България е втора на Балканите и пета в Европа по „експорт“ на студенти. Що се отнася до младите хора, желаещи да учат в чужбина, на Стария континент преди нас са единствено Исландия, Босна и Херцеговина, Словения и Ирландия. Това показват данните на проучването Global Education Digest на Организацията на обединените нации за образование, наука и култура (ЮНЕСКО). Около 10% от българските студенти се насочват към чужбина за висше образование.
Информацията беше представена по време на пресконференцията "Кариерна мобилност на българите", организирана от консултантската компания в областта на образованието „Адвент груп“. Участващите във форума се обединиха около идеята, че развитието на образованието в България е от изключителна важност. Те изтъкнаха необходимостта да се привличат филиали на чужди университети у нас, както и млади специалисти от чужбина, които да се обучават и работят в страната ни.
Над 50% от българите желаят да избягат от икономическите реалности в България, като са мотивирани от по-доброто заплащане в чужбина и по-добрия жизнен стандарт там. Такъв е изводът от данните на проучването на кариерните сайтове The Network, Intelligence Group и Jobs.bg. Международното изследване обхваща потребителите на интернет страници за търсене на работа сред 66 държави.
От данните става ясно, че има разминаване между мотивите на българите, живеещи в България, и тези, които се намират в чужбина. Докато първите обръщат внимание на възможността за по-добър стандарт на живот (79%) и бягството от лошата икономическа ситуация у нас (58%), за вторите е важно професионално развитие (51%) и възможността на обогатят опита си (54%).
Събраните данни от събитията за представяне на магистърски програми Access MBA и Access Masters показват сходна тенденция. При избор за обучение в магистърска програма една от основите мотивации е желанието да се живее в друга страна (16%). Същевременно обогатяването на профила (31%) и международната кариера (38%) доминират сред факторите.
Великобритания (близо 45%) е най-предпочитаната дестинация за обучение в магистърски степени, следвана от САЩ (около 26%). Един от изводите на проучването е, че се предпочитат добре развити страни, където се ползва английски език. В тройката на най-желаните дестинации за обучение попада и Германия (около 18%). Тези данни могат да се съпоставят с изследването на кариерните сайтове. Според него, що се отнася до кариера в чужбина, българите предпочитат най-много Великобритания (51%), Германия (47%) и САЩ (41%). Отново се наблюдава тенденцията, че езикът и икономическото развитие на страната са сред основните фактори, като у нас още в училище се учи както английски, така и немски език. Също така стана ясно, че се предпочитат държави с добра социално-икономическа система като Канада, Холандия, Швеция и Германия.
Друг акцент, който беше изнесен по време на пресконференцията, е фактът, че България изнася в чужбина мениджъри, банкери, търговци и специалисти от сектора на информационните технологии (ИТ).
"Има много възможности в България“, каза по време на форума Лесли Самози, директор на Executive MBA програмата в базирания в София City College/University of Sheffield. Той обърна внимание на факта, че страната ни е част от Европейския съюз, на развиващия се пазар у нас и добрите кадри. Според него при разполагане на филиали на реномирани университети в страни като България, студентите могат да получат качествено образование и международен опит в локална обстановка.
По думите на председателя на Френско-българската търговска камара Стефан Дюлайе благодарение на филиалите на чуждестранни университети в България се създава разнообразие. Така хората могат да получат добро образование в собствената си страна, добави той.
Главният изпълнителен директор на „Нова Броудкастинг груп“ Дидие Щосел защити идеята, че международното образование е от голяма важност. По думите му сега в България има възможности, които ги е нямало преди 6-7 години. Щосел също така коментира и факта, че има разминаване между желанията на бизнеса и университети, както и неразбирането на стажантските програми от страна на образователните институции.
Бойко Благоев – мениджър-проекти на сдружение „Тук-там“, също коментира разминаването между очакванията на студентите, обучението в университетите и нуждите на бизнеса. "Компаниите все повече се насочват към българите, завършили в чужбина“, каза още Благоев. По думите му предимството на тези хора е това, че те знаят повече и на по-високо ниво чужди езици, а образованието им е по-практически насочено. Същевременно те често не познават реалната ситуация на пазара в страната, имат по-високо самочувствие и от там - по-високи изисквания.
От събраните данни от анкети на участниците във форума „Кариера в България: защо не?“, чиито организатор е „Тук-там“, става ясно, че българите с международен опит и образование предпочитат да се развиват най-вече в секторите „Маркетинг“ „Консултански услуги“ и „Мениджмънт и управление“.
От своя страна данните, събрани от кариерните центрове, показват, че българите предпочитат да работят в областите мениджмънт, туризъм, банков сектор и търговия.
"Трябва да има образовани и квалифицирани българи“, каза Ивелина Георгиева от Асоциацията на младите лидери и предприемачи в България. Тя говори за програмата „Привличане на мозъци“, която работи за връщането на българите-специалисти обратно в страната. Георгиева заяви, че е важно хората не само да се върнат, но и да бъдат приобщени в социалната среда у нас.