 11, 12, 13 или 94 | ||||
*01 - 31 | Данъчна основа на получените | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
доставки, ВОП, получените доставки по чл. 82, ал. 2 - 5 ЗДДС, вносът, както и данъчната основа на получените доставки, използвани за извършване на доставки по чл. 69, ал. 2 ЗДДС с право на пълен данъчен кредит | (15) | (03 - 31 от дневник покупки) без документи с код за вид документ 11, 12, 13 или 94 | |||
*01 - 41 | Начислен ДДС с право на пълен | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
данъчен кредит | (15) | (03 - 41 от дневник покупки) документ 11, 12, 13 или 94 | |||
*01 - 32 | Данъчна основа на получените | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
доставки, ВОП, получените доставки по чл. 82, ал. 2 - 5 ЗДДС, вносът, както и данъчната основа на получените доставки, използвани за извършване на доставки по чл. 69, ал. 2 ЗДДС с право на частичен данъчен кредит | (15) | (03 - 32 от дневник покупки) документ 11, 12, 13 или 94 | |||
*01 - 42 | Начислен ДДС с право на части- | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
чен данъчен кредит | (15) | (03 - 42 от дневник покупки) документ 11, 12, 13 или 94 | |||
*01 - 43 | Годишна корекция по чл. 73, | цифров | сума от дневника | контрол за коректност | да |
ал. 8 (+/-) ЗДДС | (15) | (03 - 43 от дневник покупки) | |||
Резултат | |||||
01 - 33 | Коефициент по чл. 73, ал. 5 ЗДДС | цифров | К >=0.00 и | контрол за коректност | да |
(4) | К<=1.00 | ||||
01 - 40 | Общо данъчен кредит | цифров | сума от СД | контрол за коректност | да |
(кл. 41 + кл. 42 x | (15) | [01 - 41] + [01 - 42] x | |||
x кл. 33 + кл. 43) | x [01 - 33] + [01 - 43] | ||||
01 - 50 | ДДС за внасяне | цифров | сума от СД | контрол за коректност | да |
(кл. 20 - кл. 40) >= 0 | (15) | [01 - 20] - [01 - 40] >= 0 | |||
01 - 60 | ДДС за възстановяване | цифров | сума от СД | контрол за коректност | да |
(кл. 20 - кл. 40) < 0 | (15) | [01 - 20] - [01 - 40] < 0 | |||
01 - 70 | Данък за внасяне от кл. 50, при- | цифров | >=0 | контрол за коректност | да |
спаднат по реда на чл. 92, ал. 1 | (15) | ||||
ЗДДС | |||||
01 - 71 | Данък за внасяне от кл. 50, внесен | цифров | >= 0 | контрол за коректност | да |
ефективно | (15) | ||||
01 - 80 | ДДС, подлежащ на възстановява- | цифров | >= 0 | да | |
не, съгласно чл. 92, ал. 1 ЗДДС в | (15) | ||||
30-дневен срок от подаването на тази декларация | |||||
01 - 81 | ДДС, подлежащ на възстановява- | цифров | >= 0 | да | |
не, съгласно чл. 92, ал. 3 ЗДДС | (15) | ||||
в 30-дневен срок от подаването | |||||
на тази декларация | |||||
01 - 82 | ДДС, подлежащ на възстановява- | цифров | >= 0 | да | |
не, съгласно чл. 92, ал. 4 ЗДДС | (15) | ||||
в 30-дневен срок от подаването | |||||
на тази декларация | |||||
Дневник за продажбите - структура на файловете на магнитния или оптичния носител
(Изм. - ДВ, бр. 15 от 2012 г., в сила от 01.06.2012 г., попр. - ДВ, бр. 16 от 2012 г., изм. - ДВ, бр. 20 от 2013 г., в сила от 15.03.2013 г.) Файлът "PRODAGBI.ТХТ" съдържа информация от дневника за продажбите за периода, за който се подават данните. Всеки документ от дневника се описва с един запис (ред) във файла "PRODAGBI.ТХТ" със следната структура:
Array
Дневник за покупките - структура и изисквания към файловете на магнитния или оптичния носител
Файлът "POKUPKI.ТХТ" съдържа информация от дневника за покупките за периода, за който се подават данните. Всеки документ от дневника се описва с един запис (ред) във файла "POKUPKI.ТХТ" със следната структура:
Array
Приложение № 13 към
(Изм. и доп. - ДВ, бр. 101 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 3 от 2007 г., в сила от 01.01.2007 г., изм. - ДВ, бр. 6 от 2010 г., в сила от 01.01.2010 г., изм. - ДВ, бр. 10 от 2011 г., в сила от 01.02.2011 г., изм. - ДВ, бр. 15 от 2012 г., в сила от 01.06.2012 г., попр. - ДВ, бр. 16 от 2012 г., изм. - ДВ, бр. 20 от 2013 г., в сила от 15.03.2013 г.)
