Германската търговска верига магазини тип дискаунтър за хранителни и нехранителни стоки Lidl ("Лидл") откри днес едновременно първите си 14 магазина в 11 града в България. Това са София, Варна, Пловдив, Пазарджик, Стара Загора, Сливен, Кърджали, Петрич, Монтана, Ловеч и Габрово.
Според очевидци, при откриването на магазините на редица места се е разиграл "истински екшън". С крясъци, викове, скубане на коси и хапливи забележки премина нахлуването в почти всичките нови обекти на веригата, съобщи БГНЕС. Възрастни дами крещяха от притисканите в тях колички, докато по-млади господа им обясняваха, че мястото не е подходящо за пенсионери. Трети се оплакваха, че закъснявали за работа и трябвало да влизат с предимство.
Дълги опашки от сутринта се извиха пред магазините, които предстоеше да бъдат открити днес. Снимка: БГНЕС
Причината за екшъна бяха предварително обявените ниски цени за първите 4 дни след откриването на веригата – банани и портокали за 0,69 лв. и 0,77 лв. за кг, бутилка олио за 1,45 лв., 200 г кафе за 2,99 лв., голям шоколад за 0,45 лв., кутийка бира за 0,49 лв., натурален сок за 0,88 лв. и др. Бананите, краставиците и олиото бяха сред най-предпочитаните стоки от купувачите, съобщава БНТ. По-възрастни клиенти в столицата коментираха, че не са се били така за храни от времето на социализма и Жан-Виденовата зима.
В София кметът Йорданка Фандъкова поиска засилено полицейско присъствие и пред 4-те магазина на веригата. Изключителни усилия обаче костваше на охранителите на търговския обект на бул. "Сливница" да осигурят реда, тъй като веднага след официалното откриване в 8.00 часа граждани започнаха да се блъскат с количките си за пазаруване на входа.
Цената на бананите от 0,69 лв. за килограм привлече много хора. Снимка: Вестник "Пари"
Близо 2000 души окупираха синьо-жълтата постройка на булевард "Трети март" в Монтана още в тъмни зори. Към 8 часа кметът на града Златко Живков преряза лентата и тълпата нахлу вътре. Въпреки голямата блъсканица там откриването мина без инциденти. За това заслуга имаха полицейските служители, които успяха да направят два кордона - за влизане и за излизане от магазина.
Още по-екстремна беше обстановката в Стара Загора, съобщи Standartnews.bg. От ранни зори солидна тълпа обгради входа на новия хипермаркет в града на липите и започна да напира. Уплашени, домакините претупаха водосвета и без да дочакат кмета на града проф. Светлин Танчев, прерязаха набързо лентата. Вътрешната охрана не можа да се справи и се наложи намесата на полицията, която на няколко пъти затвори принудително входа за клиенти.
В Сливен възрастна жена е пострадала при откриването на магазина. Тя е приета в спешното отделение на МБАЛ „Д-р Иван Селимински" с притисната ръка, съобщи Aгенция "Фокус", позовавайки се на източник от болницата. Направена й е рентгенова снимка, която ще покаже степента на увреждане. Лекарите от отделението очакват до края на деня да има и други подобни случаи.
В един от четирите магазина в столицата, които отвориха врати днес, откриването премина по-спокойно. Специални гости там бяха кметът на София Йорданка Фандъкова, министърът на труда и социалната политика Тотю Младенов, министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев и управителят на "Лидл България" Милена Драгийска-Денчева (на снимката долу).
Официалното прерязване на лентата на един от столичните магазини на Lidl. Снимка: "Лидл България"
Германската верига управлява над 9000 магазина в 25 европейски държави. Lidl е част от Schwarz Gruppe ("Шварц груп"), която държи и веригата супермаркети Kaufland.Основана е през 30-те години на ХХ век в Германия (със седалище в Некарсулм) и се отличава с бърз и постоянен растеж. Lidl е една от компаниите, опериращи в най-ниския ценови сегмент в пазара на хранителни бързооборотни стоки. Сред конкурентите й ще е "Пени Маркет" (Penny Market) от REWE (групата на Billa). Характерно за Lidl е, че залага на сравнително по-малък асортимент и по-малки търговски площи в сравнение с традиционните супермаркети, както и на много собствени марки, с които се опитва да поддържа най-ниските цени за съответната стока. В магазините на веригата у нас няма да се предлагат найлонови торби, в унисон с наскорошното решение употребата им постепенно да се ограничи.
За старта на търговската си дейност в България Lidl работи от 2005 г. Търговската верига ще се стреми да заеме стабилно и дълготрайно водещо място в предпочитанията на клиентите на пазара на хранителни стоки в България, съобщават от компанията. До шест месеца се предвижда да бъдат открити общо 40 магазина на веригата в страната.
От началото на ноември 2010 г. Lidl официално пое целия бизнес на веригата магазини Plus ("Плюс") в България и в Румъния от групата Tengelmann ("Тенгелман"). Преди сделката у нас работеха 21 магазина "Плюс" с 820 служители, като старият собственик планираше да увеличи обектите на 25 до края на годината. Търговските обекти са в София, Силистра, Търговище, Перник, Пазарджик, Бургас и в редица по-малки градове. В Румъния магазините са 96. След интеграцията на двете организации в следващата година, Lidl ще се нареди на трето място в България сред веригите за хранителни стоки по брой на работещите магазини.
Регионалният министър Росен Плевнелиев обясни, че инвестицията на Lidl у нас до момента е над 130 млн.евро. Очаква се общият размер на вложените средства да достигне 300 млн. евро.
Социалният министър Тотю Младенов каза, че в търговските обекти са назначени над 900 души. В първите месеци на следващата година ще бъдат назначени още около 300 служители, повечето от които са безработни, регистрирани в бюрата по труда. 220 са осигурените работни места в София в четирите търговски обекти.
Като цяло във всичките си обекти у нас Lidl са открили над 1000 работни места у нас. В началото на октомври компанията отвори логистичен
център в с. Равно поле, община Елин Пелин, със 116 рампи за прием на стоки и с обща площ около 38 хил. кв.м. Той е една от основните предпоставки дискаунтърът да започне търговска дейност в България. Фирмата е инвестирала няколко милиона лева и в сектора на строителството и недвижимите имоти.