ДАНС разследва Александър Цветков

02.09.2010 | 07:02
по статията работи:
Транспортният министър и негови подчинени се разследват по проекта за изграждане на терминал на жп гара Драгоман
ДАНС разследва Александър Цветков

Държавната агенция "Национална сигурност" (ДАНС) взе на мушка транспортния министър Александър Цветков. Той и няколко негови подчинени са разследвани за далавери около проекта за изграждането на терминал за комбинирани превози на жп гара Драгоман, научи в. "Стандарт".

Вече повече от седмица борците с корупцията привикват свидeтели и събират документи, озадачени от факта как държавата налива 6 млн. лева в проект, скалъпен набързо, без правен анализ и икономическа обосновка.

Според осведомени част от привикваните чиновници все още били в платен годишен отпуск и поради това ще се явяват на разговор в агенцията тепърва.

Стартът на далаверата е даден още преди първата копка на ро-ла терминала (б.а. - съоръжение за претоварване на тежкотоварни камиони на жп платформи и обратно), направена лично от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков на 6 юли тази година. Изпълнител на проекта е държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" (ТСВ). Срокът за изграждането на терминала е 90 дни, т.е. на 5 октомври трябва да е готов.

По същество ро-ла терминалът край Драгоман е изключително необходим на България. На специални жп платформи, които трябва да осигури БДЖ, на терминала ще се претоварват от шосе на влак и обратно 700 тежкотоварни автомобила. Те ще пътуват по релси до Свиленград, без да създават задръствания, разбиват шосетата и замърсяват околната среда. Там на подобен терминал, който е просторен отдавна и трябва само да бъде ремонтиран, тировете ще се разтоварват и поемат към Турция. Обратно между Свиленград и Драгоман пак на влакове ще се движи същият брой тирове.

Изграждането на ро-ла терминала в Драгоман е част от стратегията на транспортното министерство за развитието на комбинираните превози и ще доведе до увеличаване на товарните жп превози и до подобряване на финансовото състояние на БДЖ.

Единственият проблем е цената на терминала. Официално изграждането се финансира с близо 6 млн. лв. от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

Според експерти обаче тя е поне 3 пъти по-висока от реалната стойност на съоръжението. А далаверата се състои в това, че никой не е направил икономически анализ на всички варианти за строителство на терминала. Защото, според специалисти по-модерните технологии - монтиране на модулни или мобилни рампи, от които да става качването на камионите на жп платформите и обратно, струват поне 3 пъти по-евтино. И дават пример с жп спирка "Вардар" в София, за която проучването посочило цена 1 млн. лв. по стандартния начин и 280 хил. лева - с модулни платформи.

Ако в днешната тежка финансова криза разликата от около 4 млн. лева не е била забелязана от министър Александър Цветков, то как ли управлява още по-тежки инфраструктурни проекти, умуват сега икономическите експерти в ДАНС.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....