В официалната си позиция относно разчетите на готвения Бюджет 2014 и Българската стопанска камара (БСК) определи заложения икономически растеж от 1,8% като „оптимистичен“, каквото беше определението и на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ). Анализаторите от БСК прогнозират дори по-малък ръст на БВП през следващата година от АИКБ, като смятат, че предвид външните и вътрешните икономически фактори той ще варира в диапазона 0,8-1,2 пункта.
Стопанската камара подкрепя някои от правителствените мерки, предвидени в проектобюджета и изразява категорично несъгласие с други. По-малки са резервите към прогнозните макроикономически параметри, включително темповете на икономически растеж.
Макроикономически прогнози
Ръстът на брутния вътрешен продукт с 1,8 пункта за 2014 г. работодателската организация възприема като оптимистичен, тъй като е поставен в контекста на очакван растеж за настоящата 2013 г. от едва 0,6% и „непреодолени трайни негативни тенденции“.
Взети са под внимание фактори като отчетения годишен спад в индустриалното производство и в строителството през второто тримесечие на годината, рисковата среда, създадена от политическия климат и състоянието на институциите и, във външноикономически план, липсата на устойчиви признаци за излизане от кризата в основните търговски партньори на България в Европейския съюз – Германия, Италия, Гърция.
Освен това, добавят анализаторите, реалният ръст на БВП за полугодието е от едва 0,3%.
Респективно, очакваната инфлация от 1,8%, изведена при допускането за по-висок растеж, също може да не съвпадне с прогнозите. Изхождайки от продължителната дефлация, последвана от годишен ръст на инфлацията с 1,6% за септември, то при намаляване на прогнозния растеж може да се очаква и значително по-ниски темпове на инфлация за следващата година. Съответно – по-ниски данъчни и неданъчни приходи.
Колкото до заложения дефицит от 1,8%, с който АИКБ се съгласиха, от БСК смятат, че планираното му задържане до този темп, в рамките на допустимите 2%, „не е съпроводено с радикални мерки за преструктуриране на функциите и разходите в административната сфера“.
Съгласия и несъгласия
Въпреки всичко Стопанската камара подкрепя запазването на финансовата стабилност и осигуряването на предвидима бизнес среда, заложени като мерки в Бюджет 2014; в това число – задържането на бюджетния дефицит до 1,8 пункта. Както и Асоциацията на индустриалния капитал, оттам подкрепят и запазването на преразпределителната функция на бюджета под 40 на сто от БВП или 39,7%.
Работодателската организация е съгласна с мерките за засилване на програмното бюджетиране с цел по-високата прозрачност на разходите, с ограничаването на „административния произвол върху бизнеса“ и с повишаването на събираемостта на ДДС, акцизите и осигурителните вноски.
БСК подкрепя още поставянето на приоритет върху осигуряването на стабилност в икономиката и данъчната политика, както и върху развитието на образованието и здравеопазването; насърчаването на социалното включване и намаляване на бедността. Оттам са „за“ и за въвеждането на електронно правителство.
Друга обща позиция на двете работодателски структури обаче е противопоставянето на увеличението на минималната работна заплата. Стопанската камара е против предвидените повишения на прага през следващите три години – разчетите на кабинета предвиждат той да стане 340 лв. през 2014 г. и да достигне 420 лв. през 2016 г. Съответно, позицията изразява и несъгласие относно вдигането на минималните осигурителни доходи по сектори и професии, без преди това да се направи оценка на въздействието на тази мярка.
Анализаторите виждат риск в повишаването на общия държавен дълг до 22,1% от БВП през следващата година, тъй като според тях това означава да се финансират социалните разходи и вътрешното потребление за сметка на износа и инвестициите.
"Опасение буди и предвиденото значително номинално нарастване на средния осигурителен доход, респективно – на работните заплати, които значително изпреварват ръста на БВП, производителността и очаквания ръст на цените", се посочва в становището. Това, според БСК, ще намали конкурентоспособността на националното производство.
В заключение в позицията се заключва, че все още е ниска скоростта на някои реформи, а именно тези, насочени към оптимизирането на образователната, здравната и пенсионната система, както и на системата на социалното подпомагане.
Припомняме, че според Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) прогнозата на кабинета за икономически растеж през 2014 г. от 1,8% е „оптимистична“. От Българската търговско-промишлена палата (БТПП) пък смятат, че планираното обвързване на средства с конкретни политики и разпределянето им за програми на конкурентен принцип е положителен аспект в бюджета за следващата година.