Държавната агенция "Национална сигурност" (ДАНС) взе на мушка транспортния министър Александър Цветков. Той и няколко негови подчинени са разследвани за далавери около проекта за изграждането на терминал за комбинирани превози на жп гара Драгоман, научи в. "Стандарт".
Вече повече от седмица борците с корупцията привикват свидeтели и събират документи, озадачени от факта как държавата налива 6 млн. лева в проект, скалъпен набързо, без правен анализ и икономическа обосновка.
Според осведомени част от привикваните чиновници все още били в платен годишен отпуск и поради това ще се явяват на разговор в агенцията тепърва.
Стартът на далаверата е даден още преди първата копка на ро-ла терминала (б.а. - съоръжение за претоварване на тежкотоварни камиони на жп платформи и обратно), направена лично от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков на 6 юли тази година. Изпълнител на проекта е държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" (ТСВ). Срокът за изграждането на терминала е 90 дни, т.е. на 5 октомври трябва да е готов.
По същество ро-ла терминалът край Драгоман е изключително необходим на България. На специални жп платформи, които трябва да осигури БДЖ, на терминала ще се претоварват от шосе на влак и обратно 700 тежкотоварни автомобила. Те ще пътуват по релси до Свиленград, без да създават задръствания, разбиват шосетата и замърсяват околната среда. Там на подобен терминал, който е просторен отдавна и трябва само да бъде ремонтиран, тировете ще се разтоварват и поемат към Турция. Обратно между Свиленград и Драгоман пак на влакове ще се движи същият брой тирове.
Изграждането на ро-ла терминала в Драгоман е част от стратегията на транспортното министерство за развитието на комбинираните превози и ще доведе до увеличаване на товарните жп превози и до подобряване на финансовото състояние на БДЖ.
Единственият проблем е цената на терминала. Официално изграждането се финансира с близо 6 млн. лв. от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).
Според експерти обаче тя е поне 3 пъти по-висока от реалната стойност на съоръжението. А далаверата се състои в това, че никой не е направил икономически анализ на всички варианти за строителство на терминала. Защото, според специалисти по-модерните технологии - монтиране на модулни или мобилни рампи, от които да става качването на камионите на жп платформите и обратно, струват поне 3 пъти по-евтино. И дават пример с жп спирка "Вардар" в София, за която проучването посочило цена 1 млн. лв. по стандартния начин и 280 хил. лева - с модулни платформи.
Ако в днешната тежка финансова криза разликата от около 4 млн. лева не е била забелязана от министър Александър Цветков, то как ли управлява още по-тежки инфраструктурни проекти, умуват сега икономическите експерти в ДАНС.