Снимка: БНТ
Строителството на отсечките по Лотове 2, 3 и 4 на автомагистрала „Тракия” да бъде включено в Оперативна програма „Транспорт” (ОПТ). За това ще настоява Национална агенция "Пътна инфраструктура"
(НАПИ).
Докато трае процедурата и договарянето по ОП „Транспорт” с ЕК, което отнема време, НАПИ има готовност да стартира тръжните процедури по трите лота с осигурените бюджетни средства. Това е стандартна
европейска практика, използвана и от други държави при финансиране на инфраструктурни обекти по ОПТ и България може да я приложи. Това се казва в официална позиция на пътна агенция.
За да се ползват средства по ОП „Транспорт” за трите лота на АМ „Тракия”, тръжните процедури следва да бъдат обявени и проведени по европейските правила. Същото условие трябва да бъде спазено и при
сключване на договорите с избраните изпълнители. Към момента НАПИ разполага с утвърдените договор и тръжна методика, за да проведе търговете за трите лота изцяло по европейските изисквания на
оперативната програма.
В рамките на предложението на НАПИ е и проектирането на Лотове 2 и 3 на „Струма” по ОПТ. След приключване на проектирането им може да бъде взето решение за строителство и финансиране на обектите от
двата лота по програмата. Също по ОПТ НАПИ е готова да стартира още в рамките на тази година и търговете за строителството на Лот 1 и Лот 4 на АМ „Струма”.
Оперативна програма „Транспорт” е с период на действие 2007 – 2013 г. Тя дава възможност вложените в строителството бюджетни средства, да бъдат възстановени, ако тръжните процедури са проведени и
договорите са сключени по европейските правила. За първи път в практиката си със средствата по ОПТ, България може да приложи именно такава схема на строителство на оставащата част от АМ „Тракия”, се
посочва още в съобщението.
Агенцията се позовава в позицията си на добрите практики, приложени от други европейски държави по ОПТ и счита за необходимо да информира обществеността за възможностите, които България може да
използва, за да построи двете магистрали.
Официалната позиция на НАПИ ще бъде внесена в Управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт”.