"Браншът казва НЕ на промените в Наредба 37 и Наредба 38 на Министерството на транспорта!". С тази декларация излезе Съюзът за обучение в автомобилния транспорт на пресконференция днес. Адвокат Иван Лулчев обяви, че Съюзът ще атакува членове от двете наредби във Върховния административен съд. Според него част от текстовете са безсмислени и ограничават конкуренцията в бранша.
Като пример Лулчев посочи чл. 5 от Наредба 37, който предвижда обучаващите да имат учебен център и офис, които обаче трябва да се намират в една и съща сграда. Изискванията са още учебният кабинет да бъде собствен или взет под наем. Учредяване на право на собственост не е предвидено.
Едно от изискванията към кабинетите освен това е да не бъдат преходни. "Какъв е смисълът на това ограничение?!" попита адвокат Лулчев.
Друго изискване в наредбите е, че теоретичните курсове могат да започват единствено в четен понеделник от месеца.
Наредбата на Министерството на транспорта поставя изискването учебните кабинети да бъдат оборудвани с мултимедийни проектори и да предлагат интерактивно обучение. Стойността на това оборудване е висока и това неминуемо ще рефлектира върху цената на курсовете, а и тези проектори едва ли ще доведат до някакви по-различни резултати.
„Мултимедийният проектор не е единственият начин да бъдат обучавани шофьорите. Не може ли видео и плазмен телевизор например да свърши същата работа”, попита Валентин Пашов, член на съюза. По негови думи сигурността на пътищата е резултат от качествено обучение, качествен изпит и качествен контрол по пътищата. „Обучението се извършва в практиката – в автомобила и от инструктора. Всички останали средства са спомагателни и трябва да бъдат пожелателни” , заяви още Пашов.
Наредбите поставят условия и за промяна в автомобилите, които се използват за обучение. Според представителите на Съюза за обучение в автомобилния транспорт се въвеждат „излишни екстри”. Ние не протестираме против новите технологии, а срещу начина за налагането им. Автомобилният парк в България е изключително стар и въвеждането на ABS система в учебните автомобили например не може да бъде задължително условие. „Според Закона за движение по пътищата има само 2 вида автомобили – технически изправни и технически неизправни”, допълни Красимир Начев, член на съюза. Щом едно превозно средство е допуснато за движение по пътищата, то отговаря на изискванията.