След като миналата седмица министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков и шефът на "Лукойл" си размениха остри реплики по време на пресконференция в МС, впоследствие двете страни продължиха да се нападат и по медиите:
Има легитимни въпроси, които държавата може да поставя на компаниите от гледна точка на конкуренцията и пазарна среда. Така министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков коментира в Брюксел писмо на "Лукойл", разпространено в медиите. Той добави, че би искал първо да чуе техните отговори на въпросите, които е поставил, и след това с удоволствие е готов да коментира темите, които компанията визира в писмото си.
Министърът отбеляза, че звучи странно една компания да отправя по подобен начин упреци към министър: През цялото време говоря за правилата на конкуренцията и свободната пазарна среда, които държавата трябва да осигури. Ако има конкретни сигнали, които трябва да бъдат проверени, това е работа на КЗК и затова правителството се е обърнало към комисията по този въпрос.
Трайков коментира и термина национализация, използван в текста, разпространен от агенцията на Лукойл: Национализация е произволен звук, който със сигурност не е възникнал в моя речник. Аз говоря винаги за икономическа ефективност, конкуренция и свободна пазарна среда. Ние сме дясно правителство и идеи като национализация по никакъв начин не могат да кореспондират с нашата икономическа политика.
По думите на министъра на икономиката, енергетиката и туризма правителството има една позиция, която е да защитава интересите на гражданите и смята, че има единодушие по този въпрос. Това става ясно от информацията на пресцентъра на МИЕТ.
Припомняме ви, че преди няколко дни "Лукойл" разпространи писмо, в което задава няколко въпроса на министър Трайков. Сред тях бяха: Може ли министърът да смята?, Интересува ли се министърът на икономиката от икономика?, Свободни правила или просто контрабанда?, Лични пристрастия или държавна политика? и Пазарна сделка или национализация?
По повод абсолютно произволните публични "изчисления" на господин Министъра (Трайков - бел.ред.) за дела на нефта в цената на горивата, сме длъжни да го осведомим, че ако от днешната крайна потребителска цена на дизеловото гориво извадим данъците и акцизите, делът на нефта като суровина представлява не 30, както твърди той, а 67% от цената му преди облагане. Само от тези цифри е видно, че достоверността на изчисленията на господин Трайков се различава от действителността с малко повече от 200 на сто. И ученик от началните класове може да пресметне, че ако стойността на 2/3 от една стока поскъпне с 1/4, цената на стоката ще се покачи далеч над седемте "изчислени" от министъра процента, още преди да бъде обложена със съответния акциз и да състави данъчната основа за още 20 процента облагане с ДДС
, коментират от компанията в позиция, публикувана от Dariknews.bg.
От производителя на гориво обясняват, че най-големият актив на всяка компания е доброто й име и авторитет пред нейните клиенти и допълват:
Затова бихме приели твърденията и квалификациите на господин Трайков за проява на обикновена некомпетентност, ако те не представляваха по своята същност провокация срещу компанията и извличане на лични дивиденти от недоволството на хората заради ниските им доходи.
В позицията се коментира още, че когато един министър внушава чрез медиите, че за тези ниски доходи е виновен не някой друг, а най-големият чуждестранен инвеститор в България, остава само да се надяваме, че той изразява лични пристрастия, а не мнението на българското правителство.
"Лукойл" напомнят,че
- 101 милиона долара са платени от "Лукойл" за 58% от акциите на "Нефтохим"
- 360 милиона долара - за изплащане на старите задължения на предприятието към фиска от преди приватизацията
- 37 милиона долара - за изплащане на скрити задължения на "Нефтохим" към момента на приватизация
- 1 милиард долара - за въведени в експлоатация обекти в периода 1999-2010 г.
и коментират, че всеки търговец е свободен да закупи каквото желае количество и вид гориво, от която желае точка, да го внесе и да го продаде на каквато цена желае. Единственото, което се иска от него, е да си плати дължимите акцизи и данъци и да даде възможност на съответните власти да проверят колко внася, какво и колко продава