Array
Приложение № 14 към
(Изм. - ДВ, бр. 101 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 6 от 2010 г., в сила от 01.01.2010 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 10 от 2011 г., в сила от 01.02.2011 г.)
Array
____________
* В колона к. 6 се вписва данъчният период, през който
данъкът е станал изискуем, в случаите, когато този период е различен от данъчния период, за който се отнася тази декларация.
Долуподписаният ..............................................., декларирам, че представлявам лицето, посочено в кл. А, и посочената в този формуляр информация е вярна и точна. Известно ми е, че за неверни данни нося отговорност по чл. 313 НК.
Забележка. (Изм. - ДВ, бр. 10 от 2011 г., в сила от 01.02.2011 г.) Стойностите се посочват в левове и стотинки.
Приложение № 15 към
(Изм. - ДВ, бр. 101 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 6 от 2010 г., в сила от 01.01.2010 г., изм. - ДВ, бр. 10 от 2011 г., в сила от 01.02.2011 г., изм. - ДВ, бр. 20 от 2013 г., в сила от 15.03.2013 г.)
Параметри, структура и изисквания към файла, съдържащ VIES декларацията, подавана по електронен път
(Загл. изм. - ДВ, бр. 10 от 2011 г., в сила от 01.02.2011 г.)
Информацията, изпращана по електронен път, трябва да съдържа един от следните файлове: VIES.TXT или VIES.CSV
Файловете VIES.TXT, VIES.CSV трябва да са текстови файлове с кодиране cp-1251/windows-1251.
Структура на файловете.
Файловете VIES.TXT и VIES.CSV съдържат информация от една VIES-декларация, като разширението (TXT, CSV) на файла VIES определя неговия формат, и имат следното значение:
• Разширение TXT - полетата във файла са с фиксирана дължина и между отделните записи (редове) се поставя стандартен разделител за край на ред на текстов файл - знак за Carriage Return с последващ знак Line Feed.
• Разширение CSV - полетата във файла са разделени със знака точка и запетая (;) и между отделните записи (редове) се поставя стандартен разделител за край на ред на текстов файл - знак за Carriage Return с последващ знак Line Feed.
Файлът "VIES.ТХТ" съдържа информация от една VIES декларация за периода, за който се подава. Полетата във файла са с фиксирана дължина и между отделните записи (редове) се поставя стандартен разделител за край на ред на текстов файл - знак за Carriage Return с последващ знак Line Feed.
Структурата на VIES.TXT файла съдържа следните секции, които физически са разделени с нов ред:
1. Секция "Основен запис" - секцията се състои от един-единствен запис (ред) със следната структура:
Array
2. Секция "Декларатор" - секцията се състои от един-единствен запис (ред), съдържащ информация за лицето, подаващо VIES декларацията, и има следната структура:
Но- | Описание на полето | Дъл- | Формат |
мер | жина | ||
(брой | |||
знаци) | |||
1. | Код на секцията "Декла- | 3 | символен със |
ратор" | стойност VDR | ||
(латинско) | |||
2. | ЕГН/ЛНЧ/служебен номер от регистър на НАП на лицето, подаващо декларацията | 15 | символен |
3. | Трите имена на лицето, подаващо декларацията | 150 | символен |
4. | Град от адреса за кореспон- | 50 | символен |
денция на лицето, подава- | |||
що декларацията | |||
5. | Пощенски код от адреса за | 4 | цифров |
кореспонденция на лицето, | |||
подаващо декларацията | |||
6. | Адрес за кореспонденция | 150 | символен |
(кв., ж.к., ул., №) на лицето, | |||
подаващо декларацията | |||
7. | Качество на лицето, пода- | 1 | символен |
ващо декларацията | |||
3. Секция "Регистрирано лице" - секцията се състои от един-единствен запис (ред), съдържащ информация за регистрираното лице, подаващо данните, и има следната структура:
Но- | Описание на полето | Дъл- | Формат |
мер | жина | ||
(брой | |||
знаци) | |||
1. | Код на секцията "Регист- | 3 | символен със |
рирано лице" | стойност VTR | ||
(латинско) | |||
2. | Идентификационен номер | 15 | символен |
по ДДС на регистрираното | |||
