Меморандум за разбирателство между България и "Фьост Алпине" (Voestalpine) подписаха днес министърът на енергетиката и икономиката Петър Димитров и финансовият директор на австрийската металургичната компания Алфред Дюзинг. Преди месеци стана ясно, че "Фьост Алпине" има намерение да инвестира около 5 млрд. евро в държава от Черноморския регион. За мащабната инвестиция се борят още Украйна, Румъния и Турция.
Това е само поредната, но не и последната крачка на "Фьост Алпине" у нас – на следващия етап трябва да бъде подписано Инвестиционно споразумение, което ще включва всички подробности. Ако сделката стане факт, тя ще има важно влияние върху цялостното икономическо развитие на България, подчерта днес министър Димитров. Особено важни тези средства ще бъдат за региона, в който ще бъде построена производствената мощност на "Фьост Алпине". Държавата се ангажира с модернизирането на инфраструктурата и най-вече ж.п. мрежата. Предвижда се модернизацията на 750 км ж.п. линии и 50 км пътища, изграждането на 45 км нови пътища, както и разширяването на терминалите на пристанищата в Русе и Бургас. Проектът ще осигури 4,5 хил. работни места.
Министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров (вдясно) и финансовият директор на "Фьост Алпине" Афред Дюзинг подписаха Меморандум за разбирателство
Предложенията на правителството са производствената мощност да бъде изградена в индустриална зона, отдадена чрез открит търг или конкурс. В тази зона право за изграждане на производствени мощности ще имат и други компании.
Правителството положи големи усилия, за да привлече инвестицията, обясни още министър Димитров. "На пазар като на пазар", перифразира той и обяви, че сега "Фьост Алпине" ще трябва да прецени коя държава ще им даде най-добрите условия. До края на годината ще стане ясно кой е спечелил.
Инвестицията е важна за нашата компания, поясни главният финансов директор на "Фьост Алпине" Алфред Дюзинг. Проектът предвижда изграждането на стоманодобивен завод с капацитет 6,5 млн. тона годишно. България обаче няма сериозни традиции в стоманодобивната промишленост и липсват квалифицирани кадри, обясни опасенията на австрийците Дюзинг. Лошата инфраструктура също може да се окаже пречка пред компанията. България е привлекателна със своята стабилност и достъп до морските пристанища и р. Дунав.
Пречка пред "Фьост Алпине" обаче може да се окаже и Европейската комисия, стана ясно по време на подписването на Меморандума. Ако бъде изграден стоманодобивният завод, България вероятно ще превиши квотите си за емисиите парникови газове. Решението ще зависи от това каква политика ще избере ЕС, коментира Дюзинг. Подобно производство може да бъде изнесено и извън общността, но така ще се осъкпи производството. Той отново подчерта, че новият завод ще отговаря на всички екологични и технологични стандарти.
В този аспект проектът едва ли ще се окаже пагубен за туризма, коментира и министър Димитров. "Не ни е необходимо ново "Кремиковци" и ако заводът заплашва туризма и въздуха на България, договор няма да бъде подписан. Това е добра инвестиция за България", заяви още Димитров.
Междувременно румънското издание Financialrul съобщи, че румънското правителство и "Фьост Алпине" ще подпишат подобен Меморандум до края на месеца. В момента се водят преговори с представители на
компанията и на министерствата на транспорта, екологията и икономиката в северната ни съседка. По неофициална информация обсъжда се вариант заводът да бъде изграден край Констанца.