Последният годишен доклад на Института за пазарна икономика (ИПИ) от кампанията “Регионални профили”, представен наскоро, констатира, че по отношение на инфраструктурата Варна и Варненска област са дръпнали много напред през последните 2 години.
Те получават една от най-високите възможни оценки – много добър, което от своя страна повишава цялостната оценка за икономическото развитие в областта.
“На фона на общата картина в страната Варна се представя много добре по отношение на областната инфраструктура. Гъстотата на пътната и жп мрежа в областта е значително по-висока от средната за страната.
Нещо повече, област Варна е четвъртата след София, Пловдив и Русе с най-висока концентрация на жп инфраструктура - 5,2 км/100 кв. км територия.
През 2019 г. делът на автомагистралите и първокласните пътища в областта също е сравнително висок - 27,4% при 18,6% в България, а качеството на пътната настилка е добро (43,5% при 41,4% в страната).
Относителният дял на домакинствата с достъп до интернет е 73,5%”, пише в доклада на ИПИ.
Варна е и сред областите с най-добро демографско развитие у нас и естественият прираст се повишава леко до минус 3,6 промила, т.е. двойно по-висок е от средния за страната, който е минус 6,7 промила.
Въпреки отрицателната стойност на естествения прираст градът е сред малкото области, които продължават да привличат хора и коефициентът на механичен прираст остава положителен макар и намаляващ през последните 3 години.
Това води до по-благоприятни показатели за възрастова зависимост, въпреки че и в областта застаряването на населението е факт. Коефициентът на възрастова зависимост като отношение на населението на над 65 години към това на 0–14 години достига 126% (при 150% в страната), а зависимостта между хората на над 65 години и 15–64-годишните – 29% (при 34% в страната).
След столицата Варна е областта с най-висок дял на градското население – 84% при 74% средно за страната, което предопределя и сравнително високата гъстота на населението в самия град.
По принцип в силно развитите градове местните данъци са по-високи и Варна не прави изключение. В областния център размерът на местните данъци е след този в столицата, а и в нито една община на Варненска област тези налози не бяха намалени през пандемичната 2020 г.
Разликата между ставките в област Варна и страната достига близо 30% при данъка за търговия на дребно. Средният размер на годишния данък върху таксиметровия превоз в общините в област Варна пък е с 20% по-висок от средния за страната.
При останалите местни данъци нивата в областта са с около 10% по-високи от усреднените в страната.
Трябва да се отбележи обаче, че и средното заплащане във Варна е доста добро, областта е на трето място в страната по най-висока средна заплата след София и Пловдив.
Средната брутна месечна работна заплата в област Варна за януари 2021 г. е 1294 лв., за февруари - 1295 лв. и за март - 1349 лева.
През първото тримесечие на 2021 г. средната месечна работна заплата във Варненска област нараства спрямо четвъртото тримесечие на 2020 г. с 0,8%. Това се дължи най-вече на информационните технологии, тъй като в тази сфера на дейност във Варна, освен че заплатите са най-високи, отбелязват и най-голям ръст – 24%, в сравнение с последното тримесечие на миналата година.
На годишна база средното нарастване на месечните заплати във Варна е 9,9%, т.е. се доближава до ръста, който бележеха заплатите в България през последните години преди пандемията.
Колкото и IT секторът да дърпа нагоре средното заплащане, най-много хора във Варна са заети в туризма, а той традиционно е най-нископлатен.
През първото тримесечие на 2021 г. средната работна заплата в туристическия сектор на Варна
е била 755 лв.
По отношение на разходите за развлечения и спорт Варна не е чак толкова евтин град.
Средната цена на месечна карта за фитнес клуб например е 43 лв., докато най-скъпите такива карти в България са 65 лв. Един час игра на тенискорт през уикенда е средно 21,07 лв., докато най-високата в страната такса за това е 29 лв.
Разходите за транспорт във Варна не са особено големи. Билетът за градски транспорт е 1 лв. за пътуване в една посока, а средната тарифа на такситата е 1 лев на километър.
Средната цена на кафе еспресо е 2,59 лв., една бира в заведение е между 2,69 и 4 лв.
Христо Николов, "24 часа"