Трудно е да не обърнем внимание на огромните сделки, които се извършват на аукционите за произведения на изкуството - “Луциан Фройд“ на Френсис Бейкън за 142 млн. долара или „Писъкът“ на Едвард Мънч за 120 млн. Много хора вероятно си мислят, че това е перфектна възможност да изкарат малко пари, пише сп. „Форбс“.
И ако сте милиардер, който търгува с признати произведения на признати артисти, може би това е вярно. Според анализаторите на пазара на произведения на изкуството шансовете да реализирате
добри печалби по този начин са добри. Те вероятно ще ви кажат да очаквате годишна възръщаемост от около 10%, като инвестицията е малко по-рискова от тази в акции.
Трябва ли обаче да се впуснете в пазара на произведения на изкуството? Не и ако цялата ви информация идва от индекси, като този на artnet или Mei Moses, смята професорът от Станфрод Артър Кортевег. Причината е, че числата, разпространени от тези индекси, са пълна безсмислица.
„Проблемът с тези индекси е, че те приемат, че картините, които не се търгуват имат същата възръщаемост, като тези, които се търгуват“, казва Кортевег.
След като анализирали 20 538 произведения на изкуството, Кортевег и колегите му от Luxembourg School of Finance и Erasmus University в Ротердам, стигнали до заключението, че добрите творби биват препродавани, а слабите - не. И тъй като индексите черпят информация от препродажбите, те изкривяват числата по такъв начин, че вашите шансове за печалба изглеждат доста по-големи. Колекционерите, купуващи произведения, чиято стойност не се покачва, рядко ги връщат обратно на пазарите. Това означава, че тяхната скромна възръщаемост не се отчита от индексите.
Докладът на изследователите стига до заключението, че една инвестиция в произведения на изкуството няма да доведе до очакваната възръщаемост в сравнение с тази от инвестиция в ценни книжа. В тези сметки дори не влизат всички други рискове при произведенията на изкуството-разходи за трансакции и застраховки, опасност от разрушаване, фалшифициране и кражба.
Ако все пак сте решили да инвестирате в произведения на изкуството, Кортевег и неговите партньори имат няколко полезни съвета за вас. Първо, творбите на модерното изкуство са много по-скъпи от всички други категории и, второ, пазарната активност около всеки индивидуален автор стига върха си около две години след неговата смърт.