Скандал с конкурса за модернизация на Централна гара София

19.12.2007 | 16:50
по статията работи: Петър Чернев
Най-вероятно реконструкцията ще стартира през следващата година. Ще се използва най-доброто от 5 проекта на водещи архитекти. Фирмата на брата на Петър Диков беше декласирана
Скандал с конкурса за модернизация на Централна гара София


Скандал опорочи конкурса за модернизация на Централна гара София. Първоначално на първо място в него е бил класиран проектът на Виктория Великова от студио "Архитектоника студио" ООД. Впоследствие обаче той е бил декласиран, тъй като при него са били установени сериозни нарушения по отношение на изискванията за анонимност на конкурса, заяви Цветан Танев - един от участниците в журито на конкурса. В резултат от дисквалификацията първа награда в конкурса, която е в размер на 15 хил. лв. няма да бъде присъдена. В случая е налице и конфликт на интереси, тъй като един от съдружниците в студиото е братът на главния архитект на София Петър Диков - Калин Диков.

Днес бяха представени всички проекти, класирани на челните места в конкурса за обемноустройствено проучване на територията на Централна Гара София. На събитието присъстваха министърът на транспорта Петър Мутафчиев, заместник-кметът по транспорта Велизар Стоилов и генералният директор на НК "Железопътна инфраструктура" Антон Гинев.

На второ място в конкурса е класиран проектът на архитект Емил Попов, на трето - проектът на архитектите Михаил Михаилов и Цвятко Пенев, на четвърто- този на арх. Владислав Николов, а на пето проектът на арх. Минчо Ненчев.

По регламент авторските права на класираните на първите три места проекта ще бъдат закупени от държавата, каза министър Мутафчиева. С класираните на четвърто и пето място архитекти ще се водят преговори за закупуване и на техните права. Идеята на конкурса е да бъде взето най-доброто от петте проекта и то да бъде реализирано на практика.

Сред основните критерии, които ще бъдат взети под внимание при избора на фирма-изпълнител на крайния проект, ще бъдат архитектурните решения, удобството за пътниците и предложената цена. Ако цената е твърде висока, то гарата ще бъде отдадена на концесия, допълни Мутафчиев. Той очаква реконструкцията на гарата да започне през 2008 г.

Сградата на гарата трябва да се реконструира изцяло
, заяви заместник-кметът по транспорта на София Велизар Стоилов. Според общината мястото на ротондата, която завършва с палатка, не е на Централна гара и трябва да се мисли за преместването й в някой парк.

Декласирания проект на Виктория Великова предвижда изграждане на бизнес център в района на гарата, който ще заема площ от 50 хил. кв. м, паркинг за 1000 автомобила, който ще заема 30 хил. кв. м., както и търговски център. Архитект Димитър Паскалев, който представи проекта, също се изказа в подкрепа на премахването на ротондата. Проектът предвижда още разделяне на потоците пристигащи и заминаващи пътници, прехвърляне на логистичния център на гарата на нулево ниво, както и изграждането на слънчев колектор на покрива на гарата, енергията от който да бъде използван за по-добро осветяване на сградата.

В проекта на Емил Попов е предвидена основна реконструкция на чакалнята на Централна гара. Той предвижда преместване на алуминиевите платна в сградата с три метра надолу, както и изместване на билетните центрове на втория етаж на сградата. Едно от основните положения в плана също е свързано с премахване на ротондата в приземното ниво на гарата.

Класираният на трето място проект предвижда изграждане на търговски комплекс в източната част на гарата. Да се създаде пункт, в който ще се извършва предварителна проверка на багажа на хората, които посредством метрото ще се запътват в посока Летище София, е предвидено още в проекта. Там е предвидено и пълно покриване на пероните на гарата.

Проектът на Владислав Николов предвижда застрояване на площ от 85 хил. кв. м. В тях ще се включват търговски център на четири нива, както и висока кула, която да играе ролята на административна сграда на БДЖ. Сред останалите неща, залегнали в проекта, са изграждането на подземен паркинг в района, както и възстановяването на паркинга пред гарата.

Класираният на пето място проект днес не беше представен.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 26.11   1335 г. – Провежда се първата среща на Вишеградската тройка – между кралете на Полша, Унгария и Чехия, на която се формира Антихабсбургски съюз. 1394 г....