Използване на ИКТ и електронната търговия в предприятията от нефинансовия сектор през 2007 година
Изследване на Националния статистичеки институт
Методологични бележки
Изследването за използването на ИКТ и е-търговия в предприятията бешe част от програмата за статистически изследвания на Европейската общност и през 2004, 2006 и 2007 г. НСИ на България участва чрез Многонационална програма ФАР. Методологията и статистическия инструментариум са напълно съобразени с изискванията на Евростат и Регламент № 808/2004.
Изследването се базира на случайна пропорционално стратифицирана извадка, изчислена според процентното съотношение на стратите в генералната съвкупност.
Обемът на извадката е 4 495 предприятия, селектирани по групи на NACE и брой заети, като са подбрани три групи предприятия:
- от 10 до 49 заети (първа група);
- от 50 до 249 заети (втора група);
- 250 + (трета група).
Тъй като предприятията с над 250 заети (условно наречени трета група) се наблюдават изчерпателно, то претегляне на резултатите се прави за предприятията от първа и втора група, където действително има извадка. Това засяга предприятията със заети лица от 10 до 249.
За претегляне на резултатите се изчисляват три вида коефициенти, които условно са наречени К1, К2 и К3.
К1 – представлява съотношение между броя на предприятията в генералната съвкупност и броя на предприятията в успешната извадка за всяка страта;
К2 – съотношението между броя на заетите лица в генералната съвкупност и в извадката за всяка страта;
К3 – съотношението между оборота на предприятията в генералната съвкупност и оборота на предприятията в извадката за всяка от 30-те страти.
Съгласно методологическите изисквания на Евростат статистическата грешка се изчислява за някои показатели за малките, средните и големите предприятия, както и общо за всички предприятия, разпределени по 15-те групи дейности по NACE.
Използване на компютри от предприятията през 2005 и 2007 година
Относителният дял на предприятията, използващи компютри, през 2007 година не се е променил спрямо 2005. Големите предприятия се очертават като лидери в ИТ оборудването и при тях използването на компютри е нараснало 2.2%. Във втората по големина група предприятия към 31.01.2007 г. с компютри са разполагали 96.5%, което е с 3.6 % повече спрямо 2005 г.
Фиг. 1. Относителен дял на предприятията, използвали компютри през 2005 и 2007 година
Навлизането на компютрите в българския бизнес довежда до увеличаване на броя на заетите в предприятията, които използват компютри. Получените данни за 2007 г. показват, че 20.4% от заетите в българските предприятия са използвали компютър по време на работа поне веднъж седмично, което е с 6.1% повече спрямо заетите през 2005 година. За сравнение, само 16.0% от заетите през 2004 г. са изпълнявали своите служебни задължения, ползвайки компютър. Също така през 2007 г. 24.3% от заетите в малките предприятия са използвали компютър на работното си място, което е с 2.6% повече спрямо 2005 г.
Фиг. 2. Относителен дял на заетите лица, използвали компютър през 2005 и 2007година
През 2007 г. предприятията, имащи достъп до глобалната мрежа Интернет, са се увеличили с 14.5% в сравнение с 2005 г.
Фиг. 3. Относителен дял на предприятията, имащи достъп до интернет през 2005 и 2007 година
Предприятията, които използват компютри, разполагат и с широк набор от информационно-технологични мрежи. През 2007 година се наблюдава голям спад в използването на dial-up достъпа до интернет (21.5%); за сметка на това значително е нараснал делът на използващите широколентовата връзка DSL. През 2007 г. една пета от предприятията в България са осигурили интернет достъп чрез мобилен телефон (19.9 %), а през 2005 година този показател не е бил наблюдаван.
Фиг. 4. Използване на ИТ мрежи в предприятията през 2005 и 2007 г.
През 2007 г. НСИ за първи път изследва софтуерните приложения за управление на информация за клиенти (CRM). Данните показват, че 17.7% от предприятията с компютри са използвали възможностите, предлагани от съвременните технологии за оперативно и аналитично събиране на информация, за да отговорят на потребностите на клиентите си.
Фиг. 5. Използване на софтуерно приложение за управление на информация за клиенти (CRM)
Осигуряване на защита на личните и фирмените данни чрез закупуване на електронен подпис в интернет са използвали 37.3% от всички предприятия, имащи интернет достъп. Най-голяма защита срещу подправяне и фалшифициране на информацията са си гарантирали големите предприятия, а една трета от малките (33.0 %) са се възползвали от защитата и удобствата, които предлага електронният подпис.
Фиг. 6. Използване на електронен подпис от предприятията през 2007 година
През 2007 година 60.4% от предприятията, които имат достъп до интернет, са използвали услугите на е-правителство. Големите предприятия с над 250 заети са използвали най-активно онлайн услугите на обществените институции (81.0%). Значително нарастване - 13.3% спрямо 2005 г., има и при средните предприятия.
Фиг. 7. Относителен дял на предприятията с интернет достъп, използвали мрежата с цел взаимодействие с обществени институции, през 2005 и 2007 г.
Изследването е публикувано от НСИ на 17.01.2008 г.