лице | |||
3. | Име на регистрираното | 150 | символен |
лице | |||
4. | Адрес за кореспонденция | 200 | символен |
4. Секция "Общ оборот" - секцията се състои от един-единствен запис (ред), съдържащ информация за общата стойност на доставките в декларацията, и има следната структура:
Но- | Описание на полето | Дъл- | Формат |
мер | жина | ||
(брой | |||
знаци) | |||
1. | Код на секцията "Общ | 3 | символен със |
оборот" | стойност TTR | ||
(латинско) | |||
2. | Данъчна основа общо | 12 | цифров |
(сума по к3 + к4 + к5) | |||
3. | Данъчна основа на ВОД | 12 | цифров |
(сума по к3) | |||
5. Секция "ВОД" - секцията се състои от един или няколко записа (редове), всеки от които съдържа информация за извършените доставки към чуждестранен контрагент от държава - членка на ЕС, за отчетния период. Записите имат следната структура:
Но- | Описание на полето | Дъл- | Формат |
мер | жина | ||
(брой | |||
знаци) | |||
1. | Код на секцията "ВОД" | 3 | символен със |
стойност VIR | |||
(латинско) | |||
2. | Номер на ред | 5 | цифров |
3. | VIN номер на чуждестран- | 15 | символен |
ния контрагент, вкл. зна- | |||
кът на държавата членка | |||
4. | Обща стойност на данъчната | 12 | цифров |
основа за доставки на стоки | |||
5. | Обща стойност на данъчна- | 12 | цифров |
та основа за тристранни | |||
сделки | |||
6. | Обща стойност на данъчна- | 12 | цифров |
та основа за доставени ус- | |||
луги по чл. 21, ал. 2 от ЗДДС, с | |||
място на изпълнение територията | |||
на друга държава членка | |||
7. | Отчетен период за извърше- | 7 | символен |
ните ВОД към съответния | |||
чуждестранен контрагент | |||
VIN номер на чуждестранния контрагент, вкл. знакът на държавата членка, е идентификационният номер за целите на ДДС, издаден от държавата членка, където лицето е регистрирано за целите на ДДС.
Общата дължина на VIN номер на чуждестранния контрагент, включително знакът на държавата членка, трябва да отговаря на изискванията за структура и дължина на идентификационен номер за целите на данък върху добавената стойност, издаден от държава - членка на ЕС, където контрагентът е регистриран за целите на данък върху добавената стойност.
Изисквания към подредбата на записите във файла
Секциите във файла VIES.TXT трябва да имат следната последователност:
1. Секция "Основен запис".
2. Секция "Декларатор".
3. Секция "Регистрирано лице".
4. Секция "Общ оборот".
5. Секция "ВОД".
Записите в секцията "ВОД" са подредени по полето " Номер на ред" в нарастващ ред, като в първия запис полето има стойност "1", а в следващите записи стойностите са нарастващи с 1 без пропуски и без дублиране.
Изисквания към съдържанието на полетата във файла.
Общи изисквания
Предвидената дължина (брой знаци) за всяко поле е задължителна. Позициите, които не се използват, следва да са запълнени със знак за интервал. При положение че полето е празно (не е попълнено), отделените му позиции са запълнени със знак за интервал.
(изм. - ДВ, бр. 20 от 2013 г., в сила от 15.03.2013 г.) Полетата в условен формат "Символен" могат да съдържат символи от кодовата таблица Windows 1251 с код от 20 до FF включително. Съдържанието е ляво изравнено.
Полетата в условен формат "Цифров" могат да съдържат само арабски цифри. Съдържанието е дясно изравнено. Когато полето описва стойност, то може да съдържа и разделител "." за стотинки и знак минус, без други знаци и разделители. Позволява се допълване с нули (0) пред дадената сума, за да се спази изискваната дължина на полето. Попълнените стойности трябва да са в български левове.
Пример: Стойност 100,00 лв. - попълва се "100.00".
Пример: Стойност -200,00 лв. - попълва се "-200.00".
Изисквания към конкретни полета
Полетата във всички секции се попълват задължително с изключение на полето "Отчетен период" в секцията "ВОД" за редовете, чийто данъчен период съвпада с данъчния период на декларацията.
