Със сигурност всеки средностатистически интернет потребител (с две думи: всички ние) е виждал наблъсканата с холивудски екшън мотиви и драматизъм реклама на телевизионния канал TNT Белгия*. Не? Ако сте я позабравили или въобще очите ви не са попадали на нея, може набързо да видите клипчето по-долу.
Във всички случаи рекламата, създадена от белгийската агенция Duval Guillaume Modem (DGM), се превърна в хит и акумулира 4,5 милиона прегледа в YouTube за първите 24 часа след публикуването си. След седмица те достигнаха 20 милиона, а след още една – 30 милиона. За сравнение - населението на Белгия е 11 милиона.
Нека бъдем по-точни: над 3 милиона споделяния из социалните мрежи, комбинирани с тези прегледи от страна на интернет потребителите – това прави белгийската продукция най-масовата реклама за последната календарна година според Unruly Media.
Но как се получава една толкова успешна кампания и какъв е точно ключът за ключалката на потребителското внимание? Марк Велен, който работи в DGM, разкрива процеса, който е довел до „драматичната изненада на един тих белгийски площад“.
TNT Белгия наема DGM на 2 февруари, като целта на занятието е да се промотира навлизането на мрежата в страната. След известен размисъл агенцията решава, че маркетинг стратегията е не друго, ами изпълнение на живо.
Пред Business Insider Велен казва, че това не е много обичайна практика: „Такъв подход е най-подходящ за международни компании. И нека не забравяме – това се прави само тогава, когато дадената марка желае да има и странични ефекти около предаваното на аудиторията послание“.
Първоначалната идея за по-скоро стандартния сблъсък между каубои и индианци е (за щастие) отхвърлена и заменена. Агенцията решава нещо по-свежо – нищо неподозиращ минувач ще бъде провокиран да натисне голям червен бутон, който ще отприщи една истинска екшън стихия, включваща ръгбисти, обирджии, медицински персонал и престъпници.
След масивен брейнсторминг (групова техника за генериране на нови, полезни идеи при вземане на решения и повишаване на творческото мислене - бел.авт.), TNT одобрява идеята на агенцията на 24 февруари – и то само след един проведен телефонен разговор!
Следващата стъпка е подбирането на местност, в която да бъде проведена маркетинг стратегията.
„Трябваше да намерим град, който да е ОК с това“, пояснява Велен. „През това време се случиха доста неприятни неща като престрелките във Франция и Швейцария, така че бе изключено да проведем кампанията на някой техен площад“.
След известно колебание DGM избира „малък град в Белгия и площад, на който нищо, ама нищо не се случва“.
Екипите репетират частите от „сцената“ в 7 часа сутринта, макар и без звук, за да не събудят жителите на града с изстрелите от оръжията. Наетият холандски персонал цял ден практикува различни сцени, репетирайки сюжета. В процеса са включени и собствениците на заведенията на площада, които обаче са помолени да си мълчат – все пак би било глупаво да развалят изненадата на другите, или пък, незнаейки за идеята, да се паникьосат.
Общо 11 нищо неподозиращи минувачи натискат големия червен бутон и се впускат в хаоса, който следва на площада. Охранителните тела са винаги наблизо, в случай че избухне нещо непредвидено, но до усложнения не се стига.
„Бях изненадан, но хората всъщност не бягаха след натискането на бутона и целия хаос. По-скоро стояха вцепенени и прекомерно изненадани от екшъна наоколо“.
Рекламата е заснета на 3 март и е пусната онлайн на 11 април. Разгръщането ѝ в интернет започва от Twitter акаунта на изпълнителния директор на DGM Джофри Хантсън. Той разполага само с 1251 последователи в социалната мрежа, но понеже DGM имат богата история на интересни хрумвания, блогърите и журналистите поемат информационната щафета и задвижват механизма на споделянето.
„Бяхме се разбрали да пишем на много блогъри, да го изпратим на такива, занимаващи се специално с маркетинг, но те сами хванаха вълната и започнаха да популяризират“, уточнява Велен.
Премиерата на видеото на 11 април се състои само чрез YouTube акаунта на TNT, Facebook-страницата на DGM и страниците на ентусиазираните служители на DGM. Оттам нататък медиите грабват хитовата реклама и процесът започва своето разгръщане. Без никакви допълнителни промоции от страна на DGM и TNT, без никакви излишни финанси.
Един перфектен маркетинг урок за това как да очароваш потребителите и да привлечеш вниманието им по един комичен екшън начин.
*TNT е американски телевизионен (частен) канал, който е основан от медийния колос Тед Търнър. От 2007 година насам се разпространяват регионални клонове на канала в Испания, Германия, Турция, Белгия, като се очаква още държави да бъдат включени в списъка.
Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката,
предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!