Какви са ползите и проблемите при строителството на „Южен поток“ у нас?

31.05.2014 | 16:30
по статията работи: Георги Велев
Газопроводът ще осигури ново трасе за доставки на газ за България от Русия и ще спомогне за ръста на БВП, но експерти са скептични за другите ползи
Какви са ползите и проблемите при строителството на „Южен поток“ у нас?

Изграждането на газопровода „Южен поток“ вече навлиза в своята реална фаза. И докато сега само се говореше в бъдеще за този проект, то от следващия месец се очаква да започне полагането на тръбите в морската част на проекта. Това ще бъде и първият етап изграждането на газопровода и по този начин той ще свърже българската с руската газотранспортни системи.

Покрай напредването на проекта започнаха да изникват отново редица въпроси, а най- основният от тях е дали България ще има реални ползи от изграждането на тръбата. Според специалистите от Българския енергиен холдинг изграждането на проекта ще позволи да се разнообразят източниците за доставка на природен газ за страната ни. Така България няма да е зависима единствено от доставките на синьо гориво през украинската газотранспортна мрежа. От проектната компания вече обещаха природен газ по новата тръба да бъде по-евтин, спрямо сега доставяните количества, именно защото няма да се плащат транзитни такси. В същото време проектът ще създаде хиляди работни места само в Северна България в годините на строеж на трасето.

Икономическият министър Драгомир Стойнев вече на няколко пъти обявява, че проектът ще създаде над 5000 работни места у нас. Преди дни от „Южен поток България“ пък заявиха, че ще наемат 7500 души за строежа на тръбата. Според финансовия министър Петър Чобанов пък строителството на този мегапроект ще съживи икономиката на страната като брутния вътрешен продукт само за тази година се очаква да се вдигне с надс 2%, основни в следствие на строежа на газопровода. За поддръжката на газопровода у нас след строителството му се очаква да бъдат ангажирани 250 човека.

От проектната компания „Южен поток България“ вече обясниха и основните финансови параметри на проекта. Българската държава в лицето на БЕХ ще осигури 30% от финансирането на проекта, или 625 млн. евро, както е записано в документите, подпечатани от БЕХ и Газпром от края на миналата година. Предвижда се холдигът да получи средствата с изтегляне на корпоративен заем, без държавни гаранции, обяви в началото на седмицата Иван Йончев, изпълнителен директор на БЕХ. За останалите 70% от проекта ще се търси външно финансиране. Възможно е кредитите да бъдат отпуснати от руски банки. Йончев припомни, че държавата няма да дава никакви гаранции за изграждането на проекта, а кредитите ще се изплащат от получените дивиденти от преноса на газ по тръбата. В предивдения кредит от 625 млн. евро е предвиден гратисен период от 5 години за плащане на лихвата и главницата – толкова време се очаква да продължи и строителството на газопровода, а след това страната ни ще започне да получава природен газ. Финансовите параметри са така договорени, че чрез дивидентите от транзита да се покрива кредита и да остават средства в държавния бюджет, обясни Йончев. Какъв точно ще бъде дивидентът пък ще стане ясно при подписването на газотранспортното споразумение, обясни още шефът на холдинга.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 11.12   361 г. – Император Фравий Клавдий Юлиан влиза в Константинопол, поемайки по този начин властта в цялата Римска империя. 1792 г. – Френската революция:...