Изисквания към полета от секция "Основен запис"
• Полето "Код на секцията "Основен запис" се попълва с кода VHR на латиница.
• Полето "Отчетен период" съдържа периода, за който се отнасят данните в подадената на VIES-декларация. Полето съдържа само цифри и знака "/". Съдържанието на полето е в следния формат: "мм/гггг", където: гггг е годината, за която се отнасят данните, мм - номерът на месеца, за който се отнасят данните. Пример: Подава се информация за периода 01 март 2007 г. - 31 март 2007 г. - попълва се "03/2007".
Изисквания към полета от секция "Декларатор"
• Полето "Код на секцията "Декларатор" се попълва с кода VDR на латиница.
• Полето "Тип на лицето, подаващо декларацията" се попълва със следните кодове:
Код на | Описание |
латиница | |
А | Лицето, подаващо декларацията, |
е пълномощник | |
R | Лицето, подаващо декларацията, |
е представляващ | |
Изисквания към полета от секция
"Регистрирано лице"
Полето "Код на секцията "Регистрирано лице" се попълва с кода VTR на латиница.
Изисквания към полета от секция
"Общ оборот"
Полето "Код на секцията "Общ оборот" се попълва с кода TTR на латиница.
Изисквания към полета от секция "ВОД"
• Полето "Код на секцията "ВОД" се попълва с кода VIR на латиница.
• Полето "Отчетен период за извършените ВОД към съответния чуждестранен контрагент" съдържа периода, в който са извършени ВОД към съответния чуждестранен контрагент. Полето съдържа само цифри и знака "/". Съдържанието на полето е в следния формат: "мм/гггг", където: гггг е годината, за която се отнасят данните, мм - номерът на месеца, за който се отнасят данните. Пример: Подава се информация за периода 01 март 2007 г. - 31 март 2007 г. - попълва се "03/2007".
Основания за отказ на приемането на подадена по електронен път декларация
Подаденият файл VIES.TXT не се приема от териториалната дирекция на Националната агенция за приходите, когато:
1. Файлът не може да се прочете.
2. Файлът е с нарушена дължина или структура на записите.
3. Файлът е с нарушена структура - във файла липсват или има допълнителни записи.
4. Файлът е с непопълнени данни в задължителните полета.
5. Полето "Идентификационен номер по ДДС на регистрираното лице" от секцията "Регистрирано лице" е с невярно съдържание.
6. Полето "VIN номер на чуждестранния контрагент" от секция "ВОД" съдържа неразпознат или липсващ знак на друга държава членка в идентификационния номер за целите на ДДС
Структура на файла VIES.CSV
Файлът "VIES.CSV" съдържа информация от една VIES-декларация за периода, за който се подава. Полетата във файла са разделени със знака точка и запетая (;) и между отделните записи (редове) се поставя стандартен разделител за край на ред на текстов файл - знак за Carriage Return с последващ знак Line Feed.
Структурата на VIES.CSV файла съдържа следните секции, които физически са разделени с нов ред:
Секция "Основен запис" - секцията се състои от един-единствен запис (ред) със следната структура:
Но- | Описание | Максимал- | Формат |
мер | на полето | на дължи- | |
на (макси- | |||
мален | |||
брой знаци) | |||
1. | Код на секцията | 3 | символен със |
"Основен запис" | стойност VHR | ||
(латинско) | |||
2. | Отчетен период | 7 | символен |
3. | Общ брой редове в | 5 | цифров |
декларацията | |||
Секция "Декларатор" - секцията се състои от един-единствен запис (ред), съдържащ информация за лицето, подаващо VIES декларацията, и има следната структура:
Но- | Описание | Максимал- | Формат |
мер | на полето | на дължи- | |
на (макси- | |||
мален | |||
брой знаци) | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Код на секцията | 3 | символен със |
"Декларатор" | стойност VDR | ||
(латинско) | |||
2. | ЕГН/ЛНЧ/служебен номер от регистър на НАП на лицето, подаващо декларацията | 15 | символен |
3. | Трите имена на лицето, подаващо декларацията | 150 | символен |
4. | Град от адреса за кореспонденция на лицето, подаващо декларацията | 50 | символен |
5. | Пощенски код от адреса за кореспонденция на лицето, подаващо декларацията | 4 | цифров |
6. | Адрес за кореспонден- | 150 | символен |
ция (кв., ж.к., ул., №) | |||
