В началото депутатът от ДПС Петър Чобанов призова колегите си да отложат заседанието и да оттеглят трите законопроекта- за централния бюджет, за бюджетите на НЗОК и ДОО, поради неактуални числа в тях. И се аргументира: стойността на БВП за 2015 г., което е посочено на 18-та стр. в доклада за бюджета е 86.3 млрд.лв., а ако отворим страницата на НСИ там цифрата е 88.6 млрд.лв., разликата е 2.2 млрд.лв. и то за период, който вече е минал. Ако екстраполираме дори и подценените растежи, които ни предлагате, тогава разликата става 2.5 млрд.лв., като разликата в потреблението само за 2015 г. е 3 млрд.лв., уточни Чобанов, цитиран от БГНЕС.
Това крие голям потенциал за допълнителни приходи. Но най-важното е,че бюджетът е базиран на икономика, която вече не съществува. Различни са както размерът на икономиката, така и развитието на ключови параметри, подчерта Чобанов и категорично заяви, че , ако народните представители не се вслушат в аргументите му той ще гласува срещу тези бюджети. Но колегите на депутата гласуваха против неговото предложение. Законопроектът за бюджета на НЗОК за 2017 г. представи зам.министъра на здравеопазването Бойко Пенков.
Той се спря на основните параметри в него.Предвидени са 3 452 816,0 хил. лв. за приходи и трансфери. Разходите и трансферите са в размер на 3 452 816,0 хил. лв., в т.ч. разходи в размер на 3 448 762,0 хил. лв., което представлява с 247 697,0 хил. лв. повече спрямо Закона за бюджета на НЗОК за 2016 г.В бюджета е посочено, че е необходимо "пренасочване на финансовите ресурси на НЗОК от болничната към извънболничната медицинска помощ, с акцент върху финансирането на дейности в първичната помощ".В първичната извънболнична медицинска помощ средствата са увеличени с 11% спрямо закона за бюджета на НЗОК за 2016 г., а по отношение на специализираната извънболнична медицинска помощ увеличението е почти 5% спрямо 2016 г. За медико-диагностичната дейност се планира увеличение с над 7 млн. лв. спрямо миналата година.
В обхвата на болничната медицинска помощ планираните средства са разчетени за осигуряване на общ брой от около 2 млн. хоспитализации по клинични пътеки и 1,2 млн. клинични и амбулаторни процедури. За гарантиране на тези параметри се предвижда заложените средства да бъдат увеличени в хода на 2017 г. с допълнителни средства от резерва за непредвидени и неотложни разходи. В денталната помощ се предвижда да се осигури изпълнение на третата дейност за лица над 18-годишна възраст във връзка с продължаване на постигнатите в Националния рамков договор за дентални дейности от 2016 г. договорености с Българския зъболекарски съюз. В областта на лекарствените продукти, медицинските изделия и диетичните храни се предвижда в хода на 2017 г. средствата да бъдат увеличени с допълнителни средства от резерва за непредвидени и неотложни разходи. Със законопроекта се предлагат и промени в Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) и Закона за здравето.
Предложените промени в ЗЗО са с цел по-ефективно управление на средствата за здравноосигурителни плащания. Предложените промени в Закона за здравето са свързани със задължителното застраховане на лицата, които упражняват медицинска професия в лечебното заведение, за вредите, които могат да настъпят вследствие на виновно неизпълнение на професионалните им задължения. Представителят на БЛС по време на обсъждането заяви, че от организацията смятат тези параметри за удовлетворявани. Само 22 млн.лв. е разликата между нашите предложения и представеният бюджет на правителството, каза той. Удовлетворяващо е и решението за освобождаване на резерва от 1-ви април следващата година, което определено ще допринесе за една финансова стабилност и сигурност в здравеопазването. Предложените от нас параметри за извънболничната помощ ще гарантират още по-голяма стабилност на системата, посочи представителят на БЛС.Желание за още коментари нямаше и депутатите гласуваха бюджета за НЗОК.