Темата за дискриминацията не се смята за важна в българското образование. Учебниците трябва да градят мисленето на децата с 20 години напред, а това няма как да стане, когато в тях все още се поместват примери за обществени модели от времето на социализма. Това заяви Мира Радева от социологическата агенция МБМД по време на семинар във Велинград, организиран от Комисията за защита от дискриминация (КЗД).
Социологът цитира данни от непубликувано национално социологическо изследване, в което са взели участие над 3000 души, направено в периода 10-28 октомври 2009 г. В него са взети мненията на родители, учители и други социални групи.
Изследването показва, че в учебниците до 4 клас и днес жената се представя като майка и домакиня до печката, а бащата - с чук и на нивата. У децата от ранна детска възраст се формира морално-остарял модел, коментира Радева.
Според изследването 46% от хората с висше образование са с расистки нагласи. Негативно отношение към ромите и инвалидите са дали 42% от българите със средно образование.
Данните от проучването показват още, че 44% от децата с ромски произход искат да учат наравно с българчетата. 43% от родителите смятат, че децата с увреждания трябва да учат в общи паралелки.
58% от учителите смятат, че децата с увреждания забавят учебния процес.
Изследването показва и още един важен факт. Едва 10% са преподавателите у нас, получили специализирана подготовка за работа с деца от ромски произход и с физически увреждания.