За не много дълъг период от време Tesla Automotive, иновативната компания на милиардера Елон Мъск, си спечели голям дълг и лоши отзиви в пресата. Сега корпорацията е „на нокти” с бранша на търговците на коли в родния си щат – Калифорния. Това коментира сайтът за бизнес и предприемачество Inc.com.
Наскоро местната браншова асоциация (California New Car Dealers Associacion - CNCDA) подаде оплакване от 9 страници в щатската Агенция за моторни превозни средства (Department of Motor Vehicles) с оплакване, че Tesla провежда некоректна реклама.
Електромобилите на компанията на съвременния „Железен човек” са добрата идея в света на „зелената” енергия, смятат анализатори. Те съчетават в себе си грижа за околната среда и много добър външен вид. Плюс това събират добрите оценки на индустрията и показват почти перфектни резултати на своите тест драйвове.
Въпреки това обаче все още са много скъпи, затруднявайки сериозно средният автомобилен купувач. А в момента Tesla води регионална битка с автомобилните продавачи в щата, разразила се след представянето на новия седан на компанията.
В официалното оплакване на браншовата асоциация се посочва, че компанията на Мъск "невярно" твърди на своя уебсайт, че клиентите могат да се сдобият с нов Tesla S, чиято търговска стойност е 70 000 долара за брой, за по-малко от 114 щатски долара на месец. Толкова би излязла еко колата, ако от общата й цена се приспаднат спестените от гориво средства и се вземат под внимание държавните стимули и възможностите за финансиране на потребителя.
Според CNCDA обаче тази лизингова сума не е коректно оценена, тъй като не включва информация за модела на разсроченото плащане и някои допълнителни такси по него, както и други важни данни. Не е ясно например за какъв период на изплащане става дума.
„Става дума за това, че Tesla прави такива изявления, които, ако някой от нашите търговци си позволи, всички ще вдигнат ръце и ще поискат разследване'', коментира проблема президентът на браншовото сдружение Браян Маас. “Смятаме, че би било уместно Tesla, която също се явява дилър, да се съобразява със същите рекламни закони, както и нашите членове”. Към момента в асоциацията членуват около 1 100 търговци на коли и камиони от Калифорния.
Какво обаче всъщност ги притеснява? Според пазарния анализатор Майк Омотосо търговците се чувстват застрашени от бизнес модела, който производителят се опитва да наложи – предлагане на стоката директно на купувача.
„Те се страхуват, че останалите производители на електрически автомобили ще си кажат: „Щом Tesla може, значи можем и ние” и ще започнат да продават продукта си директно на клиента”, обяснява Омотосо.
Директната продажба е възможност, която всеки американски щат сам решава дали да позволи на участниците в пазара. В щата Калифорния тази възможност е законово позволена. С което Tesla, макар и производител, се явява директен конкурент на търговците в бранша. Самите те настояват за еднакви регулаторни механизми и еднакви изисквания, що се отнася до рекламата.
Моделът, който Елън Мъск е наложил чрез компанията си, напомня на този на Apple, отбелязват експерти. Технологичният производител работи с независима мрежа от 31 специализирани дилъри в САЩ.
Търговският модел на Tesla й носи успех. Продажбите на компанията все още са малки, но растат с големи темпове – от 10 650 коли през юни 2013 г. до прогноза за 20 000 към края на годината. Според експерти причината за това е именно директната продажба. Междувременно акциите на излязлата на борсата през 2010 г. компания се търгуват за около 183 долара спрямо 23 долара преди три години.