Търсенето на колбаси "Стара планина" е намаляло двойно през последните 2 седмици. След скандала със соята масово хората не купуват продукти по стандарта, е показала проверка на вестник "24 часа". В някои квартални магазини в София дори са спрели да предлагат подобни продукти, а други са ограничили асортимента.
Факт е, че търсенето падна, въпреки че всички би трябвало вече да са разбрали, че соя в "Стара планина" няма и не е имало, заяви шефът на асоциацията на месопреработвателите Кирил Вътев. В бранша се надявали, че със стандарта ще започне конкуренция с качествени продукти, а не само с ниски цени. Обвиненията към 4-те фирми ("Сами -М", "Лалов и Вачев" ЕООД, "Унимес" АД - Монтана и "Кен" - бел.ред.), че слагат соя, обаче били на път да компрометират идеята.
Все още няма отказали се фирми да правят "Стара планина", коментира Вътев. Всички обаче били бесни заради скандала. Затова и на експертния съвет миналия четвъртък не дошъл никой от поканените.
Категорично фирмите отказали и да финансират лаборатория за контрол на соята, въпреки че първоначално бяха обявили, че ще купят оборудване и консумативи. Всъщност се оказа и че няма какво да финансираме, в България има апаратура за количествено изследване на соята по метода ELISA, а китовете не струват скъпо, твърди Вътев.
От Асоциацията на производителите на рибни продукти "БГ ФИШ" също искат да сложат знак за качество. Имаме идея за такъв щемпел, който да гарантира, че като купуваш риба, тя наистина е хубава, каза шефът на БГ ФИШ д-р Йордан Господинов. Основният критерий ще е рибата да е черноморска.