на лицето, подаващо | |||
декларацията | |||
7. | Качество на лицето, по- | 1 | символен |
даващо декларацията | |||
Секция "Регистрирано лице" - секцията се състои от един-единствен запис (ред), съдържащ информация за регистрираното лице, подаващо данните, и има следната структура:
Но- | Описание | Максимал- | Формат |
мер | на полето | на дължи- | |
на (макси- | |||
мален | |||
брой знаци) | |||
1. | Код на секцията | 3 | символен със |
"Регистрирано лице" | стойност VTR | ||
(латинско) | |||
2. | Идентификационен | 15 | символен |
номер по ДДС на ре- | |||
гистрираното лице | |||
3. | Име на регистрира- | 150 | символен |
ното лице | |||
4. | Адрес за кореспон- | 200 | символен |
денция | |||
Секция "Общ оборот" - секцията се състои от един-единствен запис (ред), съдържащ информация за общата стойност на доставките в декларацията, и има следната структура:
Но- | Описание | Максимал- | Формат |
мер | на полето | на дължи- | |
на (макси- | |||
мален | |||
брой знаци) | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Код на секцията | 3 | символен със |
"Общ оборот" | стойност TTR | ||
(латинско) | |||
2. | Данъчна основа обща | 12 | цифров |
(сума по к3 + к4 +к5) | |||
3. | Данъчна основа на | 12 | цифров |
ВОД (сума по к3) | |||
Секция "ВОД" - секцията се състои от един или няколко записа (редове), всеки от които съдържа информация за извършените доставки към чуждестранен контрагент от държава - членка на ЕС, за отчетния период. Записите имат следната структура:
Но- | Описание | Максимал- | Формат |
мер | на полето | на дължи- | |
на (макси- | |||
мален | |||
брой знаци) | |||
1. | Код на секцията | 3 | символен със |
"ВОД" | стойност VIR | ||
(латинско) | |||
2. | Номер на ред | 5 | цифров |
3. | VIN номер на чужде- | 15 | символен |
странния контрагент вкл. знакът на държавата членка | |||
4. | Обща стойност на | 12 | цифров |
данъчната основа за | |||
доставки на стоки | |||
5. | Обща стойност на | 12 | цифров |
данъчната основа за | |||
тристранни сделки | |||
6. | Обща стойност на | 12 | цифров |
данъчната основа за | |||
доставени услуги по | |||
чл. 21, ал. 2 ЗДДС с | |||
място на изпълнение | |||
на територията на друга | |||
държава членка | |||
7. | Отчетен период за из- | 7 | символен |
вършените ВОД към | |||
съответния чужде- | |||
странен контрагент | |||
VIN номер на чуждестранния контрагент, вкл. знакът на държавата членка, е идентификационният номер за целите на ДДС, издаден от държавата членка, където лицето е регистрирано за целите на ДДС. Общата дължина на VIN номер на чуждестранния контрагент, включително знакът на държавата членка, трябва да отговаря на изискванията за структура и дължина на идентификационен номер за целите на данък върху добавената стойност, издаден от държава - членка на ЕС, където контрагентът е регистриран за целите на данък върху добавената стойност.
Изисквания към подредбата на записите във файла
Секциите във файла VIES.CSV трябва да имат следната последователност:
1. Секция "Основен запис".
2. Секция "Декларатор".
3. Секция "Регистрирано лице".
4. Секция "Общ оборот".
5. Секция "ВОД".
Записите в секцията "ВОД" са подредени по полето " Номер на ред" в нарастващ ред, като в първия запис полето има стойност "1", а в следващите записи стойностите са нарастващи с 1 без пропуски и без дублиране.
Изисквания към съдържанието на полетата във файла.
Общи изисквания
(изм. - ДВ, бр. 20 от 2013 г., в сила от 15.03.2013 г.) Полетата в условен формат "Символен" могат да съдържат символи от кодовата таблица Windows 1251 с код от 20 до FF включително, с изключение на знака точка и запетая (;).
Полетата в условен формат "Цифров" могат да съдържат само арабски цифри. Когато полето описва стойност, то може да съдържа и разделител "." за стотинки и знак минус, без други знаци и разделители. Позволява се допълване с нули (0) пред дадената сума, за да се спази изискваната дължина на полето. Попълнените стойности трябва да са в български левове.
Пример: Стойност 100,00 лв. - попълва се "100.00".
Пример: Стойност -200,00 лв. - попълва се "-200.00".
