Конкурентоспособността у нас е проблем

09.07.2009 | 14:20
по статията работи: Петър Чернев
15-годишните деца изпитват трудности с математиката и четенето, става ясно от изследване на ИПИ на тема: "България в международните класации"
Конкурентоспособността у нас е проблем

България изпитва проблеми с глобалната си конкурентоспособност. Хората в страната получават малко пари, производителността на труда е ниска, а реформите в икономиката се отлагат. 15-годишните български деца изпитват проблеми с математиката и четенето. Отделно българските четвъртокласници имат сериозни затруднения с четенето.

Това са част от изводите в представеното днес изследване на Института за пазарна икономика (ИПИ) на тема: „България в международните класации (70 мерки за повишаване на благосъстоянието в България)".  Проучването е създадено на базата на наблюдението на 10 международни индекса.

По критерия „глобална конкурентоспособност" България заема 76-о място от 134 държави за 2008-09 г. Това сочи Индексът за глобална конкурентоспособност, който се изготвя от Световния икономически форум. Основна причина страната  да заема толкова ниско място е фактът, че тя се представя посредствено по почти всички отделни показатели.

Крайно проблемни в България са работата на институциите, инфраструктурата и иновациите. По тези критерии България получава оценки от 3.3, 2.8 и 2.9 от 7.

Силните страни на страната са макроикономическата стабилност, технологичната готовност и показателят за висше образование и подготовка. По тези критерии България получава оценки от 5.2, 3.6 и 4.1 от 7.

Сред препоръките на ИПИ за подобряването на конкурентоспособността на икономиката са:

  1. Ефективна гаранция за независимостта на съда,
  2. Премахване на диференцираните ставки по ДДС,
  3. Премахване на ограниченията пред практикуването на свободни професии
  4. Преустановяване на практиката публичните средства да бъдат отклонявани от предназначението им.

По отношение критерия „човешко развитие" България заема 56-о място от 179 страни. Това сочи Индексът за човешко развитие (ИЧР), подготвян от Програмата за развитие на ООН (ПРООН) за 2006 г.

Основна причина за слабия резултат на България е показателят „БВП на глава от населението". Според данните на ПРООН хората у нас печелят средно $10 295 годишно, което отрежда на страната 65-о място в класацията. Друг проблем е кратката средна продължителност на живота -  72.9 години - резултат, който нарежда на страната 67-о място.

Причина за ниския резултат на България в областта на показателя „БВП на глава от населението" е слабото развитие на икономиката след социализма, отлагането на реформите в икономиката и ниската производителност на труда.

За да се подобри човешкото развитие в България, Институтът за пазарна икономиката препоръчва редица мерки, сред които:

  1. Приватизация на болничните заведения с цел подобряване на конкурентоспособността,
  2. Премахване на монопола на Националната здравноосигурителна каса,
  3. Закриване/приватизация на Националния осигурителен институт (НОИ)
  4. Възнагражденията на директорите и преподавателите да са директно свързани с резулатите на учебното заведение.

15-годишните ученици в България изпитват сериозни проблеми с математиката. 23.9% от тях са на най-ниското ниво на владеене на предмета, а владеенето на предмета за други 29.4% е дори още по-слабо. Тези показатели нареждат страната ни на последно място в Европейския съюз.

Това сочат данни на Изследването PISA (Програма за международно оценяване на учениците), което се провежда от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Проучването се провежда на всеки три години - първото му издание е било през 2000 г., а последното през 2006 г. Тази година предстои да бъде изготвено ново изследване.

Данните на организацията нареждат страната ни на 46-о място от 57 държави в една група със страни като Румъния, Тайланд и Чили.

При четенето картината не е много по-оптимистична - страната ни заема 44-о място от 57 държави след Мексико, Уругвай и Тайланд. В Европейския съюз само Румъния показва по-лоши показатели.

Според изследването TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) българските осмокласници заемат 23-о място (464 точки) от 50 страни в класирането по математика и 24-о място (470 точки) в класирането по природни науки. За сравнение, средният показател на всички страни по математика и природни науки е 500 точки, а водещият - 550-600 точки.

И при PISA, и при TIMSS България отбелязва твърдо негативна тенденция. При PISA страната отбелязва един от най-големите спадове за периода 2000-2006 г., а за TIMSS страната поставя рекорд за периода 1995-2007 г. по отношения на влошаването.

За да се подобряват показателите на българските ученици, от ИПИ предлагат:  

  1. Външно оценяване на учениците/училищата всяка година и за всяка образователна степен по единен стандарт и от независим от училищата оценител,
  2. Автономия на училищата от гледна точка на управление на бюджета и избор на учебниците и съдържанието на учебните предмети,
  3. Обвързване на плащанията по социалните програми с редовно посещение на училище от страната на децата
  4. Децентрализация на назначаването на директорите и възможност за уволняването им, ако те не справят.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 27.12   537 г. – В присъствието на император Юстиниан I тържествено е осветена новата църква Света София в Константинопол. 1703 г. – Подписан е Метуенския договор...