Комисията за защита на потребителите отчита 20% ръст на жалбите срещу онлайн търговци

08.10.2018 | 13:00
по статията работи: econ.bg
Това съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов
Комисията за защита на потребителите отчита 20% ръст на жалбите срещу онлайн търговци
Снимка: Пресцентър на КЗП

С около 20% повече са жалбите срещу онлайн търговци за деветте месеца на тази година спрямо същия период на миналата, съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в Новините на ТВ+. Увеличаването на оплакванията е пряко свързано с продължаващия ръст на електронната търговия, а засяганите проблеми са основно неспазване срока за доставка и отказ на търговеца да приеме обратно стоката след упражняване в 14-дневен срок на даденото от закона право. 

„За всеки един конкретен случай е добре да се произнасяме и да има санкции, защото може да стане симптоматично, особено предвид факта, че много се увеличава обемът на тази търговия и хората все по-често прибягват към този удобен и сравнително достъпен способ да си пазаруват най-различни неща”, коментира председателят на КЗП. 

„Често пъти, когато се разглеждат оферти в онлайн пространството, потребителите почти механично вдигат телефона, обаждат се, изясняват някои въпроси относно качеството на стоката и т.н., в което няма нищо лошо. Но след това, те я поръчват в рамките на този телефонен разговор. Това не бива да се прави, защото после много трудно би могло да се докаже – когато този потребител стане по някакъв начин жертва на нелоялна търговска практика – какво се е случило и съответно ние, като контролен орган, да се притечем на помощ и да отстояваме правата му”, предупреди Маргаритов.  

Председателят на КЗП посочи, че „във всички онлайн магазини има различни и достатъчно надеждни способи за поръчка и когато потребителят се възползва от тях, след това той разполага с доказателства за това кога я е направил, какво си е поръчал, на каква цена, какъв е бил срокът за доставка и пр. – всичко това, което на нас ще ни послужи да върнем лентата назад и да установим къде точно и по чия вина (обикновено на тези, които предлагат стоките) нещо се е объркало и потребителят е останал разочарован”. 

„Комисията може да бъде полезна и при сделки, извършени на територията на Европейския съюз чрез функциониращия към нея Европейски потребителски център”, каза още Маргаритов. Той обясни, че хората биха могли и директно да се обръщат към това бюро, което обменя информация с аналогичните си структури в съответната държава, от която е извършено нарушението или където е регистриран даденият сайт.

„По-сложна е ситуацията с онлайн магазините, които са базирани в страни извън Европейския съюз и каквито доста често са използвани от потребителите за пазаруване”, обърна внимание председателят на КЗП. И предупреди да се има предвид, че правилата за онлайн търговията в държавите извън Общността могат да се подчиняват на различен нормативен ред: „Например, не непременно да е нарушение, че правото на отказ можете да го упражните в по-кратък срок, че времето за доставка ще е по-дълго и пр.” Той допълни, че има и „фалшиви” търговци, които целят да съберат парите на потребителите, да не доставят никакъв продукт и да изчезнат.

„За тези случаи препоръчваме хората да се концентрират върху няколко основни момента. Да има винаги сигурни координати за обратна връзка с търговеца, да задават контролни въпроси при неясноти и съмнения и да се отказват от покупка, когато им се струва, че нещо не е съвсем наред”, завърши Маргаритов. 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...