Изисквания към конкретни полета
Полетата във всички секции се попълват задължително с изключение на полето "Отчетен период" в секцията "ВОД" за редовете, чийто данъчен период съвпада с данъчния период на декларацията.
Изисквания към полета от секция "Основен запис"
• Полето "Код на секцията "Основен запис" се попълва с кода VHR на латиница.
• Полето "Отчетен период" съдържа периода, за който се отнасят данните в подадената VIES-декларация. Полето съдържа само цифри и знака "/". Съдържанието на полето е в следния формат: "мм/гггг", където: гггг е годината, за която се отнасят данните, мм - номерът на месеца, за който се отнасят данните. Пример: Подава се информация за периода 01 март 2007 г. - 31 март 2007 г. - попълва се "03/2007".
Изисквания към полета от секция "Декларатор"
• Полето "Код на секцията "Декларатор" се попълва с кода VDR на латиница.
• Полето "Тип на лицето, подаващо декларацията" се попълва със следните кодове:
Код на | Описание |
латиница | |
А | Лицето, подаващо декларацията, е пълномощник |
R | Лицето, подаващо декларацията, е представляващ |
Изисквания към полета от секция "Регистрирано лице"
Полето "Код на секцията "Регистрирано лице" се попълва с кода VTR на латиница.
Изисквания към полета от секция "Общ оборот"
Полето "Код на секцията "Общ оборот" се попълва с кода TTR на латиница.
Изисквания към полета от секция "ВОД"
• Полето "Код на секцията "ВОД" се попълва с кода VIR на латиница.
• Полето " Отчетен период за извършените ВОД към съответния чуждестранен контрагент" съдържа периода, в който са извършени ВОД към съответния чуждестранен контрагент. Полето съдържа само цифри и знака "/". Съдържанието на полето е в следния формат: "мм/гггг", където: гггг е годината, за която се отнасят данните, мм - номерът на месеца, за който се отнасят данните. Пример: Подава се информация за периода 01 март 2007 г. - 31 март 2007 г. - попълва се "03/2007".
Основания за отказ на приемането на информацията, подадена по електронен път
Подаденият файл VIES.CSV не се приема от териториалната дирекция на Националната агенция за приходите, когато:
1. Файлът не може да се прочете.
2. Файлът съдържа полета, надвишаващи максималния брой символи или записи с нарушена структура.
3. Файлът е с нарушена структура - във файла липсват или има допълнителни записи.
4. Файлът е с непопълнени данни в задължителните полета.
5. Полето "Идентификационен номер по ДДС на регистрираното лице" от секцията "Регистрирано лице" е с невярно съдържание.
6. Полето "VIN номер на чуждестранния контрагент" от секция "ВОД" съдържа неразпознат или липсващ знак на друга държава членка в идентификационния номер за целите на ДДС.
Приложение № 16 към
(Предишно Приложение № 16 към чл. 119, ал. 1, изм. - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.)
Array
Приложение № 17 към
(Изм. - ДВ, бр. 101 от 2006 г., предишно Приложение № 17 към чл. 119, ал. 3, изм. - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.)
Входящ номер/дата: | |
ТД на НАП |
Попълва се от приходната администрация.
Array
Приложение № 18 към
(Изм. - ДВ, бр. 101 от 2006 г., предишно Приложение № 18 към чл. 96, ал. 2, изм. - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.)
Array
Приложение № 19 към
(Изм. - ДВ, бр. 101 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 10 от 2011 г., в сила от 01.02.2011 г.)
Array
Приложение № 20 към
(Изм. - ДВ, бр. 39 от 2008 г., в сила от 15.04.2008 г., изм. - ДВ, бр. 6 от 2010 г., в сила от 01.01.2010 г., изм. - ДВ, бр. 10 от 2011 г., в сила от 01.02.2011 г.)
Array
Забележка. Този формуляр се попълва задължително на машина. Стойностите се посочват в левове и стотинки.
Приложение № 21 към
(Изм. - ДВ, бр. 39 от 2008 г., в сила от 15.04.2008 г., предишно приложение № 21 към чл. 110, ал. 1 - ДВ, бр. 71 от 2008 г., в сила от 12.08.2008 г., изм. - ДВ, бр. 84 от 2011 г., в сила от 28.10.2011 г.)
Array
_________________________
1 Неприложимото се зачертава/delete as appropriate.
2 В съответната кутийка се поставя кръстче/place a cross in the appropriate box.
