"Мостстрой" АД на Васил Божков пред фалит

07.10.2010 | 10:03
по статията работи:
Компанията е депозирала молби за откриване на производство по несъстоятелност. Причината за взетото решение е, че дружеството се намира в състояние на неплатежоспособност
"Мостстрой" АД на Васил Божков пред фалит

"Мостстрой" АД и неговите дъщерни дружества - "Мостстрой - Пловдив" АД, "Мостстрой -  София" АД и "Мостстрой - Велико Търново" АД, са депозирали молби за откриване на производство по несъстоятелност. Това стана ясно от информация от уведомлението на компанията от късно снощи.

Причината за взетото решение е, че компанията се намира в състояние на неплатежоспособност и свръхзадлъжнялост. Срещу дружеството има образувани изпълнителни дела, по които има наложени запори, възбрани, описи на движимо имущество, става ясно още от уведомлението.

Компанията, свързвана с дейността на бизнесмена Васил Божков, е една от тези, в които инвеститорите винаги са имали доверие и това личи от котировките на акциите й на борсата. Причината за това се корени във факта, че "Мостстрой" АД оперира в стабилен икономически сегмент и е засипана с множество поръчки за работа, коментира Darikfinance.bg.

Реакциите:

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев каза пред журналисти, че няма притеснения за строителството на лот 4 на магистрала "Тракия" заради искането за започване на производство по несъстоятелност на "Мостстрой". Фирмата участва в консорциум от девет компании, които сторят пътния участък от Ямбол до Карнобат, припомня БТА.

Ако беше само тази фирма изпълнител, би имало драматичен проблем, допълни Плевнелиев, след участието си във форум за "зеленото" строителство. Той коментира още: Нямам притеснения, че може да се случи нещо на лот 4 на "Тракия" и се надявам, че към момента няма да има последствия за строителството на магистралата, следим внимателно казуса.

Започнала е кореспонденция с консорциума, за да се изясни дали тази фирма ще бъде заменена с друга.

В казуса с "Мостстрой" е очевидно, че водеща българска компания е доведена до драматична ситуация, каза министърът. Той припомни, че държавата е разработила механизма за разплащане с бизнеса през Българската банка за развитие.

Ако тази компания е имала да взима от държавата, защо не написаха две изречения и това щеше да реши казуса с държавните задължения, ако има такива, допълни Плевнелиев.

Ставаме свидетели на първите фалити на публични дружества. В САЩ имаше доста компании, които обявиха несъстоятелност, а също и банки, но този процес там отшумява. В България тази криза премина без съществени сътресения. Сега виждаме първите жертви на това, до което водят високите нива на лихвите по заеми за фирмите, които от своя страна не са си направили сметката при работата със заемни средства. Това коментира Ангел Рабаджийски, изпълнителен директор на инвестиционния посредник Карол по повод случващото се на пазара на акции на БФБ, след като снощи "Мостстрой" АД обяви неплатежоспособност.

Рабаджийски посочва и че забавянето на държавата да изплати дълговете към бизнеса по спечелени и изпълнени вече поръчки също дава отражение на ситуацията.

Трябва ли спасителен план за такава голяма компания, чийто фалит ще навреди на целия сектор? Според Петко Вълков от Бенчмарк това категорично не се налага. Той дава идея на акционерите как да проверят има ли и други компании, заплашени от същата ситуация.

Според Цветослав Цачев от "Елана Трейдинг" пазарът не е в паника и върху цената на акциите на други компании влияят съвсем отделни фактори, а не лошата новина, с която осъмна пазарът.

По оценка на инвеститорите пътностроителното дружество ще остане в историята като много добър пример за лошо отношение към акционерите.

 

Коя е "Мостстрой" АД

"Мостстрой" АД е българска компания с повече от 30-годишна история. Тя е най-голямата, специализирана в строителствто на мостови съоръжения, естакади и тунели.

Компанията е основен изпълнител на всички мостови съоръжения на автомагистралите "Хемус", "Тракия" и "Марица". Почти няма конкурс за строителство на инфраструктура, в който дружеството да не е подавало оферта за участие. Името му се спрягаше и за евентуален изпълнител на дейности по строежа на тунела под "Шипка".

В структурата й развиват дейност дъщерните дружества Мостстрой - София АД, Мостстрой - Пловдив АД, Мостстрой - Велико Търново АД и Релс Ремонт ЕООД.

Компанията носи името "Мостстрой" АД от 1991 година, акциите й се търгуват на фондовата борса, а емисията ценни книжа е включена в изчисляването на широкия индекс BG40.

Освен с тясната си специализация в строителството на мостови съоръжения, дружеството е популярно и с мажоритарния си акционер - бизнесменът Васил Божков.

Какво дължи "Мостстрой" АД на банките?

Това е въпросът, който тепърва ще се изяснява.

От финансовите отчети на дружеството, представени пред БФБ, става ясно, че банките са отпускали средства на "Мостстрой" АД срещу бъдещи вземания по договори за строителство. Компанията е заемала средства както от работещите у нас банки, така и от чужбина.

Сред големите кредитори са Обединена Българска Банка АД и ТБ Първа инвестиционна банка АД. В края на миналата година ОББ удължи срока за погасяване на кредит на 31 май 2010 година. На 30 юни тази година изтече и срокът за погасяване на 1.1 млн. лв. към ПИБ. "Мостстрой" АД има и стари задължения към нея, които трябва да погаси до 2014 година, а сред заемодателите през последните години е била и банката UBS AG.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 23.12   619 г. – Начало на понтификатът на папа Бонифаций V. 1672 г. – Италианският астроном Джовани Доменико Касини открива Рея – вторият по големина след Титан...