На 9 юли 2010 г. Европейската асоциация за образование и изследване на връзките с обществеността (EUPRERA) и Европейската асоциация на комуникационните директори (EACD) публикуваха резултатите от годишното си изследване Европейски комуникационен мониторинг. Международното изследване се прави за четвърта поредна година и е в партньорство със списанието „Communication Director", спонсорирано от Инфопак/Infopaq - компания за медиа мониторинг и Грейлинг/Grayling, вторият по големина в света независим консултант по връзки с обществеността. В мониторинга са участвали 1 955 професионалисти от 46 страни и това го прави вероятно най-обширното изследване, провеждано когато и да било в света в сферата на връзките с обществеността и комуникационното управление.
Изследването е проведено от група професори от университети в 11 страни, водени от проф.д-р Ансгар Церфас, Германия.
Някои от основните резултати:
Влиянието на кризата: 72 процента от участниците в изследването споделят, че комуникациите са станали по-важна част за тяхната организация по време на икономическата криза. Проучването показва ясната връзка между комуникационните дейности и улесняването на бизнес процесите - вместо основно да се изгражда имидж и репутация, трябва да се търси позитивна връзка с разработването на бюджета.
Удовлетворение от работата: професионалистите в сферата на комуникациите в Европа са като цяло удовлетворени от работата си (69 процента) въпреки, че има голяма разлика между различните райони. Източно-европейците са най-доволни (75 процента), а южно-европейците най-малко (57 процента). От една страна работата в сферата на връзките с обществеността е считана за интересна, защото включва множество различни функции и се оценява от ръководството на компанията, от друга - сигурността на работата, заплатата и възможностите за кариерно развитие са ограничени.
Индикатори за високи постижения: Добрите отношения с ключовите заинтересовани страни, способността за мобилизиране на хора и официалното участие в ръководния процес са топ три характеристиките, които определят отличния отдел комуникации, според вижданията на анкетираните.
Развитието на дисциплини и канали: корпоративните комуникации все още се смятат за най-важната сфера на практика, следвана от маркетинг/ бранд комуникации. Онлайн комуникациите, връзките с медиите чрез нета или социалните мрежи се сдобиха стабилно с влияние от 2009 насам и се очаква да се развиват още и в бъдеще.
Социалните мрежи/медии: почти всеки втори професионалист в Европа (45 процента) смята, че онлайн обществата са важен канал за връзките с обществеността днес, докато само 26 процента вярват в Twitter и 17 процента в Wikis. Очакванията за бъдещето са много позитивни за всички видове платформи за социални мрежи, начело с тези за онлайн видео. Въпреки тези прогнози, само малка част от организациите са започнали вече да създават необходимите предпоставки за развитие в тази насока.
Надеждност на предсказанията за бъдещето: За първи път бе възможно да се сравнят резултатите от тази година с очакванията за бъдещето от предишни издания на същото проучване. Очевидно, специалистите в сферата на комуникациите надценяват развитието на дисциплини и комуникационни канали. Например, връзките с медии и журналисти от печатни издания се очакваха да спаднат по важност с 9.5 процента между 2007 и 2010; на практика обаче те са се увеличили с 5.2 процента. Значението на социалните медии се очакваше да се повиши с 41.4 процента, но това стана само с 15.2 процента. Въпреки това, вече ясно се вижда цялостното изместване към по-отговорна и интерактивна форма на комуникация.
Проучването наблюдава тенденциите в управлението на комуникациите и анализира въздействията от глобалната икономическа криза и медийната криза в комуникационните отдели и агенции. То идентифицира главните стратегически теми, сфери на практика и инструменти. Специфични теми като индикатори за високи постижения, ефектите от социалните медии, стилове на управление, удовлетворение от работата или заплатите, се дискутират в детайли. Огромната база данни, която бе събрана тази пролет бе анализирана с помощта на емпирични и статистически методи за изчисление.
Пълните резултати от изследването ще откриете в прикачения файл.
Подробности може да прочетете на https://www.communicationmonitor.eu/