В допитването са участвали 1553 българи и 3310 чужденци. Изследването "Зима 2008 - 2009" е проведено на двата терминала на Летище София, по граничните контролно-пропускателни пунктове и в градовете София, Пловдив, Варна, Плевен, Русе. Целта е българските туроператори и професионалистите, работещи в туристическия бранш, да получат по-пълна представа и задълбочен анализ на търсенето на зимния туристически продукт на българския и чуждестранния пазар, както и на приоритетни за България пазари, като Русия, Дания, Великобритания и Ирландия. Oт ДАТ считат, че резултатите от анкетата ще бъдат в полза на работата на българския туристически бранш.
Мира Радева, директор на социологическата агенция MBMD
През зимния сезон осезаемо се е повишил предлаганият туристически продукт в курортите ни, коментира резултатите специално за Econ.bg Мира Радева от MBMD (на снимката горе). През последната година се наблюдава и разнообразие на предлаганите услуги, като храна, условия за развлечение и пр., изтъкна още тя. "Много чувствително нараства и делът на туристите, ползващи пакетни услуги", коментира още Радева. При българите увеличението на дела е три пъти - от 9 на 30%, а при чужденците - близо два пъти и вече 56% от чуждите туристи ползват пакетните услуги.
От социологическата агенция подчертаха, че икономическата криза е принудила сънародниците ни да ограничат разходите си за пътувания в чужбина и да се пренасочат към почивка в България. Резултатите показват, че за първите 2 месеца на 2009 г. 22% по-малко българи са заминали на почивка зад граница. За същия период 19.8% по-малко чуждестранни туристи са предпочели да почиват у нас. Анализът сочи още, че спрямо същия период на миналата година, 6.5% по-малко чужденци са пристигнали на почивка у нас. Коментарът на Мира Радева може да чуете в звуковия файл в края на статията.
"Социологическото проучване ни даде още един важен показател – чуждестранните туристи все повече смятат България за по-позната", изтъкна още Мира Радева. Тя допълни, че за тези положителни резултати огромна роля имат както проведената международна реклама на страната ни, така и присъединяването ни към ЕС. Голяма част от новодошлите чуждестранни туристи са научили за страната от свои познати.
На въпрос дали може кризата да се приеме като положителен фактор, Радева заяви, че кризата винаги трябва да се приема като потенциална възможност, която да допринесе за развитието на туризма ни.
Банско и Пампорово са били сред най-предпочитаните курорти за чужденците, изтъкна на срещата председателят на ДАТ Анелия Крушкова. Някои от тях, които са идвали вече, са споделили, че България им е харесала повече в сравнение с миналата година. 84% от чужденците са от ЕС, като 56% идват за първи път.
След прекараната почивка по родните зимни комплекси 45% от чужденците казват, че са удовлетворени от престоя, а под 1% са напълно неудовлетворените, сочат още данните от проучването. Най-много се ценят добрата кухня, качеството на спортните съоръжения, любезността и разнообразието на услугите и развлеченията.
В същото време най-много критики се отправят към степента на застрояване на курортите, инфраструктурата, лошите пътища, таксиметровите услуги, местния обществен транспорт и колите под наем.
Препоръките към страната ни за развитието на туризма са свързани със засилването на рекламирането на България в чужбина, оправянето на пътищата до и в курортите, спирането на строежите и изграждането на по-добра инфраструктура в самите курорти.