Бурните критики и алтернативите за "Лъвов мост"

16.09.2013 | 17:10
по статията работи: Сара Божинова
"Група Град" е против първоначалния проект, спечелил обществената поръчка. ПП "Зелените" сметна оригиналното предложение и алтернативите за архаични
Бурните критики и алтернативите за "Лъвов мост"

Планираното преустройство на едно от най-натоварените столични кръстовища, това на Лъвов мост, предизвика бурни дебати през последните дни. Редица граждански и професионални организации реагираха остро срещу проекта, който има за цел да облекчи движението и да оптимизира трафика в района.

Проектът е разработен от архитекта инж. Йордан Прашанов, ръководител на проектантския колектив в „Пътпроект 2000“. През 2010 г. той е носител на наградата „Инженер на годината“, връчвана ежегодно от Сдружението на пътните инженерни консултанти (СПИК), за реализирането на проект Софийски околовръстен път - "Южна дъга" .

Проектът за Лъвов мост предвижда разпределянето на движението на три нива. Първото е на височината на сегашното кръстовище и предвижда преустройство в кръгово около съществуващия мост, като се предполага и изграждането на два нови моста над реката. Второто ниво съдържа двата транспортни тунела на бул. „Сливница“, които осигуряват движението към Сточна гара и ул. „Опълченска“. Третото ниво е нивото за метрото и пешеходното движение, организирано в пешеходен тунел.

Стойността на проекта е над 22 млн. лева. Обществената поръчка бе обявена от Столична община през лятото на 2011 г. и бе спечелена от обединението „Лъвов мост“, което включва "Главболгарстрой", "ГБС - Инфраструктурно строителство", "Стройинжект", "Старт инженеринг" и "Пътпроект 2000".

С обявяването на началото по ремонтните дейности, се оформи и сериозна критика от страна специалисти и граждани. „Група Град“, сдружение на млади архитекти, които се обявяват в защита на обществения интерес и публичните инвестиции, представиха свой алтернативен проект. Той бе подкрепен от редица други организатори като Сдружение Трансформатори, WHAT асоциация и Сдружение „Велоеволюция“.

Основните критики срещу първоначалния план са свързани с три основни точки, представени в алтернативния проект на „Група Град“. Първият е транспортният аспект и е свързан с оценка на транзитното движение около Лъвов мост. Според „Група Град“ движението е силно натоварено предимно по бул. „Сливница“ и със сигурност трябва да се работи по неговото облекчаване. Кръгово обаче не е необходимо, защото в направлението Централна гара – пл. Света Неделя се наблюдава намаляване на трафика през последните години. Освен това се предвижда самият пл. Света Неделя да бъде затворен за автомобили, което предполага и политика на подтискане на трафика.

144218

Снимка: Facebook.com/Grupa Grad

Така трябва бъде насърчено пешеходното движение, което е и вторият аспект от алтернативния проект. Отрязването на пряка пешеходна зона от гарата към центъра би било вредно за урбанистичното развитие на града и обособяването като Вторичен градски център. Освен това щяло да повлияе и икономически на района, заради обезценяването на партерните етажи на сградите между Лъвов мост и Централна гара.

144219


Снимка: Facebook.com/Grupa Grad

Не на последно място, „Група Град“ обръща внимание на културния аспект. Въпреки, че официалният проект е бил съгласуван с Националния институт за недвижимото културно наследство, младите специалисти откриват проблем. Според първоначалния проект един от най-старите символи на София, Лъвов мост се предвижда да бъде отделен от преминаващите хора с кръговото, които ще могат да го наблюдават само от далеч, смятат от "Група Град".

Публикуваният в социалните мрежи алтернативен проект събра одобрението на много потребители. От Сдружение „Трансформатори“ обаче заявиха за Econ.bg, че все пак „и в решението на „Група Град“ има неща за коментиране“. Същевременно те категорично застават зад позицията против изграждането на кръгово със светофар и се надяват разрастващият се обществен натиск да доведе до реални резултати.

Междувременно ПП „Зелените“ излезе днес (16 септември) с позиция, която определи, както проекта на Столична община,  така и неговите досега предложени алтернативи, като „архаични“ и неадекватни спрямо „съвременните концепции за зелено градско развитие". Те предлагат изграждане на естествен зелен коридор по реката, със съпровождащи го пешеходни алеи, скоростна велосипедна алея около градския център, която да свърже изграждащите се и съществуващи вело-лъчи, обособена електро/бус лента, свеждане на остатъчния автомобилен трафик до двулентов път, със стриктна регулация на скоростта и замърсяването, и перфектна синхронизация за оптимална проводимост на трафика."

Все по-мащабната кампания на ангажираните организации засега води до „уговорката“, че строежът започва, но с възможности за промени. Според главния архитект на София Петър Диков, кръстовището е нужно, защото няма как иначе натовареният трафик да бъде облекчен.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
4.50/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 15.11   1315 г. – В борбата си за независимост войските на новосъздадената Швейцарска конфедерация побеждават австрийската армия в битката при Моргартен. 1533 г. – В...