Новите мотриси
От години подвижният жп състав е за смяна. След като бяха закупени 50 мотриси “Дезиро” на Simens, а преди около година най-сетне пристигнаха и новите спални вагони от Турция, сега БДЖ е на път да закупи нови електрически мотриси. Според последните доклади компанията ще инвестира в общо 20 на брой, които ще сменят старите руски от 70-те и 80-те години.
Една от основните пречки досега подвижният състав да не е бил сменян повече от 3-4 десетилетия е, че тъкмо когато нуждата от това започва да се усеща, БДЖ пък започва да затъва в дългове. Получава се така, че голяма част от реализираните средства се насочват към погасяването на заеми. Сега за новата придобивка са заделени 30 милиона лева от държавния бюджет. В момента текат преговори с различни фирми, които вече са направили представяне на своята техника. По думите на изпълнителния директор на холдинга, водеща при избора на изпълнител ще е цената. Не без значение ще са допълнителните условия, включително да е помислено за поддръжката на тези мотриси.
От Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт поддържат мнението, че на фона на сегашната ситуация е по-удачно да се инвестират средства в рециклиране на подвижния състав, както и в разширяване и обновяване на ремонтните бази. По-добре е да се закупуват единствено резервни части, смятат от там. За да защитят тезата си, те дават пример със страни като Германия, Чехия и Полша, където “железниците ползват същите локомотиви като нашите”. Практиката там е да купуват и такъв жп състав, който е годен. След като го рециклират и ремонтират, спокойно го пускат в експлоатация.
Приватизацията (не)възможна
Всеизвестно е мнението на транспортния министър Данаил Папазов, че е добре държавните предприятия да бъдат приватизирани. Преди да настъпи този момент обаче, уточнява той, те задължително трябва да са стабилизирали финансовото си състояние. Що се отнася до железниците на този етап е много рано да се мисли за подобно нещо, въпреки че бе задействана такава процедура по отношение на БДЖ “Товарни превози”.
За евентуален инвеститор тогава упорито се спрягаше Руската държавна железница, откъдето обаче отрекоха изобщо да са имали подобни желания. По думите на ръководителя на РЖД Владимир Якунин информацията е била спекулативна и нищо повече от PR ход, целящ да се повиши интересът и стойността на предлагания актив. Истината обаче е, че към този момент инвеститорите нямат полза да навлизат на българския пазар, тъй като обемът на товарите у нас е прекалено малък и печалбата не може да покрие дори съдържанието на товарите.
Стопиране на приватизацията на дружеството бе и сред приоритетите на министър Данаил Папазов, който той обяви непосредствено след стъпването си в длъжност. Мотивът му бе, че има неизяснени финансови взаимоотношения между дружествата в холдинга, които трябва да се изчистят. Едва ли ще се намери частен оператор, който "да се съгласи да плати една сума и да поеме всички задължения на "Товарни превози", коментира тогава той.
При успешно оздравяване на дружеството вече може да се мисли за различни варианти. Добър такъв е концесионирането на онези жп линии, които осъществяват връзката между пристанищата, коментира преди време министърът пред Econ.bg. Подходящ пример е трасето Русе – Варна, чиято модернизация е приоритет в новата ОП “Транспорт” 2014-2020.
След дългогодишната агония въпросът – дали държавните железници ще се стабилизират, все още стои актуален. Засега оздравителният план сякаш сработва, но ако и той се провали, не е изключено да се стигне до ликвидация на дружеството, припомнят специалисти.