Използването на информационно-комуникационните технологии от домакинствата и лицата между 16 и 74 години
Изследване на Националния статистически институт
Методологични бележки
През 2007 година съгласно изискванията на Евростат е проведено съвместно изследване на Националния статистически институт и Европейската общност за използването на информационно-комуникационните технологии (ИКТ) в домакинствата. Методологията и инструментариумът на наблюдението са напълно хармонизирани с директивите на Eвропейския съюз и Регламента на Европейския парламент № 808/ 2004.
Основната цел на изследването е да се получат надеждни данни, които да отразяват разпространението и използването на информационно-комуникационните технологии в Република България, съпоставими с данните на останалите страни - членки на ЕС.
Обект на наблюдение са съвкупностите от обикновените домакинства в страната и живеещите в тях лица на възраст 16 - 74 години. В обекта на изследване не са включени колективните (институционалните) домакинства, а също и едночленните домакинства, които се състоят от лица под 16 и над 74 години.
Извадката обхваща 4 506 домакинства и 10 163 лица от различни региони на България. За осигуряване на представителни и с достатъчна стохастична точност резултати за съвкупностите на лицата и домакинствата е проектирана представителна на национално и регионално ниво двустепенна гнездова извадка. Извадката е стратифицирана, като за райониращи са използвани административните области в страната (28 на брой) и местоживеенето на лицата (град, село). В резултат на стратифицирането са получени общо 56 страти (28 страти на градското и 28 страти на селското население).
Изследваният период е първото тримесечие на 2007 година.
Анкетните карти за домакинствата и лицата за 2007 г. съдържат следните пет модула:
За домакинствата:
А - Достъп до информационно-комуникационни технологии;
За лицата:
В - Използване на мобилни телефони и компютри - честота и място на използване;
С - Използване на интернет - честота и място на използване, устройства за достъп, дейности;
D - Използване на електронна търговия, видове стоки, купувани по интернет;
Е - Електронни умения, компютърни курсове, дейности, свързани с компютър и интернет и умения за извършването им.
След събирането на данните беше установен висок процент на възвръщаемост на анкетните карти - 92.1 за домакинствата и 91.0 за лицата.
В момента НСИ разполага с данни за използването на ИКТ по видове домакинства, възраст, пол, придобита степен на образование и видове заетост на лицата.
Поради посочването от респондентите на повече от един положителен отговор на някои от въпросите общата сума в графиките надвишава 100%.
Достъп до информационни и комуникационни технологии
През последните години се наблюдава тенденция на все по-голямо навлизане на информационните и комуникационните технологии в българското общество. В сравнение с 2006 година броят на домакинствата, които разполагат с персонален компютър (вкл. преносим или джобен), се е увеличил с 2.0%.
Фиг. 1. Достъп на домакинствата до компютър през 2004, 2006 и 2007 година
Съгласно получените данни, за 2007 година се очертава нарастване на разпространението на интернет услугите в България: към 31.03.2007 година 19.0% от домакинствата са посочили, че имат достъп до глобалната мрежа.
Фиг. 2. Достъп на домакинствата до интернет през 2004, 2006 и 2007 година
От домакинствата, които имат достъп до глобалната мрежа, повече от 80.0% разчитат на широколентовата връзка с интернет, което е с 20.0% повече в сравнение с 2006 година. Най-разпространеното средство за достъп на домакинствата до мрежата и през тази година е персоналният настолен компютър, ползват го 94.0%. Все още е малък броят на домакинствата, които използват преносим компютър за тази цел - 9.0%.
Използване на ИКТ от лицата между 16 и 74 години
Данните от изследването сочат, че броят на лицата на възраст между 16 и 74 години, които са използвали компютър през първото тримесечие на 2007 година, се е увеличил с 4.4% в сравнение с миналата година и делът им достига до 34.5%. Въпреки бързото развитие на българското информационно общество голяма част от населението (60.0%) не е имало възможност или желание да работи с компютър.
Фиг. 3. Използване на компютри от лицата между 16 и 74 г. през 2007 година
74.5% от лицата посочват, че са използвали компютър през последните три месеца в собствения си дом, а 42.0% - на работното място.
Най-бързо растящият показател за измерване на развитието на ИКТ у нас е използването на мобилен телефон, с какъвто разполагат 70.3% от лицата между 16 и 74 години.
Използване на Интернет от лицата между 16 и 74 години
Наблюдението показва, че броят на лицата, които използват активно интернет, се е увеличил два пъти през последните 3 години. През първото тримесечие на 2007 г. почти всеки трети се е възползвал от неограничените възможности, които предлага глобалната мрежа.
Фиг. 4. Използване на интернет от населението през 2004, 2006 и 2007 година
Интернет се използва основно от младите хора в България: 32.0% от лицата, които влизат в мрежата почти всеки ден, са между 16 и 24 години; следвани от лицата на възраст 25 - 34 години (27.0%). С увеличаването на възрастта постепенно намалява и интересът към новите технологии и едва 0.6% от лицата между 65 и 74 години са използвали интернет през последните 3 месеца.
Връзката до Интернет се осъществява предимно вкъщи и на работното място. Основната дейност, за която българските потребители използват интернет, е комуникацията. Електронната поща е най-обичайното приложение за осъществяване на контакт, но все по-популярни стават и системите за предаване на съобщения в реално време (месинджъри) и телефонирането чрез интернет. Изтеглянето на игри, филми и музика заемат следващите места в списъка с най-популярните дейности.
Близо половината от лицата, които са използвали интернет през последните 3 месеца, посочват, че биха искали да правят това по-интензивно. Като основна пречка за по-голямото използване на
възможностите на информационното общество се посочва липсата на време. Въпреки бързото развитие на българското интернет пространство, езикът също е бариера при използването на информационните и
комуникационните технологии: както при обучението за ползването им, така и търсене на информация.
Електронна търговия
Въпреки динамичното развитие на интернет технологиите в България, нашата страна се нарежда на едно от последните места по използване на мрежата за електронна търговия в Европа. Данните от наблюдението показват, че всеки втори, който е използвал интернет през последните 3 месеца, е търсил информация за стоки и услуги, но през 2007 година едва 7.6% от тях са извършили покупка онлайн. Онлайн се купуват предимно книги, списания и вестници и в по-малка степен филми, музика, дрехи, пътувания и хотелски резервации.
Фиг. 5. Използване на е-търговия от лицата през 2007 година
Електронни умения
Данните от изследването показват, че 70.0% от лицата, използващи компютър, не са преминали курс за обучение по компютърна грамотност или са завършили такъв курс преди повече от 3 години. Въпреки това 37.7% от тях смятат, че компютърните им умения са задоволителни. Тези резултати се потвърждават и от факта, че по-голямата част от лицата с компютърни и интернет умения посочват, че са придобили знанията си самообучавайки се чрез практика и помощ от колеги, роднини и приятели. Все още не са малко и лицата, които нямат време да се обучават или рядко използват компютри.
Изследването е публикувано от НСИ на 17.01.2008 г.