Възможността младежи да карат автомобил още на 16-годишна възраст в присъствието на родител ще ги направи по-опитни шофьори. Това заяви на пресконференция Емил Харалампиев - заместник-председател на Националния автоинстуктурски съюз.
Ако нормативната уредба за подготовката на млади водачи на МПС не бъде променена сега, Европа ще ни принуди да го направим най-късно до пет години. Харалампиев посочи, че е по-добре младежите да карат шофьорски курс още на 16, защото на 18 години те имат абитуриентски балове и кандидатстудентски изпити и става "натрупване", ако в тази възраст карат и шофьорски курс.
Съзнанието на 16-годишните много повече се поддава на моделиране, а когато родителят е две години до собственото си дете, когато то шофира, след като е изкарало пълния курс на обучение, то това би имало по-голям ефект от един обикновен шофьорски курс, обясни експертът.
Това е опитът на водещите европейски страни - Великобритания, Швеция, Дания, а в Полша такава практика на обучение има вече от десет години. Данните от тези страни показват, че с 40% по-малко са произшествията на млади водачи, които са преминали през такъв вид обучение, информира БТА.
Емил Харалампиев заяви, че получаването на книжка от младите водачи може да се обвърже с изминаването на определени километри (например 3000) в присъствието на родител, или с определени часове зад волана (от 50 до 120 часа) като за това да свидетелстват самите родители. Младежите пък да могат да управляват автомобил в присъствието на родител само ако родителят е изряден шофьор, смятат автоинструкторите.
Според Харалампиев шофьорските курсове не са просто бизнес, а са вид обучение, но недобросъвестни фирми са свалили драстично цените и не предлагат качествена услуга.