3 Неизползваното пространство се зачертава. Същото важи и за формулярите за поръчка, ако са приложени/delete space not used. This obligation also applies if order forms are attached.
4 Стоките, които не отговарят на изискванията се зачеркват от клетка 5./Goods and/or services not eligible should be deleted in box 5 or on the attached order from.
Инструкции за попълване на удостоверението
(Изм. - ДВ, бр. 84 от 2011 г., в сила от 28.10.2011 г.)
1. За доставчика настоящото удостоверение служи като документ в подкрепа на освобождаването от задължение за заплащане на ДДС за стоки или услуги на оправомощената институция/лица, упоменати в чл. 110 (чл. 151 от Директива 2006/112/EО на Съвета). Съответно за всеки доставчик се попълва по едно удостоверение. Доставчикът е задължен да го съхранява в документацията си в съответствие с правните разпоредби, приложими в неговата държава членка.
2. Удостоверението за освобождаване от задължение за заплащане на ДДС се изготвя в два екземпляра.
(а) Незапълненото пространство в клетка 5.Б се зачертава, за да не може да се добавя нищо впоследствие.
(б) Документът трябва да бъде попълнен четливо и по начин, по който отбелязаните данни да не подлежат на заличаване. Не се разрешава задраскване/изтриване или дописване отгоре. Документът се попълва на език, възприет от държавата членка домакин.
(в) Ако описанието на стоките (клетка 5.Б от удостоверението) съдържа препратки към формуляр за закупуване, попълнен на език, който е различен от този, възприет от държавата членка домакин, оправомощената институция/лице трябва да приложи превод.
(г) От друга страна, ако удостоверението е попълнено на език, който е различен от този, възприет от държавата членка на доставчика, оправомощената институция/лице трябва да приложи превод на информацията, отнасяща се до стоките в клетка 5.Б.
(д) (изм. - ДВ, бр. 84 от 2011 г., в сила от 28.10.2011 г.) Възприет език означава един от езиците, които официално се използват в държавата членка, или един от официалните езици на Европейския съюз, които държавата членка декларира, че могат да бъдат използвани за тази цел.
3. Чрез своята декларация в клетка 3 от удостоверението оправомощената институция/лице предоставя информацията, необходима за преценяване на молбата за освобождаване от задължение за заплащане на ДДС в държавата членка домакин.
4. Чрез своята декларация в клетка 4 от удостоверението институцията потвърждава подробните данни в клетка 1 и клетка 3 (a) на документа и удостоверява, че оправомощеното лице е служител на институцията.
5. (a) Препратката към формуляра за поръчка (клетка 5.Б от удостоверението) трябва да съдържа най-малко дата и номер на поръчката. Формулярът за поръчка трябва да съдържа всичките компоненти, изброени в клетка 5. Ако удостоверението подлежи на подпечатване от компетентния орган на държавата членка домакин, то и формулярът за поръчка също трябва да бъде подпечатан.
(б) Вписването на идентификационния номер за целите на ДДС номера на доставчика е задължително.
(в) Валутните единици трябва да бъдат обозначени с трибуквен код съгласно международния стандарт ISOIDIS4127, определен от Международната организация по стандартизация (За пример са дадени някои кодове на валута, използвани понастоящем: BEF (белгийски франк), DEM (германска марка), DKK (датска крона), ESP (испанска песета), FRF (френски франк), GBP (английска лира), GRD (гръцка драхма), IEP (ирландска лира), ITL (италианска лира), LUF (люксембургски франк), NLG (холандски гулден), PTE (португалско ескудо), ATS (австрийски шилинг), FIM (финландска марка), SEK (шведска крона), USD (щатски долар)).
6. Автентичността на гореупоменатата декларация от оправомощената институция/лице се потвърждава с печата на компетентния орган на държавата членка домакин в клетка 6. Този орган може да постави одобрението в зависимост от съгласието на друг орган в своята държава членка.
7. За опростяване на процедурата компетентният орган може да отмени задължението на оправомощената институция да изисква печат в случай на освобождаване от задължението за заплащане на ДДС при потребление, предназначено за официални цели. Оправомощената институция трябва да упомене тази отмяна в клетка 7 на удостоверението.
Приложение № 22 към
(Ново - ДВ, бр. 101 от 2006 г.)
Параметрите и изискванията към структурата на данните на електронния регистър
Електронен регистър по чл. 113, ал. 13 трябва да се поддържа като електронен файл NMTREG.
