Какво и към кого изнасят фирмите в България?

06.04.2016 | 10:45
по статията работи: econ.bg
Динамика на износа на стоки за периода 1999-2015 г.
Какво и към кого изнасят фирмите в България?

Както вече коментирахме в средата на февруари, износът на стоки и услуги беше основният двигател на икономическия растеж в България през 2015 г. Това го утвърди като основната сила стояща зад икономическото възстановяване на страната след кризата. Много хора сигурно си задават въпроса какво изнасят фирмите опериращи на българския пазар, особено предвид често срещаното твърдение "България нищо не изнася". Последното е всъщност отчасти вярно, тъй като износът на стоки и услуги не се осъществява от държавата или от държавни и общински предприятия, а основно от фирми в частния сектор, голяма част от които са дъщерни дружества на чуждестранни предприятия.

218990

Първата графика най-вероятно ще изненада някои от читателите. Тя показва динамиката на относителния дял на износа на стоки на услуги (като % от БВП) за периода 2011 – 2014 г. В тази класация, България се нарежда на 11 място в ЕС по относителен износ на стоки и услуги със завидните 65,1% от БВП, което ни поставя пред страни като Германия, Италия, Франция и Обединеното кралство. Данните са на Световната банка и обхващат целия свят, където България заема 27-мо място. Високият дял на износа като част от БВП на България се дължи основно на износа на стоки, докато износът на услуги (основно туризъм в случая на България) заема все още нисък дял (около 12,5%). Люксембург е начело в ЕС и на второ място в света по този показател, заради високия дял на износа на финансови услуги. Трябва да се отбележи, че тези данни не трябва да се разглеждат сами по себе си като показателни за конкурентоспособността на една икономика. Германия и Обединеното кралство, например, имат по-нисък относителен дял на износа поради факта, че крайното потребление и инвестициите в тези страни са много високи. Едно нещо е сигурно обаче – фирмите работещи в България изнасят много стоки и услуги, особено предвид размера на икономиката ни. Но какво и към кого?

218991

Във втората графика са представени данни за износа на видовете стоки зе периода след 1999 г. От 3,7 млрд. евро през 1999 г., износът на България скача до 23,2 млрд. евро през 2015 г. като за целия период се наблюдава спад единствено през кризисната 2009 г., както и минимален спад през 2014 г. (най-вероятно заради по-ниските цени на суровините). Като относителен дял, износът на стоки от 2013 г. насам остава твърдо над 50% от БВП. Износът на всички категории стоки се е увеличил многократно за последните близо 20 години като най-много се е увеличил износът на енергийни и инвестиционни стоки – над 9 пъти.

В третата графика е представен приноса към растежа на износа на различните категории стоки, измерен в процентни пунктове. От графиката ясно се вижда, че за разглеждания период, износът на суровини и материали и енергийни ресурси има най-голям принос към общия растеж, следван от износа на потребителски и инвестиционни стоки. 

218993

В четвъртата графика са представени стойностите на износа на десетте най-изнасяни стоки през 2015 г. Челно място заемат цветните метали и петролните продукти, като е интересно да се отбележи, че през годините тези две стоки, постоянно се съревновават за първото място и най-вероятно силният спад на цената на петрола е основната причина петролните продукти да отстъпят челното място през 2015 г. За целия разглеждан период, най-висок ръст бележи износът на мебели и домашно обзавеждане (над 16 пъти) и резервни части и оборудване (над 13 пъти), а износът на машини (стоки с висока добавена стойност) също бележи завиден ръст от над 8 пъти.

218995

В петата графика са представени данни за това към кои държави и региони се изнасят стоки от България. Едва ли някой ще бъде учуден от факта, че през 2015 г. 63,9% от износа на стоки отива към страни от ЕС. Държавите от Балканския полуостров също за ключов търговски партньор за България, а все по-важно място заема и износът към Азия.

218994

Разглеждайки износа на стоки по страни (Графика 6), най-големите търговски партньори на България са Германия, Италия, Турция, Румъния и Гърция. Към тези пет държави е насочен почти 50% от износа на стоки на България и затова е важно както да поддържаме добри отношения с тях, така и техните икономики да се представят силно. Интерес будят все по-високият дял на износа на стоки за Китай (девето място през 2015 г.) и все по-незначителният дял на износа към Русия.

218992

В последната графика от поредицата са представени комбинирани данни за това какво към кого изнасяме. Данните за износа към ЕС са умишлено "скрити" поради високата им стойност. Това, което прави впечатление е, че износът на суровини и материали освен към ЕС, е основно насочен към Азия и Балканите, докато износът на другите видове стоки е по-равномерно разпределен по света.

218996

Статията е публикувана от Инфограф. Автор: Методи Цанов.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 08.11   392 г. – Със забраната на езическите ритуали, император Теодосий I налага християнството като официална религия в Римската империя. 1204 г. – Кардинал Лъв,...