Българите, сключили сделка за ваканционен имот през пролетта на 2017 г., са утроили дела си спрямо същия период на 2016 г. Данните са част от пазарното проучване на Green Life Development & Resorts. Според екипа на компанията българите търсят комбинацията от възможност за почивка на Черноморието в собствен апартамент и същевременно сигурна възвръщаемост от имота.
„Тенденцията за увеличаване на дела на българските купувачи започна преди 2-3 години. Но през последните 12 месеца ръстът им е най-забележим – днес българите в комплекса ни в Поморие формират 30% от всички, сдобили се с имот този сезон. Това е двоен ръст спрямо лятото на 2016 г., когато те са около 15% в различните градове и курорти край морето. В Созопол българските граждани, купили апартамент през тази година, са близо 40% от всички нови собственици”, коментира Екатерина Желяпова, търговски директор в Green Life Development & Resorts.
По думите й, макар рускоговорящите клиенти все още да формират най-сериозния дял, през 2018 г. се очаква процентът на българските купувачи, закупили имот през новия сезон, да се увеличи до 50%.
Рускоговорящите клиенти по традиция са най-активните на родния морски пазар на имоти. Досега българските граждани обичайно заемаха втората позиция, която обаче бе с голяма разлика спрямо първото място. Днес се наблюдава ново явление - цялостна тенденция към промяна в нагласите и поведението у българските клиенти.
Според търговския директор на компанията-инвеститор, българите вече припознават притежанието на ваканционен имот не просто като символ на просперитет, а като удобство и ликвидна инвестиция, дори при по-ниски бюджети. Голяма част от родните купувачи разбират, че това може да се окаже едно от най-разумните вложения на спестените средства.
Възвръщаемостта от покупката на ваканционен имот на стойност €45 000 е около 4.5% годишно, ако собствениците решат да използват услугата за гарантиран наем, при която фирмата-посредник поема целия ангажимент по отдаването. Ако притежателят на имота реши да го отдава самостоятелно, е възможно да осигури доход от €50 евро на нощувка, което се равнява на €4 000 за целия сезон или 8.5% годишна доходност.
„Изчисленията ни сочат, че възвращаемостта от ваканционен имот действително е конкурентна на тази от традиционния градски апартамент. Българите обикновено целят да използват ключовото предимство на съчетанието възвръщаемост от инвестиция и възможност за почивка”, каза Желяпова.
От компанията посочват важна специфика, която формира сериозна разлика между покупката на стандартен градски и ваканционен имот – не всеки потенциален купувач има свободни €60 000. Тази сума е относителният минимум, необходим за покупка на жилище в София, което би имало добра възвръщаемост. За сравнение ваканционен имот може да се купи и на значително по-ниска цена – тук опциите са много повече, тъй като ценовите рамки са по-широки. „Ако разполагате със свободни €40 000, например, можете спокойно да се сдобиете с апартамент на много добро ниво в Созопол”, казва още Желяпова.
Цените на студията в Green Life Beach Resort в Созопол започват от €28 500, апартаментите с една спалня се предлагат на цени между €40 000 и €55 000. Къщите, които са позиционирани в луксозния сегмент, достигат €180 000-€200 000. Независимо от вида на имота, комплексът Green Life Beach Resort предлага пълната гама от услуги по поддръжка и отдаване под наем. Цените в Поморие варират между €20 000 за студио и €70 000 за апартамент с две спални. Апартаментите с една спалня са на стойност от около €30 000-€40 000.
Българите прекарват между 7 и 14 дни в Созопол, посочват още от Green Life Development & Resorts. Експертите на компанията очертават две основни групи почиващи – собственици, които идват основно за уикендите, обичайно семейства с по-големи деца и най-често от София. Друга група пък използва апартамента си за по-дълго време, като често той се обитава от децата, заедно с други членове от семейството.
„На практика и двете групи търсят опция за почивка далече от големия град на част или на цялото семейство, без необходимост от предварително планиране и резервации, в позната обстановка. Достъпът до южното Черноморие е лесен и много хора използват дори кратки свободни от работа периоди, за да прекарат време извън града. За онези, които нямат селска къща или просто предпочитат морето, собствен имот на нашето крайбрежие е практичен вариант”, коментират от компанията.
„Созопол е изключително подходящ за деца, тъй като предлага различни възможности за забавление на малките. Тук децата успяват да създадат собствени общности, да общуват, спортуват и играят навън, което често е много по-трудно в столицата”, коментира Екатерина Желяпова.
Kомплексът предлага също и разнообразни възможности за малките членове на семейството като уроци по плуване и тенис, курсове по английски език с англоговорящи преподаватели, стрелба, йога, водна гимнастика, волейбол, футбол и танци.
Според проучването на компанията, някои от по-заможните купувачи се интересуват и от покупка на къща, като отново използват услугите на цялостната поддръжка. Тази опция им позволява по-голямо спокойствие и не ги ангажира с целогодишна поддръжка, както при къщите от селски тип.