Структура на файла NMTREG.CSV
Файлът "NMTREG.CSV" съдържа идентификационен номер по ДДС на регистрираното лице и информация за извършените доставки на нови транспортни средства, извършени от регистрирани по ДДС български доставчици към нерегистрирани лица от друга държава членка. Всяко доставено превозно средство се описва с един запис (ред) във файла и се разполага на един магнитен или оптичен носител. Полетата във файла са разделени със знака точка и запетая (;) и между отделните записи (редове) се поставя стандартен разделител за край на ред на текстов файл - знак за Carriage Return с последващ знак Line Feed.
Всеки един ред от файла има следната структура:
Array
Предвидената дължина (брой знаци) за всяко поле е задължителна. Позициите, които не се използват, следва да са запълнени със знак за интервал. При положение, че полето е празно (не е попълнено), отделените му позиции са запълнени със знак за интервал.
Полетата в условен формат "Символен" могат да съдържат цифри, букви и разделители (като ", и др.), с изключение на знака точка и запетая (;). Съдържанието е ляво изравнено.
Полетата в условен формат "Цифров" могат да съдържат само арабски цифри. Съдържанието е дясно изравнено. Когато полето описва стойност, то може да съдържа и разделител "." за стотинки, без други знаци и разделители. Позволява се допълване с нули (0) пред дадената сума, за да се спази изискваната дължина на полето. Попълнените стойности трябва да са в български левове.
Пример: Стойност 10 000,00 лв. - попълва се "10 000.00".
Полетата в условен формат "Дата" съдържат само цифри и знака "/". Съдържанието на полето е в следния формат: "дд/мм/гггг", където: дд е денят, мм - номерът на месеца, гггг - годината.
Пример: Дата 3 декември 2007 г. - попълва се "03/12/2007".
Пример: Дата 25 март 2007 г. - попълва се "25/03/2007".
Пример: Полето е празно (не се попълва) - то съдържа " " или " / / ".
Изисквания към конкретни полета
Полето "Номер на издадена фактура за доставката на ново превозно средство" съдържа само арабски цифри. Съдържанието е дясно изравнено. Полето се попълва задължително, като позициите, които не се използват, може да са запълнени със знак за "0" пред дадената цифра, за да се спази изискваната дължина на полето.
Пример: номер на издадена фактура за доставка 510. - попълва се "510".
Полето "Дата на издаване на фактурата" съдържа датата, на която документът е издаден. Полето се попълва задължително.
Изисквания към записите при анулиране на документи
При положение, че се фактурира в периода, в който е издадена, тя се описва във файла "NMTREG.CSV", но полетата, описващи стойност, се оставят празни (не се попълват) или се записва стойност нула (0).
При положение че се анулира фактура след периода, в който е издадена, тя се описва във файла "NMTREG.CSV", като в полетата, описващи стойности, се попълва стойност, която е равна по размер на съдържанието на съответното поле от първия запис във файла, но с противоположен знак.
Не могат да се анулират вече анулирани документи.
Не могат да се анулират записи, чрез които са анулирани документи.
Приложение № 23 към
(Ново - ДВ, бр. 101 от 2006 г.)
Array
Забележка. Този формуляр се попълва задължително на машина.
Приложение № 24 към
(Ново - ДВ, бр. 10 от 2011 г., в сила от 01.02.2011 г.)
Array
Забележка. Получател по т. 2 може да бъде както лице, различно от вносителя, на когото се доставят стоките, така и самият вносител, когато стоките ще се изпращат или транспортират за целите на неговата икономическа дейност от или за негова сметка от територията на страната до територията на друга държава членка, в която вносителят е регистриран за целите на ДДС.
Приложение № 25 към , и
(Ново - ДВ, бр. 84 от 2011 г., в сила от 28.10.2011 г.)
Array
Приложение № 26 към
(Ново - ДВ, бр. 84 от 2011 г., в сила от 28.10.2011 г.)
Array
Приложение № 27 към
(Ново - ДВ, бр. 110 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.)
Array
Приложение № 28 към
(Ново - ДВ, бр. 110 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.)
Array
Приложение № 29 към
(Ново - ДВ, бр. 110 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.)
Array
Приложение № 30 към
(Ново - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.)
Array
Приложение № 31 към
(Ново - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.)
Array
Приложение № 32 към
(Ново - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.)
Array
Приложение № 33 към
(Ново - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.)
Array
Приложение № 34 към
(Ново - ДВ, бр. 1 от 2015 г., в сила от 06.01.2015 г.)
Array