Икономическият растеж остава в плен на съдебната реформа

22.11.2015 | 10:00
по статията работи: econ.bg
Всеки допълнителен ден на неефективност на съдебната система ни прави по-бедни и по-малко свободни
Икономическият растеж остава в плен на съдебната реформа
Снимка: Thinkstock/Guliver

Чисто икономическият поглед към проблемите в съдебната система често се пропуска, неясно защо. Тя не функционира като всяка друга публична система, но няма основателна причина за нея да не важат концепции като ефективност, прозрачност и отчетност.

Редица изследвания показват, че когато има върховенство на закона, това води до:

·         По-високи доходи

·         По-ниска безработица

·         Повече инвестиции.

Всеки, който счита, че съдебната реформа си е проблем единствено на магистратите, греши. Всеки допълнителен ден на неефективност на съдебната система ни прави по-бедни и по-малко свободни.

В Алтернативния си бюджет за 2016 г. ИПИ представи конкретни препоръки за реформи, които да повишат ефективността, качеството и заплащането в системата.

Преди да ги представим, ще изложим някои факти, които аргументират предложенията ни.

Европейското сравнение

Сравненията на българската съдебна система с европейските не са в наша полза, особено що се касае до ефективност:

·         България е на първо място по прокурори на 100 000 души

·         България е на първо място по административен персонал в прокуратурата на 100 000 души

·         България е на четвърто място по брой съдии на 100 000 души

·         България е на седмо място по административен персонал в съдилищата на 100 000 души.

Същевременно, в България:

·         Намалява населението

·         Намалява броят на регистрираните престъпления срещу личността и собствеността

·         Намалява броят на заведените дела

·         Силно се концентрира населението в няколко области/градове

Регионалното сравнение

В последните две години ВСС публикува анализи за натовареността на районните съдилища и на районните прокуратури и др. Данните и изводите са красноречиви.

За прокуратурата (извадки от доклад):

·         Голям брой служители и негативно съотношение с броя на обслужваните;

·         Неравномерност в разпределението на броя на длъжностите в администрацията в по-големите и по-малките прокуратури (работодатели);

·         Неравномерна натовареност на отделните районни прокуратури, която води до влошаване качеството на тяхната дейност (включващо решаването на делата ефективно, в разумен срок и т.н.);

·         Щатното разпределение на прокурорите в районните прокуратури към момента не сочи на конкретна пропорционалност по отношение на факторите население, криминогенна обстановка, характеристики на района (напр. граничен или курортен);

·         Към 01.01.2015г. 1/3 от съществуващите районни прокуратури са с числен състав до 3-ма прокурори;

·         Съотношението между административен ръководител и ръководени прокурори е 2,6. Тази ниска стойност красноречиво сочи, че не е възможно да се обоснове ефективно управление на двама или трима прокурори от един административен ръководител;

·         Съществуването на районни прокуратури с реално работещи в тях изключително нисък брой магистрати (между един, трима и до пет), е с пагубен ефект върху идеята за ефективно управление на ресурсите, и има за възможна последица понижаване качеството на правораздаване (вследствие невъзможност за специализация на магистратите, за адекватно решаване на преписките и делата в разумен срок, поради наличието на моментно висока натовареност) и невъзможност за оптимизиране на разходите.;

·         Брой до 5 и под 5 прокурори в районна прокуратура трудно обосновава наличието на административно-ръководен персонал, както за магистратите, така и за съдебните служители, не съдейства за постигане на стандарт за административно управление, пречка е за специализация, увеличава корупционните рискове и свързаните с възникване на конфликт на интереси, води до затруднения при отсъствие на магистрати, до трудности при избор на административен ръководител и при необходимост от заместване или командироване.

За съдилищата (извадки от доклад):

·         През периода 2010 г. - 2014 г. съдилищата с ниска натовареност са 72 %, със средна натовареност са 21 % и с висока натовареност – 7 %;

·         Структурата на районните съдилища не отговаря на социално-икономическите и демографски процеси в страната, поради което е налице неравномерна натовареност на отделните съдилища. Неравномерната натовареност води до влошаване на качеството на правосъдието, а оттам и до ограничаване на достъпа до правосъдие на гражданите;

·         Съществуването на много на брой малки районни съдилища води до непреодолими проблеми в процеса на правораздаването. Съдиите не могат да се специализират по материя, не може да се осъществява нормален организационен процес – заместване при отсъствие, болест, отпуск, невъзможност да се формират съдебни състави при отвод и т.н. Не на последно място силно деконцентрираната структурата на съдебната карта на районните съдилища не позволява ефективното използване на бюджетните ресурси.

Може да се посочат още много проблеми, които са подкрепени с данни, известни на ВСС. Важното, обаче, е че не знаем дали се действа. Ясно поети ангажименти не са публични. Затова и нашите препоръки са конкретни и придружени със срок.

Препоръките за подобряване на съдебната система са:

1.    Премахване на всички незаети щатни бройки - веднага;

2.    Свиване на администрацията в съдилищата и прокуратурата - веднага;

3.    Мораториум върху назначаването на нови прокурори – незабавно;

4.    Изграждане на система от концентрирани районни прокуратури с разширена териториална компетентност – до 1 година;

5.    Закриване на структури (НСлС) – веднага;

6.    Окрупняване на съдилища – районни, окръжни, апелативни и административни – до 1 година;

7.    Промяна на правилата за уседналост с цел гъвкавост и възможност за реформи – веднага;

8.    Вкарване на добавката за прослужено време в основната заплата – веднага;

9.    Премахване на парите за дрехи и други допълнителни плащания (СБКО) за всички работещи в системата – веднага;

10. Обвързване на резултатите от анализа на натовареността на съдилищата и прокуратурата с конкретни действия и срокове – веднага;

11. Единен деловоден софтуер за електронно администриране на дела с интеграция на системата за случайно разпределение на делата – до 6 месеца;

12. Нова съдебна карта – до 3 месеца;

13. Методология за измерване на натовареността на администрацията с конкретни действия, които да произтичат от анализа, придружени със срок и отговорник.

Автор: ИПИ


Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 12.12   1443 г. – Варненски кръстоносен поход: В Битката при Златица настъплението на кръстоносците, предвождани от Владислав III и Янош Хуняди, към Одрин е спряно от силна...