Ипотечното кредитиране през месец февруари 2008г.
Анализ на “Кредит Център"
Запитванията за кредити също са намалели – с 20% спрямо последното тримесечие на 2007-ма година. Ефект върху поведението на потребителите имаха и слуховете за повишаване на лихвените нива в резултат на ипотечната криза в САЩ, и повишаване на цената на междубанковия ресурс. Като страна член на ЕС, и ние не останахме незасегнати от завихрилата се криза – основните банки обявиха предстоящо повишение на лихвите още през ануари. Две от родните банки реално го направиха през февруари – ръстът е от 0,1 до 0,6 пункта за различните ипотечни продукти, а при някои потребителски кредити и до 1%, което изигра своята психологическа роля и създаде чувство на несигурност у кредитоискателите Голяма част от тях, заявили теглене на кредит през декември, днес предпочитат да изчакат и да видят движението при цените на имотите, и поведението на банките, за да вземат своето информирано решение.
Опасенията на потребителите се подклаждат и от повиешението на лихвите при старите ипотечни кредити, което традиоционно е по-високо от това за новите клиенти. Писма за негативна промяна в погасителните вноски получиха стотици клиенти през изминалия месец. Всички тези фактори доведоха до комплексна несигурност за вземане на дългосрочни финансови решения. Очакванията са в рамките на този месец и други кредитиращи институции да коригитат условията си по кредитите в посока на увеличение на лихвените нива в рамките на 0,1 – 0,6%.
През последната седмица на февруари и борсите, и финансовите институции по света, дават знак за успокояване на пазарите и възвръшане на доверието на междубанковия пазар, но ефектът у нас няма да се забележи веднага.
При съотношението евро/лева има леко изменение в полза на родната парична единица. Това се случва въпреки по-високите лихви при кредитите в лева. Но тъй като анализираме сравнително кратък месец (по-малко от 20 активни дни) е по-вероятно да става въпрос за временна картина на пазара, а не за тенденция.
Град |
Среден размер на изтеглените кредити в евро |
Съотношение в евро/лева % |
София |
41604 |
64/36 |
Варна |
42173 |
77/23 |
Бургас |
30994 |
63/37 |
Пловдив |
37252 |
50/50 |
Стара Загора |
35111 |
60/40 |
Русе |
22497 |
50/50 |
Благоевград |
31100 |
59/41 |
Велико Търново |
22678 |
60/30 |
Плевен |
33520 |
51/49 |
Добрич |
26300 |
42/58 |
Кърджали |
25300 |
37/63 |
Сливен |
23850 |
54/46 |
Ямбол |
27540 |
66/33 |
РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА КЛИЕНТИТЕ ПО ВЪЗРАСТОВИ ГРУПИ |
|
Възраст |
% от 01.02.2008 г.до 29.02.2008 г. |
18 – 25 г. |
4,68 |
25 – 35 г. |
50,02 |
35 – 45 г. |
28,12 |
Над 45 г. |
17,18 |
ПРОЦЕНТНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА КРЕДИТИТЕ ПО РАЗМЕР |
|
Размер в евро |
% от 01.02.2008 г. до 29.02.2008 г. |
от 0 до 10 000 |
6,15 |
от 10 000 до 30 000 |
35,39 |
от 30 000 до 50 000 |
44,62 |
от 50 000 до 70 000 |
7,69 |
от 70 000 до 90 000 |
4,61 |
над 90 000 |
1,54 |
Водещата роля на "размера на месечната вноска" при избора на кредитен продукт се доказва от намаляването на размера на кредитите, независимо от отбелязания ръст при цените на имотите. Това е сравнително положителен знак за сигурността на кредитополучателите – те са склонни да закупят по-малък имот и да получат от банката по-малък като размер кредит при новите лихвени нива, но не и да надскочат възможностите си. Това ясно си личи по малкия размер на изтеглените през периода кредити.
Видове ипотечни кредити – февруари 2008 г |
|
Покупка на жилище |
78,46% |
СМР |
6,15% |
Лично ползване |
13,84% |
УПИ |
1,55% |
Срок на изтеглените ипотечни кредити – февруари 2008 г |
|
До 10 години |
15,39% |
10 до 15 години |
9,63% |
15 до 20 години |
33,84% |
20 до 25 години |
15,38% |
Над 25 години |
25,76% |
Значителен ръст се наблюдава при кредитите за по-кратък период от време, както и при тези за максимален – движения в двете крайности са характерни за периоди на активни промени. Договорите за повече от 25 години заемат над ¼ от целия пазар, но най-много остават тези за срок от 15 до 20 години.
% на финансиране - февруари 2008 г |
|
До 40% |
2% |
40% - 50% |
4% |
50% - 60% |
11% |
60% - 70% |
14% |
70% - 80% |
22% |
80% - 90% |
32% |
90% - 100% |
15% |